התעשיינים הבריזו מפגישה על "נטו תעשייה", וחזרו בהם

משרד האוצר במאמצים של הרגע האחרון לאשר את התוכנית ■ לאחר ביטול הפגישה הבוקר, התרצו התעשיינים וחזרו לירושלים לדיון באוצר

יובל אזולאי 17.09.2017

ניסיונות של הרגע האחרון לגייס את תמיכת התעשיינים בתוכנית "נטו תעשייה" שמקדמים שר האוצר, משה כחלון, ומנכ"ל משרדו, שי באב"ד: היום (א') בצהריים נקראו נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ומנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, לדיון דחוף במשרד האוצר, כדי לדון על ההיקף הסופי ועל אופן החלוקה התקציבית של התוכנית החדשה, שגובשה בחודשים האחרונים בניסיון להיטיב עם מצב התעשיינים והיצואנים.

הדיון תוכנן להתקיים כבר בשעות הבוקר, ואליו נקראו נציגי הארגונים הכלכליים במשק ונציגי משרדי הממשלה. בתום אותו הדיון היו אמורים הגורמים השונים שמעורבים בגיבוש התוכנית לחתום עליה ולאפשר את הוצאתה לדרך.

אלא שבזמן שחלק מהמוזמנים לדיון במשרד האוצר כבר היו בדרכם לירושלים, הם הופתעו להתבשר כי הישיבה בוטלה. גורמים שמעורבים בנושא אמרו ל"גלובס" כי הביטול המפתיע של הישיבה המתוכננת בא על רקע סירובו של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, להשתתף בישיבה היות שסוגיות רבות שנוגעות לתוכנית נותרו פתוחות. אחד הגורמים אמר: "איך אפשר לסכם תוכנית כזאת בזמן ששום דבר לא מוסכם. סיכומים מסכמים בסוף".

כאמור, היום בצהריים נקראו חלק מהגורמים שמעורבים בגיבוש התוכנית לישיבה עם באב"ד וצוות משרדו בניסיון ליישב את המחלוקות ולהציג תוכנית שתהיה מוסכמת על כל הצדדים: "זה נראה כמו ניסיון אחרון להשיג את תמיכת התעשיינים ב'נטו תעשייה'. לא ברור כמה כסף עוד יכול להתווסף לתוכנית הזאת מעבר למה שכבר הוקצה לה", אמר אחד הגורמים.

בין התאחדות התעשיינים לבין משרד האוצר, שהמנכ"ל שלו באב"ד עומד בראש הוועדה הציבורית לקידום כושר התחרות של התעשייה הישראלית, פרצה בשבועות האחרונים מחלוקת חריפה על רקע אכזבה מצד התעשיינים בשל היקף התוכנית. על פי הערכות של גורמים שמעורבים בגיבוש התוכנית, היקפם הכולל של כלי הסיוע שיוצעו לתעשיינים וליצואנים הוא כמיליארד שקל, לצד הקלות רגולטוריות רבות.

אלא שהתאחדות התעשיינים חוששת כי התוכנית, באופן שבו הוצגה עד כה, לא מספקת מענה הולם לצורכי התעשייה. גורמים בהתאחדות העירו כי התוכנית נעדרת בהירות לגבי האופן שבו יחולק הכסף למיזמים השונים - ולכמה זמן. "זאת הזדמנות גדולה להביא תוכנית משמעותית לתעשייה אחרי שנים ארוכות שהתעשיינים משוועים לה, אבל באותה המידה זאת יכולה להיות החמצה גדולה", אמר ל"גלובס" תעשיין בכיר.

ביקורת על תוכנית "נטו תעשייה" נשמעה במהלך הימים האחרונים גם מצד התאחדות המלאכה והתעשייה, שמייצגת מפעלים קטנים רבים במשק. שם, מברכים על תוכנית שתפקידה לסייע לתעשייה, אך חוששים כי היעדר הגדרה נכונה של מהו מפעל קטן או בינוני עלול להוביל למצב שמגזר זה יקופח ולא יקבל לכלי הסיוע שמציעה התוכנית החדשה בשל אי עמידה בקריטריונים שנקבעו.

לדברי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, "אם נחתום על התוכנית, זה יהיה תחת מחאה. המלצות של דוח שקוראות להסיר חסמים מעסקים קטנים ובינוניים בלי להגדיר כי עסקים אלה מהווים כ-90% מהתעשייה, זה לשמוט את הקרקע מתחת לכל ההישגים שלנו בנושא ומתחת לכוונת שר האוצר להיטיב עם שכבות הביניים ולייצב את השכבה הגדולה של העסקים הקטנים. עד כה זכינו להתעלמות מהממשלה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
התאחדות התעשיינים בישראלמשה כחלוןשרגא ברושתעשייניםשי באב"ד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.