"חייבים למלא את קופת הביטוח הלאומי, דואגת לעתיד הילדים"

ח"כ נחמיאס-ורבין דורשת משרי האוצר והרווחה ליישם את הוראות סולבנסי המבטיחות את יכולת הפירעון של חברות הביטוח, גם על ביטוח לאומי ■ "מתקרב מועד הקטסטרופה"

סטלה קורין ליבר 20.10.2017

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), דורשת משר האוצר ושר הרווחה יישום מיידי של הוראות וחובות סולבנסי, החלות על חברות הביטוח בעולם ובארץ - גם על הביטוח הלאומי. במכתב לחיים כץ, משה כחלון, פרופ' אבי שמחון ראש המועצה לכלכלה, ודורית סלינגר הממונה על רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, היא כותבת: "המצב הנוכחי ידוע לכם, הביטוח הלאומי, שהוא 'חברת הביטוח הלאומית', ימצא עצמו בבעיית תשלומים כבר בעתיד הנראה לעין, ומדי שנה מתקרב מועד הקטסטרופה. לאחרונה, דובר על שנת 2045, אבל יש הערכות שמקדימות לשנת 2038, וגם הערכות קיצוניות יותר שמצביעות על כך שהאיומים מרחפים מעל קצבאות הזקנה שייפגעו כבר ב-2017".

- לא הגזמת?

"אני עוקבת אחרי המצב של הביטוח הלאומי הרבה זמן ומוטרדת ממצב הביטחון הסוציאלי של הילדים שלנו. כל הזמן קורים דברים: סוגיות גיל הפרישה לנשים, סוגיות פרישה בכלל, רואים אנשים מבוגרים שפורשים ועדיין חייבים לעבוד כדי להיות מסוגלים להתפרנס בכבוד, בני ובנות 40 פלוס שיוצאים ממעגל העבודה ולא מצליחים לחזור אליו. כל אלה יוצרים חורים גדולים בביטוח הלאומי ובהפרשות לפנסיה. השינויים כל-כך רבים מהירים ודרמטיים, רואים את זה גם בשיעור הבלתי מועסקים, גם בדיון שמתקיים בעניין הקצבאות לנכים, דנים מעט מדי באפשרות לבטל את חוק לרון (החוק הקובע כי נכה מועסק המשתכר מעל רמה מסוימת יאבד את קצבת הנכות שלו - סק"ל). למה זה חשוב? כי כל הדברים הללו מרוקנים את הקופה של הביטוח הלאומי, ואנחנו חייבים לדאוג למלא אותה במקביל. אני מבקשת היום את מה שאנחנו דורשים מכל חברת ביטוח עסקית רגילה, וזה: לשמור ולהבטיח את האיתנות".

- ביטוח לאומי הוא לא חברת חברת ביטוח, זה תקציב המדינה.

"הביטוח הלאומי הוא חברת הביטוח הלאומית. אז נכון שהנחת העבודה הסמויה היא שתמיד, אם יהיה צורך, יהיה מאין למלא את החסר, כלומר מתקציב המדינה. אבל, קודם כול צריך לומר שעד היום העודפים שהיו בביטוח הלאומי הם שמימנו והם שעברו לתקציב המדינה השוטף, ולא להפך - ומדובר במיליארדים. גם צריך לומר שיש בביטחון הסוציאלי של אזרחי ישראל סוג של סבסוד צולב, שהרי הצעירים של היום ממנים את המבוגרים של היום, וספק אם בתורם, כשהם יהיו מבוגרים, יהיה מי שיסבסד אותם".

- ככה זה ביטוח, הצעירים של העתיד ייממנו את המבוגרים בעתיד שהם הצעירים של היום.

"אבל כשהסתכלו לפני 29 שנה אקטוארית לא ראו את הבור האקטוארי שאנחנו רואים היום. אולי כי מדובר בסוגיות פנסיה תקציבית שלא ידעו למדוד אז את ההשפעות וההשלכות שלהן, אולי בגלל סיבות אחרות. מבקר המדינה הצביע מזמן על כך שהביטוח הלאומי לא נערך כלל אקטוארית במשך שנים רבות. פעם אפילו לא היה שם אקטואר לעשות את זה. יש לומר בעניין זה שיובל שטייניץ כשר אוצר כן הבין את גודל הברוך ומינה ועדה לבחינת דרכים לשימור האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. ביוני 2015 הממשלה גם קיבלה את החלטה 145 בעניין, רק שמאז לא הצליחו לבצע הרבה.

"החלטה זו מכוונת בדיוק למה שאני מבקשת - להיכנס למהלך מרחיק לכת של הכללת הוראות סולבנסי גם על הביטוח הלאומי, כמובן בווריאציה שמתאימה לו. אין ברירה אלא לראות את השינויים שכבר קורים: העלייה בתוחלת החיים, ביטוח סיעודי ממלכתי שאין מנוס ממנו. על הזמן מתרחבים השימושים, אבל לא רואים את המקורות. לזה חייבים להתחיל להיערך ברצינות".

- אבל אלה היו חברות הכנסת מהמפלגות השונות, גם שלך, שחיסלו בשמחה, קפיצה וצהלה את ההצעה להעלאת גיל הפרישה לנשים.

"לא חברות הכנסת חיסלו את זה, אלא העובדה שהביאו לכנסת הצעה חלקית. בלי פתרון שמביא בחשבון את פערי השכר בין נשים וגברים, את המשרות החלקיות בשוק שמאוישות בעיקר בנשים. הרי כשמתגאים באבטלה של 4.5% כולם יודעים שזה לכל הפחות קשקוש, מפני שלא נכללים בזה משרות חלקיות וגם לא מובטלים לאורך שנים. ההצעה שהגיעה לכנסת גם לא כוללת את הטיפול במצב של כניסה ויציאה של נשים משוק העבודה בגלל לידת ילדים. כך שההצעה שהוגשה של ידי משרד האוצר הייתה חלקית, לכן אי-אפשר היה לקבל אותה".

- נחזור לביטוח הלאומי ודרישת הסולבנסי. יש מדינה בעולם שעושה את זה?

"הביטוח הלאומי שלנו לא זהה למנגנוני הסושיאל סקיוריטי בעולם המערבי. ניסיתי להבין אם יש עוד ביטוח לאומי שמצוי בכזו רמת גירעון, ולא הצלחתי למצוא. אולי יש, אבל בכל מקרה צרת רבים במקרה כזה איננה נחמת טיפשים".

- את למעשה מובילה לכך שלביטוח הלאומי יהיה הון עצמי משלו. במדינה של 8.5 מיליון תושבים צריך לזה כמה מאות מיליארדי שקלים.

"בפועל, הביטוח הלאומי יושב על הר הכסף שלנו כדי לממן את הקצבאות שצריך לממן. אני רוצה שאנחנו נדע מה העתודות שהמוסד צריך, מה המסלול ההדרגתי לבניית האיתנות הפיננסית שלו. אפשר לקרוא לזה הון עצמי ואפשר לקרוא לזה בניית עתודות. אני חושבת שהכלים של הסולבנסי, כפי שהם נדרשים לחול על חברות ביטוח, הן המסלול הנכון כי זהו ארגז כלים חשוב שדרכו אפשר לשרטט תרחישי קיצון וגם להגיע להבנה טובה של מה צריך לעשות - וזה מבלי ששמנו מאות מיליארדי שקלים. אנחנו בכלל לא שם. אנחנו במקום שבו הביטוח הלאומי אומר שבקרוב, אולי בקרוב מאוד, אפשר שלא יהיה לו כסף לשלם קצבאות זקנה".

- לא קיים גוף ממשלתי ציבורי שלא מתלונן כל הזמן שאין לו כסף. ואז, כשנכנס כסף, הם מגדילים שכר, מרחיבים גיוס עובדים.

"אני לא זוכרת שראיתי אי-פעם חריגות שכר בביטוח הלאומי, ואם צריך לייצר מנגנוני התייעלות, כמו שעושה היום השר חיים כץ בעניין הוועדות הרפואיות, אז זה מה שצריך לעשות. ברור בלי כל ספק שהמנגנון לא יכול להזין את עצמו, שהוא חייב לשרת את הציבור. את הבירוקרטיה ברור שצריך להשטיח, וכמה שיותר מהיר ויעיל אחרת המפולת תהיה עוד יותר מוקדם".

- הבטחת איתנות, זה די מיותר שכן הביטוח הלאומי נסמך על תקציב המדינה, כספי אזרחים.

"לא. אני לא מניחה שתקציב המדינה יהיה מסוגל לעמוד במטלה כלכלית כזו כבדה. אם מחברת ביטוח רגילה נדרש לעמוד בכללי הלימות הון, כפי שדורש הסולבנסי, זאת כדי שתוכל לעמוד בהתחייבויות שלה, ובזה מותנה, למשל, גם משיכת הדיבידנדים לבעלים - אז אי-אפשר להניח אוטומטית שחברת הביטוח הלאומית כן תוכל לעמוד בזה".

- את באופוזיציה, זו לא הצעה פוליטית שמנגחת את הממשלה?

"האמת, במקרה זה, ממש לא. הרי המצב לא נוצר בגלל הממשלה הזו ולא הקודמת. זו היסטוריה של מדינה. זה קלאסי שאנחנו רואים טווח קצר, לא מציצים כלל בטווח ארוך. זה בדיוק תפקידה של המועצה הלאומית לכלכלה, וזו בדיוק הדרישה שלי".

- אפשר שגם את שמה עין על מה שהשר כחלון מכנה "עודפי הכנסות", ובמקום הורדת מיסי חברות או מיסי עבודה את רוצה שכסף יעבור לביטוח הלאומי.

"אני לא מופתעת מהגישה של כחלון שאומרת שכאשר יש עודפי גבייה אז בואו נוריד מסים, אבל קודם כול צריך לזכור שמול זה יש כל הזמן קיצוצים רוחביים בתקציבי המשרדים הממשלתיים. לכן, שר האוצר חייב קודם כול להחליט מה קורה. יש לו, או אין לו. ובכלל, אכן חשבתי שבעיתוי הזה, כאשר מדברים על הכנסה גבוהה ברשות המסים, וכאשר יודעים שמדובר בהכנסה חד-פעמית שאולי לא תחזור על עצמה בשנה הבאה ואחריה - אנחנו חייבים לדון בבעיות האקוטיות גם של דור הילדים שלנו.

"אי-אפשר כל הזמן לחשוב רק על הבחירות הבאות, חייבים ראיה ממלכתית ארוכת טווח. אני לא מאלה שמדברים לא על 80 שנות החשמונאים ולא על 100 שנות נתניהו - אני בעניין של 300 שנים של עצמאות שהן רק ההתחלה להמשך - ולזה צריך להיערך".

- ייצא משהו אמיתי מזה?

"האמת, אף-אחד לא רוצה להתעסק בזה גם כי זה מסובך מאוד, גם כי זה לא מביא קולות בבחירות, ובכלל מעטים מאיתנו, הפוליטיקאים, יהיו פה כשהגירעון בביטוח הלאומי יתפוצץ בפרצופם של ילדינו".

- מה הן תקנות סולבנסי?

בסוף 2009 אימץ הפרלמנט האירופי סדרת הוראות והנחיות בשם סולבנסי 2 (solvency 2), שאומצו גם בישראל. המטרה היא ליצור משטר אחיד לפיקוח על חברות הביטוח כדי להבטיח את יציבותן ויכולת הפירעון שלהן ולתמוך בשוק ביטוח יעיל וגמיש

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חברות ביטוחמשרד האוצרמשרד העבודה והרווחההמוסד לביטוח לאומיאיילת נחמיאס-ורבין
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.