טראנסאוויה: "נגדיל הטיסות לישראל וממנה ב-25% בשנה הבאה"

המנהלת של חברת הלואו קוסט מקבוצת אייר פראנס KLM, שמפעילה 26 טיסות שבועיות בין ישראל לצרפת ולהולנד, מסבירה איך נקבע הבידול בין כל חברות התעופה בקבוצה, למה התיירים לא מופתעים מהמחירים הגבוהים בישראל, ומדוע היא לא טסה בחינם גם לחופשות

ביום שבו התקיים הראיון עם נטלי סטבלר, מנכ"לית חברת הלואו קוסט טראנסאוויה צרפת, השיקה החברה קו בין ביירות לפריז, שיפעל 3 פעמים בשבוע. איך המחירים לעומת ישראל? "המחירים שם גבוהים יותר כי השוק שונה. לקו מתל-אביב הצלחנו להשיג מחירים טובים בממוצע של 75 אירו לכיוון", אומרת סטבלר, שהגיעה לארץ עם בשורה: "ישראל היא מנוע צמיחה, ובקיץ הבא נגדיל את תדירות הטיסות לכל היעדים".

בהזדמנות הראשונה היא תנסה לשוב הנה כתיירת ושיחה על כך ממחישה את מודל היעילות השונה. "את יכולה לנסוע לאן שתרצי", אני מעירה. "אני משלמת כמו כולם על כרטיס טיסה", הפתיעה סטבלר. "המחיר שלי אמנם מגלם הנחה, אבל אני לא טסה בחינם לחופשות. אני יכולה להרשות לעצמי לקנות כרטיסים, בטח במחירים היום".

אל מול דבריה אי-אפשר שלא לחשוב על חגיגת הנסיעות של צוותי חברות התעופה ובני משפחותיהם, המשקפות מדיניות שונה בתכלית. מתברר שיעילות באה לידי ביטוי לא רק באי הגשת ארוחה לנוסעים או בגביית תשלום עבור מזוודה.

טראנסאוויה פועלת בעשרות יעדים באירופה ובמזרח התיכון ומשתייכת לתאגיד אייר פראנס KLM. החברה החלה לפעול בישראל ב-2014 ומפעילה 26 טיסות בשבוע ל-4 יעדים: פריז, ליון, אמסטרדם ואיינדהובן. כעת בכוונתה להגדיל את התדירות בטיסות השבועיות לפריז ולאמסטרדם. "אנחנו מעריכים שנגדיל את הפעילות שלנו ב-25% בשנה הבאה".

- לא רבים משייכים את טראנסאוויה לקבוצה. האם אתם מצניעים במכוון את ההשתייכות הזאת?

"בכל הפרסומים שלנו מצוין שטראנסאוויה משתייכת לקבוצה. אנחנו מנסים להגדיל את הנתח שלנו בה לא על חשבון החברות האחרות אלא דרך הגדלת העוגה. אנחנו לא מתחרים באייר פראנס כי אנחנו נוחתים בנמל התעופה אורלי, ואייר פראנס בשארל דה גול".

- יש לכם מתחרים בקבוצה גם בלואו קוסט: HOP ו-JOON, הפונה לצעירים.

"בדומה לקבוצות אחרות, הקבוצה כוללת כמה מותגים ולכולם יש מקום. HOP היא חברה לטיסות מקומיות עם מטוסים צרי גוף ועיקר יעדיה הם בצרפת. JOON תפעיל טיסות משארל דה גול ליעדים כמו ברלין, ליסבון וברצלונה, שהיום מבצעת אייר פראנס. המטרה היא לא להגדיל את היצע המושבים אלא להחליף. בשלב הבא היא תפעיל טיסות לטווח רחוק. היא לא מתחרה בנו".

- השוק גדל כי המחירים ירדו והובילו לשינוי תפיסה שלפיו טיסה אינה חוויה אלא אמצעי להגיע מנקודה א' ל-ב'. זו גם התפיסה שלכם?

"המחיר הוא מניע חשוב, אבל לא העיקרי. הבידול והיתרון שלנו ביחס לחברות לואו קוסט הוא שאנחנו שייכים לקבוצה. זו מעין תעודת ביטוח לנוסעים".

- ריאנאייר היא חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה והיא לא שייכת לקבוצה. זה חיסרון?

"אני לא נוהגת לדבר על מתחרים, אבל הנוסעים שלנו משתתפים בתוכנית נאמנות לצבירת מיילים שהם יכולים לממש בטיסות של המותגים האחרים. וזה אולי נשמע קלישאה, אבל הבידול הוא גם בדרך שבה אנחנו משרתים את הלקוחות שלנו. היינו הראשונים שהציעו שירות בוואטסאפ".

אגב חוויה, סטבלר טוענת כי הצוותים רואים את הנוסע הישראלי באופן שונה מאוד מ"סרטון השוקולד". לדבריה, הוא "מצחיק וכייפי, מייצר אווירה טובה". אולי הסיבה היא שהתמהיל בקווים לישראל הוא "80% תיירים, בעיקר מצרפת ומהולנד, ורק 20% ישראלים".

- גם אצלכם משלמים על תוספות: 13-35 אירו למזוודה ו-4-6 אירו להושבה. עד כמה זה תורם לרווח?

"אנחנו מרוויחים מכך, אבל הרווח העיקרי הוא מכרטיסים. יש לנו מכירות של מזון ושל מוצרי דיוטי פרי. מבחינתנו זה חלק מהשירות וכל אחד יכול לבחור אם לקנות או לא. יש גם כאלה שמביאים כריך מהבית, אבל זה לא נפוץ כמו שחושבים".

- בתמחור של הכרטיס, עד כמה מחיר הדלק משפיע?

"זה חלק הארי במחיר. יש לחץ על המחיר מכיוון התחרות בכל מקום. בשנה האחרונה המחיר שלנו התייצב. יש לנו צי מטוסים צעיר, מה שמתבטא בחיסכון בדלק, אבל לא רק - הנוסעים מעריכים מטוס חדש יותר".

- טראנסאוויה טסה לאורלי, שדה התעופה הקטן בפריז, משיקולי מיסוי?

"לא. המיסוי זהה לשארל דה גול. הרעיון היה לבדל את עצמנו מאייר פראנס. אורלי מזוהה עם טיסות יותר מקומיות, ואנחנו חברת הלואו קוסט הגדולה בשדה הזה".

אמסטרדם ופריז הם יעדים שלא צריכים מאמצי שיווק מול הנוסע הישראלי. לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה מספר הנוסעים לפריז הוא 726,600 (20% מתוכם לאורלי), ומספר הנוסעים לאמסטרדם הוא 380 אלף.

- עד כמה השפיעו פיגועי הטרור בפריז על התיירות שם?

"התגברנו על זה וחזרנו למספרים של לפני הפיגועים. נכון שפריז משווקת את עצמה, אבל אנחנו רוצים לעודד גם יעדים אחרים כמו ליון".

גידול של 43% בנוסעים מישראל

טראנסאוויה נוסדה בהולנד ב-1965. לפני 10 שנים הושקה טראנסאוויה צרפת וכיום היא מתנהלת משתי המדינות. "בצרפת אנחנו עדיין חברה צעירה עם אתגרים", אומרת סטבלר, שמונתה ב-2016 למנכ"לית טראנסאוויה צרפת אחרי ניסיון של 24 שנים בענף. את הקריירה היא החלה בחברה הצרפתית Air inter שלימים נרכשה על ידי אייר פראנס. ב-1997 הצטרפה לאייר פראנס שם כיהנה בשורה של תפקידים.

מספר הנוסעים של טראנסאוויה מתל-אביב באוגוסט היה 24,600 (גידול של 43% לעומת 2016), בעוד וויז אייר הטיסה 75,600 נוסעים, ואיזי ג'ט, חלוצת הלואו קוסט בישראל, הטיסה כ-68 אלף. בסך הכול נפח פעילות הלואו קוסט מכלל הטיסות בישראל ב-2016 היה 15%. בחודש הבא תחל ריאנאייר לפעול רשמית בנוסף לכ-140 חברות תעופה המפעילות טיסות לישראל. "השוק בישראל נפתח לתחרות רק לאחרונה לכן הוא גדל ויש מקום לכולם", אומרת סטבלר. "עשינו חישוב שלפיו משתלם לנו להגביר את הפעילות. קורה פה מה שקורה באירופה: לא רק שיש יותר אנשים שטסים, אלא שמי שטס - טס יותר. המחירים הנמוכים של הדלק אפשרו לנו להציע מחירים נמוכים, ולאנשים יש היום יותר תשוקה לנסוע למדינות אחרות".

- התיירים שאתם מביאים פוגשים בארץ במחירים שרחוקים משפת הלואו קוסט - מבתי המלון, דרך המסעדות ועד מקומות הבילוי.

"העובדה היא שגם יוקר המחיה בישראל לא מנע מאתנו לגדול עד כה. תיירים בודקים מראש מחירים ביעד שאליו הם טסים, כך שלא נראה לי שהם מגיעים לכאן ומופתעים".

טראנסאוויה

הקמה: 1965

יעדים מישראל: 4

טיסות שבועיות ישראל: 26

מספר עובדים: 3,200

צי מטוסים: 70

מספר נוסעים ב-2016: 13.3 מיליון

מחזור שנתי ב-2016: 1.2 מיליארד אירו

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אייר פראנסחברות תעופהטיסותKLMלואו קוסט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.