לאחר יותר מ-30 שנה של פעילות: רוקן מכל האמוניה בחיפה

המכל לא פעיל מחודש מארס 2017 ■ אלקין: "ניתן להכריז על תום עידן מכל האמוניה במפרץ חיפה, והסכנות הקשורות בו לא יאיימו יותר על תושבי חיפה והקריות"

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
סוניה גורודיסקי 19.09.2017

סוף עידן: לאחר יותר מ-30 שנה של פעילות רוקן מכל האמוניה מאמוניה נוזלית וגזית, כך הודיע היום המשרד להגנת הסביבה. המכל שנבנה על ידי חיפה כימיקלים ב-1989, למעשה לא פעיל כבר ממארס 2017.

בסוף יולי בית המשפט העליון דחה את הערעור של חברת חיפה כימיקלים, שביקשה להאריך את מועד ריקון המכל במפרץ חיפה לינואר 2018 ופסק שעל החברה לרוקן את המכל עד 18.09.2017.

בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים נרחבים בין המשרד להגנת הסביבה לבין עיריית חיפה, בנוגע לחלופות לאספקת האמוניה למשק. המשרד להגנת הסביבה הודיע בעבר כי החלופה הבטוחה ביותר היא ייבוא אמוניה באמצעות אוניה מוקטנת והזרמה ישירה בצנרת קיימת. בעיריית חיפה מתנגדים לחלופה זו ותומכים בחלופת האיזוטנקים. בשבוע שעבר הודיע המשרד להגנת הסביבה כי טרם התקבלו חוות דעת מעיריית חיפה התומכות בחלופת האיזוטנקים. המחלוקות בין הצדדים הובילו למעשה לעצירת פעילות של המפעל הצפוני של חיפה כימיקלים ולפיטורים של 400 עובדי המפעל שהוקפאו בצו בית הדין האזורי לעבודה עד סוף החודש.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, מסר: "הבטחנו וקיימנו. מתחילת השנה אמרתי מעל לכל במה שמכל האמוניה יפסיק את פעילותו ויהפוך למכל אמוניה ז"ל. עם השלמת ריקון המכל אנחנו גאים על כך שניתן להכריז על תום עידן מכל האמוניה במפרץ חיפה, והסכנות הקשורות בו לא יאיימו יותר על תושבי חיפה והקריות. אני מודה לצוות המקצועי של המשרד שעשה ימים כלילות וליווה את התהליך המורכב הזה מתחילתו ועד סופו".

מעיריית חיפה נמסר: "עיריית חיפה מברכת את השר להגנת הסביבה על הרגע ההיסטורי ומקווה כי תמצא הדרך הבטוחה להמשך פעילות המפעל הצפוני. סגירת המכל היא ההוכחה לכך שרק עבודה משותפת של כלל הגורמים, הממשלה, העירייה וארגוני הסביבה מניעה באמת תהליכים לטובת הציבור".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול", המובילה את המאבק לסגירת המכל משנת 2011 מסרה: "זהו יום חג עבור כל תושבי חיפה, כל מי שהסביבה וביטחון הציבור חשובים לו - וזריקת מוטיבציה עבור כל המאבקים האזרחיים והציבוריים בארץ, ועם זאת - מסכת הלחצים המגמתית המופעלת, כל העת, על ידי הנהלת המפעל, המשרד להגנת הסביבה ושרי הממשלה כנגד עיריית חיפה, היא תעודת עניות למנהל תקין. כעת מתחיל הפרק השני במאבק, כדי להבטיח שהחלופה לאספקת אמוניה לחיפה כימיקלים תהיה הבטוחה ביותר - ולא כזו שנבחרת רק כי היא תורמת לשורת הרווח של חיפה כימיקלים. אנו מקווים שסגירת מכל האמוניה תהיה אבן הדומינו הראשונה שתניע מהלך רחב לשינוי המציאות הסביבתית בחיפה ובאזור".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
המשרד להגנת הסביבהקבוצת חיפה (לשעבר חיפה כימיקלים)עיריית חיפהזאב אלקיןמכל האמוניה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.