מחיר למשתכן: תושבים משוהם עתרו לבג"ץ נגד המדינה

הסיבה - הגרלה לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב אינה מאפשרת לבני מקום מסדרה ב' של מחיר למשתכן להגיש מועמדות

משה כחלון משה כחלון
אורי חודי 18.09.2017

תושבים מהיישוב שוהם עתרו אמש (א') לבג"ץ כנגד משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. הסיבה - הגרלה לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב אינה מאפשרת לבני מקום מסדרה ב' של מחיר למשתכן להגיש מועמדות. בית המשפט קבע כי המדינה תצטרך להשיב לבית המשפט עד מחר.

התושבים טוענים כי בשל העובדה שבשוהם לא צפוי להיות פרויקט נוסף במסגרת התוכנית הממשלתית לדירות מוזלות, על המדינה לאפשר גם לבני המקום מסדרה ב' להירשם להגרלה.

במסגרת העתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד אפי מיכאלי, מבקשים העותרים כי בית המשפט יוצא צו על-תנאי שיקבע כי שהמדינה תשיב לשאלה מדוע לא לבטל את איסור ההשתתפות של זכאי סדרה ב' בהגרלה. עוד מבקשים העותרים מבית המשפט כי ייתן צו ביניים שיורה למדינה להקפיא את ההגרלות הרלוונטיות ביישוב (הגרלות מספר 408-410), או לחלופין להקפיא את ההגרלה המתייחסת ל-142 דירות המוקצות לבני המקום (מתוך 716 דירות בסך-הכול בשני פרויקטים), וזאת עד להכרעה של בית המשפט בנושא.

"עניינה של עתירה דחופה זו הוא בהחלטת המשיבים למנוע את השתתפותם של זכאי סדרה ב' שהם 'בני מקום' במועצה המקומית שהם בהגרלות תוכנית מחיר משתכן הנערכות במועצה המקומית שהם באופן המונע מהם כל סיכוי לזכות בזכאות לרכישת יחידת דיור במועצה המקומית שהם בעתיד, שכן מדובר עתודת הקרקע האחרונה לפיתוח במועצה המקומית שהם", כך נכתב בעתירה.

העותרים טוענים כי מדובר בהזדמנות היחידה לנצל "הטבות חד פעמיות, בלתי חוזרות, לזכייה בזכאות לרכישת דירה במקום". עוד מציינים העותרים כי חלק מהזכאים הועברו לסדרה ב' כי המתינו לאותו מכרז ולאותו הגרלה ביישוב, ואולם עכשיו מצאו עצמם 'נופלים בין הכיסאות', בלי אפשרות לגשת להגרלה לה המתינו זמן רב. במקביל, העותרים גם מציינים כי ביבנה קיבלו בני המקום השייכים לסדרה ב' אפשרות לגשת ומעלים את השאלה מדוע לא כך הדבר גם בשוהם.

עוד מציינים העותרים כי למיטב ידיעתם, נכון להיום בני המקום השייכים לסדרה א' של מחיר למשתכן מונים כמה מאות בודדות ולכן סיכוי הזכייה גבוה. במקביל, בני המקום השייכים לסדרה ב' מנים אף הם מספר מאות בודדות ולכן מתן אפשרות לכלל הזכאים משתי הסדרות לגשת יעניק סיכוי שווה לכולם.

נציין כי נושא זה כבר עלה לדיון בעבר ביישוב ואף הגיע לפתחו של משרד האוצר ומטה הדיור. מדובר במכתב שנשלח על-ידי איתן פטיגרו, ממלא מקום וסגן ראש מועצת שוהם, לשר האוצר וליו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי במסגרתו טען פטיגרו את הטענות הנוגעות לסדרה א' וב' ביישוב ולייצוג בני המקום בהגרלה המתוכננת.

במכתב כתב פטיגרו לשר האוצר וליצחקי כי "כנציג הדור הצעיר, ולמרות שהדבר יפגע בזכאי סדרה א', אני רואה לנכון לאפשר לכל הנרשמים לפרויקט בני המקום אשר יירשמו עד למועד ההגרלה, להשתתף בה ללא החלוקה לסדרה א' ו-ב', ובכך תתאפשר הגדלת סיכוי הזכייה למשפחות נוספות, כמו גם נקיטת שוויוניות והוגנות". מן הראוי לציין כי במכתבו מבהיר פטיגרו כי לא הוא ולא בני משפחתו רשומים או זכאים להשתתף בפרויקט מחיר למשתכן.

בתגובה להגשת העתירה נמסר היום ממשרד האוצר כי "העניין מצוי בהליך משפטי ומשכך לא נוכל להתייחס בשלב זה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
רשות מקרקעי ישראלמשרד הבינוי והשיכוןבג"ץשוהםמחיר למשתכן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.