עקב התקלה ב"תמר": שטייניץ הפעיל תקנות החירום למשק הגז

(עדכון) אספקת הגז הטבעי למשק נקטעה הבוקר עקב תקלה שהתגלתה במסגרת עבודות תחזוקה ■ חידושה יארך עוד 48 שעות, במקום 24 שעות שהוערכו בתחילה ■ חברת החשמל: "מקרה זה הוא הוכחה למצב הבעייתי בו מצוי משק האנרגיה בישראל"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
סוניה גורודיסקי 21.09.2017

בעקבות תקלה שהתרחשה במהלך עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר, הופסקה הבוקר הזרמת הגז הטבעי למשק. נכון לעכשיו לוח הזמנים והצפי לתיקון התקלה עומד כעת על 48 שעות ולא 24 שעות כפי שהוערך בבוקר.

בתגובה, הפעיל שר האנרגיה יובל שטייניץ את סעיף 8 של תקנות החירום למשק הגז הטבעי והורה על אופן הקצאת גז טבעי נוזלי למפעלים שונים במשק. במשרד האנרגיה מציינים כי אספקת החשמל למשק והגז לצרכנים הביתיים צפויים להמשך כסדרם בעיקר בזכות שימוש בפחם, דלקי גיבוי ואנרגיות מתחדשות.

בהודעת שר האנרגיה נכתב כי "לאחר ההתייעצות עם מנהל רשות הגז הטבעי ומנהל רשות החשמל ולאחר שהשתכנעתי כי המחסור בגז טבעי פוגע באופן נרחב במשק הישראלי הריני מורה כי כמויות הגז הטבעי הנוזלי ימכרו בהתאם לתקנה 5 מעתה ועד ליום 24.09 שעה 6:00 או עד שמאגר תמר יוכל לספק 15,000 MMBTU לשעה". על פי הנחיות ההקצאה (תקנה 5) העדיפות תינתן לייצור חשמל - 86% מסך הכמות הקיימת של הגז הנוזלי, קוגרציה (טכנולוגיית ייצור חשמל המשלבת בין דלק לגז) - 7%, תעשיה - 6%, חלוקה - 2%.

כתוצאה מביצוע עבודות התחזוקה במאגר תמר, אספקת הגז למשק הייתה אמורה להצטמצם ב- 50%, עקב שימוש בצינור אחד מתוך השניים. בעת פעולות התחזוקה, התבצע ריקון הגז הטבעי שמגיע מהקידוחים בים אל מערכת הטיפול באסדה. במהלך הריקון התגלתה תקלה בצינור המקשר בין קו האספקה של הגז הטבעי מהמאגר אל הלפיד. במקרה שכזה מחייבים נהלי החירום את השבתת האסדה עד טיפול בנושא.

חברת נתג"ז, האחראית על הולכת הגז למשק, הודיעה הבוקר כי היא מנהלת את האירוע באופן שוטף מחדר הבקרה והנחתה את צרכניה (תחנות כוח ומפעלים) להפחית את צריכת הגז. בשלב זה המערכת מקבלת אספקת גז באמצעות אניית ה-LNG, שהועמסה במלוא מראש כהערכות לקראת התיקון. האנייה המגזזת עוגנת קבוע ליד המצוף ומיכליות ה-LNG מתחברות אליה. בנוסף, יש גז טבעי בכמויות גדולות יחסית בצנרת של נתג"ז. ואולם, שני אלה יחד זה יכולים להספיק לצרכי המשק לשלושה ארבעה ימים בלבד.

מחיר הגז שמספקת האוניה המגזזת יקר יותר מהגז שמספק מאגר תמר, בין היתר בגלל עלויות השינוע הפעלת האוניה, ואולם הוא יכול להוות תחליף מצוין לסולר ולמזוט במקרה של השבתת הזרמת הגז מתמר.

מחברת החשמל נמסר כי החברה "נערכה לאספקת החשמל במהלך החג באמצעות דלקים חלופיים ובראשם פחם, גז נוזלי וסולר. החברה מצויה בקשר שוטף עם משרד האנרגיה ורשות החשמל ומקיימת הערכות מצב שוטפות לבחינת האירוע."

עוד הוסיפה החברה כי "החברה נערכת בהתאם להתפתחות האירוע בתמר וליכולות הייצור המשקיות. מקרה זה הוא הוכחה למצב הבעייתי בו מצוי משק האנרגיה בישראל, כאשר 60 אחוזים מהמשק נסמכים על צינור גז אחד וללא יתירות. חברת החשמל התריעה במהלך השנים האחרונות על סכנה לאירוע מסוג זה, ויזמה את הבאת האנייה המגזזת (הגז הטבעי הנוזלי) כחלק מהיערכות למצב דומה״

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי בשלב זה אין חשש לזיהום ים וכי המשרד בודק את המשמעויות של האירוע, שהתרחש במסגרת עבודות תחזוקה מתוכננות, וכן את ההשפעה על הסביבה כתוצאה משימוש בדלקים חלופיים לתעשייה, ויעדכן ככל שיידרש.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
יובל שטייניץגז טבעיקידוח תמרנתג"ז
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.