גוגל תבנה בקנדה "שכונה חכמה" בהשקעה של מיליארד דולר

ענקית החיפוש מצטרפת לטרנד הערים החכמות ומשיקה פרויקט גדול בשיתוף עם עיריית טורונטו ■ "אנו מבצעים הימור נועז שהטכנולוגיה החדשנית והעיצוב האורבני העתידני ישפרו מהותית את החיים בעיר"

קו הרקיע של טורונטו/ צילום: רויטרס קו הרקיע של טורונטו/ צילום: רויטרס

סיידווק לאבס (Sidewalk Labs), יחידת בניית הערים של אלפאבית, החברה האם של גוגל, תהפוך לשותפתה של עיריית טורונטו בפיתוח מתחם היי-טק על חוף האגם. זהו הפרויקט הגדול הראשון בתחום בניית מרחב אורבני שבו תשתתף ענקית החיפושים המקוונים, לדברי גורמים בעירייה ובחברה אתמול (ג').

השותפות תאפשר למומחי הטכנולוגיה ולמתכנני הערים ליצור מודל אבטיפוס לאופן שבו ייבנו ערי העתיד, ולשלב טכנולוגיה בכל אחד מהשלבים. כך נאמר בהצעה שהגישה סיידווק לאבס לעיריה.

"אנו מבצעים הימור נועז שהטכנולוגיה החדשנית והעיצוב האורבני העתידני ישפרו מהותית את החיים בעיר", נאמר בהודעה שפרסם יו"ר אלפאבית, אריק שמידט, לקראת מסיבת העיתונאים שנערכה בקרבת אתר הפיתוח אתמול (ג').

האתר, המכונה קיסייד (Quayside), מיועד לבניה מחודשת של 48.5 דונם בחוף המזרחי של טורונטו, אך הפרויקט ישמש כמודל לבניה בשטח נוסף בן כ-3,200 דונם.

על פי תוכניתה של סיידווק יהפוך שטח זה לאזור נהיגה של מכוניות אוטונומיות, ויוקמו בו מבנים מודולריים ותחנת כוח תרמו אלקטרית, לצד תכונות חדשניות אחרות.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר באירוע בטורונטו כי סיידווק "אמרה שהעתיד יהיה תקופה שבה תהפוך החשיבה הנועזת והחדשנית לנורמה, ושבה ייפתרו האתגרים המורכבים שלנו באמצעות חדשנות ושותפות".

התוכנית שנחשפה תהפוך את קיסייד "למרכז פורח של חדשנות, ותיצור מקומות עבודה טובים בעלי שכר גבוה שלהם זקוקים הקנדים", הוסיף טרודו.

וויל פלייסיג, מנכ"ל Waterfront Toronto, הגוף שעליו הוטלה משימת פיתוח חוף האגם בטורונטו, אמר אתמול (ג') בריאיון כי הצעת סיידווק היתה המרשימה ביותר מבין יותר ממחצית תריסר ההצעות שהוגשו, מכיוון שהיא הציגה תוכנית שלוקחת רעיונות קונספטואליים ברמה גבוהה, מבצעת בהם פיילוט ופורסת אותם ברחבי העיר.

השותפות בין טורונטו וסיידווק דווחה לראשונה בוול סטריט ג'ורנל.

פרויקט קיסייד הוא ההימור הגדול ביותר של אלפאבית עד כה בהצגת האופן שבו יכולות הטכנולוגיה המודרנית ותשתיות מחוברות אינטרנט לשפר את החיים בעיר - גישה המכונה "עיר חכמה". כמו כן ישמש הפרויקט כאבן בוחן ליכולתה של אלפאבית לגוון באופן נרחב את פעילותה באמצעות יציאה מתחום הפרסום והתוכנה לתחום הסביבה הפיזית, שבה ניתן יהיה לבצע שילוב נוסף של כמה מהרעיונות המוקדמים שהפיקה החברה מפיתוח מוצרים כמו תרמוסטטים מחוברים ומצלמות אבטחה ביתיות מחוברות.

אתמול (ג') לא התבררה עדיין עלות הפרויקט, אך קרוב לוודאי שהיא תעלה על מיליארד דולר, על בסיס עלויות הבניה של פרויקטים דומים. סיידווק אמרה כי הקצתה 50 מיליון דולר למימון ראשוני של תכנון משותף ובדיקת פרויקט פיילוט.

מנכ"ל סיידווק, דן דוקטורוף, אמר אתמול (ג') בריאיון כי ברגע שסיידווק תבנה חלק מהפרויקטים הקונספטואליים שלה בקיסייד, היא תוכל להעניק רישיונות ולמכור את הטכנולוגיה הזאת לערים אחרות. החברה עדיין תצטרך להתייעץ עם שותפותיה המוניציפליות, המחוזיות והפדרליות בקנדה כדי לקבוע את האופן שבו יפולח הקניין הרוחני של האתר, לדברי דוקטורוף.

"יש ציפייה שאנחנו ניצור כאן מוצרים שניתן יהיה לייצא אותם לערים אחרות", אמר דוקטורוף. בהצעתה התוותה סיידווק את חזונה העתידי לשכונה.

"כשאנשים מסתכלים על אזור קיסייד, הם יכולים לראות חנות קמעונית הופכת למבנה מגורים שמתאים לאמנים במסגרת פרויקט בניה גמיש. או כלי רכב בקו הלוך ושוב מוריד נוסעים במהלך נסיעת מבחן. או קבוצה קהילתית משתמשת בקיוסק דיגיטלי לספק פידבק על דיון בסוגיית תכנון מקומי. או מוסד חדשנות אורבנית חדש שיהיה קמפוס ליזמים שלהוטים לפתור את הבעיות הקשות ביותר שניצבות בפני הערים", אמרה סיידווק.

במטרה להפיג את החששות שגוגל תנצל לרעה נתונים שייאספו ב"רובד הדיגיטלי" של שכונת קיסייד, אמר אתמול (ג') דוקטורוף שסיידווק תפרסם הצהרת פרטיות ותמשיך להתייעץ עם התושבים המקומיים כדי להבטיח בהירות ושקיפות רבות יותר באיסוף מידע אישי ובשימוש בו.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גוגלטורונטוקנדה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.