"כמה באו להפגין השבוע? 50? אנו מקבלים החלטות אמיצות"

סימן ראשון ודרמטי לשינוי מדיניות ביחס העיריות לתוכניות הבנייה של האוצר: ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, התנגד לתוכנית המתאר לעיר - וקיבל אישור לשיפורים מוועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית

משה פדלון / צילומים: איל יצהר משה פדלון / צילומים: איל יצהר
גיא נרדי 21.09.2017

ב-6 ביוני החליטה מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית הרצליה, בראשות ראש העיר משה פדלון, להתנגד לתוכנית המתאר לעיר שהופקדה בחודש מארס השנה. בשבוע שעבר החליטה ועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית לקבל את פנייתה של עיריית הרצליה, ולאפשר לה לשפר את תוכנית המתאר בתוך תקופה של 18 חודשים.

לאור העובדה שפנייתה של כפר סבא השכנה למשוך את תוכנית המתאר שלה קיבלה מענה שלילי, ובהתחשב באיום הברור של אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, שאמר ש"ראש עיר שייכנע ללחץ לעצירת בנייה לא יהיה ראש עיר", ניתן לראות במהלך שמובילה הרצליה סימן ראשון ודרמטי לשינוי מדיניות.

פדלון נולד במעברת ג'ליל בהרצליה. הוא כיהן במשך כמעט עשרים שנה כראש אגף שפ"ע בעירייה ואחר כך מנהל אגף תחזוקה, ביטחון ולוגיסטיקה. ב-2013 נבחר לראשות העיר.

- איך אתה מבין את ההסכמה של הוועדה המחוזית לקבל את פנייתכם? זה לא מובן מאליו.

"כשנבחרתי לתפקיד הבאתי איתי מדיניות אחרת מקודמי, כי החלטתי לבנות תוכנית מקיפה של התחדשות עירונית. הנחיתי את מהנדס העיר להתחיל מיד בתוכניות פינוי-בינוי ותמ"א 38 ולסייע במאמץ הלאומי ולהגדיל את היצע הדירות בעיר. אנחנו גילינו פוטנציאל של 12 אלף דירות ב-30 מתחמים. אין סיבה לא להכניס אותם לתוכנית. גילינו גם פוטנציאל של תמ"א 38 ב-400 בניינים, שזה היצע של עוד 3,000 יח"ד. כאשר חיברנו את היצע הדירות בהתחדשות עירונית ובמתחמים שהוכתבו לנו ע"י המחוז/מנהל התכנון, קיבלנו מספרים עצומים ולא מידתיים לגודלה של העיר.

"לאחר הגשת התוכנית הסתבר לי גם שלמדינה אין תוכנית תחבורתית מערכתית: חיבורים לכביש 2 ולכביש 4, יציאות לכביש 531, גשרים, מחלפים. בעבר דיברו על רכבת שתעבור מרעננה דרך הרצליה ועד חוף הים, אך התוכנית הזו בוטלה. בשנתיים האחרונות מדברים איתנו על נתיבי תחבורה ציבורית. דבר שבהנחות היסוד של התוכנית לא היה קיים".

"זאת דמוקרטיה"

"אני ביקשתי שיחזירו לנו את התוכנית כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות ולשתף גם את הציבור. המהלך הזה לא ישבש את הבנייה וההתחדשות. אנחנו לא מקפיאים את הבנייה. הכול יעבוד".

דניאלה פוסק, יושבת הראש של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, הדגישה בסיכום ההחלטה את הסוגיה של שיתוף הציבור בתכנון: "התושב הוא לא רק הבסיס לתכנון, הוא גם חלק בלתי נפרד מהתהליך". העניין הזה ממש לא מובן מאליו. מה הייתה הבעיה עם שיתוף הציבור בפאזה הקודמת של התכנון?

"הציבור שותף רק בצורה חלקית וזה הביא אתה התושבים למחאה ולטענה שהציבור לא היה שותף לתוכנית. אני נכנסתי לתפקיד בשנת 2013 והחלטתי לחדש את התוכנית, ולשתף את הציבור. הציבור מאוד משמעותי לנו. יש להם מה להגיד. אנחנו נשמע אותם. זאת דמוקרטיה ואנחנו גם נקבל חלק מההערות שלהם".

"מטה הפעולה לתכנון שפוי", שכולל גם תושבים מהרצליה, לקח לעצמו קרדיט על הצלחת משיכת התוכנית. עד כמה הלחץ הציבורי השפיע על החלטת העירייה לפעול בנושא?

"אין שום לחץ. יש לנו ועדה מקומית אחראית ומקצועית, שדנה בנושא הזה מיד שאחרי שהפקדנו. הלכנו גם למליאת המועצה ושמענו אותם וקיבלנו החלטה פה אחד. כמה באו להפגין השבוע? 50? 60? זה בסדר. דמוקרטיה. אנחנו מקבלים החלטות אמיצות, אחראיות. כשאני קם בבוקר אני רוצה לעשות לתושבים איכות חיים טובה יותר. זאת המטרה שלי".

- בעקבות ההחלטה למשוך את התוכנית היו עורכי הדין, שמייצגים יזמים, שטענו שהשלטון המרכזי הפעיל על הרצליה לחץ למשוך את התוכנית במטרה להגדיל את מספר הדירות.

"יש פה שיקול דעת ומקצועיות. השלטון המרכזי תומך בנו בפינוי-בינוי, בתמ"א 38 ובמחיר למשתכן בגליל ים. הוויכוח בינינו הוא על תכנון עתידי. בעיני, אין טעם להתייחס לתע"ש רמת השרון וגם לא לפינוי שדה התעופה מהרצליה. שני הדברים האלה לא יתבצעו בעשרות השנים הקרובות. אני בעד הכנת תוכנית מתאר שמתייחסת למוחשי ואלה פנטזיות שאין להן אחיזה במציאות. זו המחלוקת בינינו. ביקשנו משר האוצר לבחון שוב את תוכנית הוותמ"ל לבנייה באפולוניה (3,000 יח"ד וכן שטחי מסחר ומלונאות על קרקע שבעבר שימשה את מפעל תע"ש), שמסכנת ערכי טבע, והוא הסכים. השלטון המרכזי בא לקראתנו".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הרצליהעיריית הרצליהתכנון ובנייהועדה מחוזית לתכנון ובנייה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.