רחמני יוצא מאיילון? שלמה ביטוח בוחנת את רכישתה

שלמה החזקות, שבשליטת משפחת שמלצר, נמצאת במגעים ראשוניים לרכוש את קבוצת הביטוח איילון, השישית בגודלה במשק

לוי רחמני  / צילום: איל יצהר לוי רחמני / צילום: איל יצהר
רון שטיין 14.09.2017

קבוצת שלמה החזקות, שבשליטת משפחת שמלצר, במגעים ראשוניים לרכוש את קבוצת הביטוח איילון, שבשליטת לוי רחמני. כך נודע ל"גלובס". על פי הערכות, מדובר במגעים ראשוניים מאוד, שרחוקים משלב שבו יש מתווה ברור לעסקה שכזו, אם תהיה. לקבוצת שלמה כבר יש חברת ביטוח, שלמה ביטוח, מהחברות הקטנות בענף. גורם המעורה בנושא אמר כי ככל הנראה מדובר בבחינה שאינה בשלב בשל, בעיקר מכיוונה של שלמה ביטוח, וכי טרם התקבלה החלטה על עתיד השליטה באיילון אצל רחמני, ששוקל את צעדיו לגבי איילון מפאת גילו המתקדם.

איילון היא מחברות הביטוח הוותיקות והיא פועלת בשלל תחומי הביטוח והחיסכון. איילון היא קבוצת הביטוח המסורתית השישית בגודלה במשק, הגם שהיא נמצאת במרחק רב מאחורי חמש הגדולות (וגם מאחורי איי.די.איי ביטוח, המוכרת כביטוח ישיר). איילון נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-451 מיליון שקל, לאחר שמתחילת השנה השילה מערכה כ-8%.

לוי רחמני מחזיק בכ-86.4% ממניות איילון. בשנים האחרונות הכניס לחברה את יונל כהן כשותף לשליטה, ולאחר מכן רכש את החזקותיו והוציא אותו ממנה לאחר פרק זמן קצר יחסית.

בכל אופן, לאחר שנים ארוכות מאוד שבהן הייתה "חברת הביטוח של לוי רחמני", שנמנה עם זקני שבט הביטוח המקומי והשולט בה ביד רמה, נמצאת איילון בימים אלה בנקודת מפנה באופיה ובדרך התנהלותה. מוקדם יותר השנה אף הערכנו כי ייתכן שלא ירחק היום שבו רחמני יכריע לגבי החזקתו זו.

איילון אחזקות נוסדה בסוף שנת 1976 על ידי לוי רחמני, באמצעות חברת שלמה רחמני ובניו וחברת הביטוח הזרה "ניו-זילנד". לוי, יליד 1931 (בן 86), הוא הרוח החיה מאחורי הקבוצה, ומי שהוביל אותה כל השנים, והוא מי שלמעשה בנה אותה מסוכנות הביטוח המשפחתית שלמה רחמני ובניו - שנוסדה ב-1949 על ידי אביו. עוד מפורט בדוחות איילון הציבורית, כי באפריל 1987 מכרה "ניו-זילנד" את החזקותיה באיילון למשפחת רחמני, ובחודש יולי באותה השנה נרשמו לראשונה מניותיה של איילון אחזקות (שנקראה אז איילון חברה לביטוח) למסחר בבורסה לני"ע המקומית.

שלמה ביטוח היא חברת הביטוח הצעירה ביותר בשוק המקומי. החברה הוקמה ונוסדה בשנת 2006 על ידי שלמה שמלצר המנוח, והחלה לפעול כחברת ביטוח במהלך שנת 2008, בתחילה כניו קופל ביטוח. מנכ"ל החברה הוא אורי אומיד, והחברה היא חברת ביטוח פרטית הפועלת בתחום הביטוח הכללי (האלמנטרי). בשלמה ביטוח מציינים כי "החברה מתאפיינת בגידול מתמשך בהיקפי הפעילות הביטוחית", והיא מצהירה בדוחות כי בכוונתה להמשיך לצמוח, כפי הנראה גם באמצעות רכישות.

יחד עם זאת, ובניגוד למצב כיום, בעבר כמעט נמכרה שלמה ביטוח לחברת ביטוח ישראלית אחרת, זאת מאחר שהחברה נחשבת לקטנה בשוק שמאופיין ביתרון לגודל ולוותק. כך, דובר בעבר על מגעים בנושא עם מגדל, שלא הבשילו לכדי עסקה. בדוחותיה השנתיים האחרונים ציינה החברה כי "היעדים של החברה הינם להיות חברת ביטוח מובילה ולמקסם את רווחיה באמצעות שימור לקוחותיה הקיימים ובאמצעות הגדלת תיק הלקוחות שלה". מנגד, ככל הידוע איילון שבשליטת רחמני כבר כמעט נמכרה לפני מספר שנים לפסגות, שבבעלות קרן אייפקס.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ביטוח איילוןחברות ביטוחשלמה החזקותשלמה ביטוחלוי רחמני
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.