המדינה משנה את עמדתה: זכויות אימוץ שוות לזוגות חד-מיניים

אחרי הסערה שעוררה תשובתה הקודמת לבג"ץ, לפיה "זוגות חד-מיניים לא יכולים לאמץ ילדים כי הם מהווים מעמסה נוספת", הבהירה המדינה בביהמ"ש: "עד אמצע 2018 נחוקק תיקון לחוק האימוץ שייתן יחס שווה לזוגות חד-מיניים"

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

אחרי הסערה שעוררה בשל ההתנגדות לאימוץ ילדים על-ידי זוגות חד-מיניים, הגישה היום (א') המדינה את תשובתה המתוקנת לבג"ץ, בה נטען כי עד אמצע שנת 2018 יחוקק תיקון לחוק האימוץ שישווה את זכויות האימוץ בישראל. שר הרווחה חיים כץ מסר: "אין מקום לקבוע את סוג המשפחה כתנאי סף".

ביולי האחרון התעוררה סערה ציבורית גדולה, כשבתשובה הראשונית לעתירה של המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועמותת אבות גאים, טענה המדינה כי אין לשנות את החוק כך שיאפשר גם לזוגות חד-מיניים לאמץ מכיוון שהם "מהווים מעמסה נוספת".

"בעקבות הבחינה המחודשת שנערכה, אשר כללה קבלת התייחסויות מגורמי מקצוע שונים, הוחלט לאמץ את העמדה הנוספת שהוצגה במסגרת דיוני ועדת גרוס, אשר סברה כי יש לבטל את תנאי הסף הדורש זוגיות של 'איש ואשתו', תוך עמידה על כך שנדרש קשר זוגי יציב וממושך", נכתב בתשובת המדינה. "הוראת החוק הקיים אינן מאפשרות זאת, ועל כן נדרש תיקון חקיקה כדי להביא לתוצאה זו. עתה הוחלט על נקיטה בהליך לתיקון חקיקה כולל, שיתייחס גם לסוגיה זו".

"העתירה מיצתה את עצמה"

בעקבות תשובתה המתוקנת של המדינה, המליצו שופטי בג"ץ לגופים העותרים למחוק את העתירה. "לאור השינוי בעמדת המדינה, שהסכימה לאפשר לזוגות חד-מיניים לאמץ, אנו סבורים כי העתירה מיצתה את עצמה", נאמר בהחלטה.

המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועמותת אבות גאים עתרו לבג"ץ כדי לאפשר גם לזוגות ידועים בציבור וגם לבני זוג בני אותו מין לאמץ, בעוד החוק העדכני אומר כי "אין אימוץ אלא על-ידי איש ואשתו יחד".

המדינה ציינה בתשובתה הראשונה כי ידועים בציבור יוכלו לאמץ, ללא צורך בשינוי החוק, אך כי הוחלט שלא לשנות את החוק, כך שיאפשר גם לזוגות חד-מיניים לאמץ.

ימים בודדים לאחר הגשת התשובה הראשונה של המדינה לבג"ץ, פנה שר הרווחה חיים כץ לבג"ץ בבקשה למתן הארכה לטובת "בחינה מחודשת של הסוגיה". כץ ציין כי הבקשה נועדה לכך ש"גורמי המקצוע יבחנו את הנושא מחדש ויביאו בחשבון את כלל השיקולים העומדים על הפרק". בהסתדרות הפסיכולוגים הבהירו במכתב לכץ: "גידול ילדים במשפחות להט"ביות לא פוגע בבריאות נפשית בקרב ילדים".

"לצערנו הניסוח שהוגש לבג"ץ היה ניסוח כושל שראוי שלא ייאמר", נמסר אז מלשכתו של השר חיים כץ. "לשר אין כל כוונה למנוע או לשלול את היכולת לאמץ מקבוצה כזו או אחרת".

לפי התגובה החדשה, שגובשה לדרישת כץ, הוחלט במשרד "לאמץ את עמדת ועדת גרוס, לפיה אין מקום לקבוע תנאי סף, ויש להסתפק בקביעת קווים מנחים להתאמת ילד למאמציו". עוד הדגישו במשרד כי העמדה המקורית "לא כללה כל התייחסות ליכולת ההורית של זוגות מהקהילה, ובוודאי לא הובעה כל שלילה של יכולת זו".

שר הרווחה חיים כץ מסר בתגובה: "המדיניות שלנו היא לספק להורים את מירב הכלים לשיקום התא המשפחתי ולאפשר לכל ילד לגדול בסביבתו הטבעית. במקרים בהם ניסיונות השיקום כשלו, השיקול העיקרי הוא טובת הילד, ואין מקום לקבוע את סוג המשפחה כתנאי סף".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אימוץלהט"ביםחיים כץבג"ץזוגות חד מיניים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.