מו"מ למכירת 40% מסופר-פארם לפי שווי של 2 מיליארד שקל

בעלי המניות במגעים למכירת מניותיהם לקרן בינ"ל לפי החלוקה הבאה: 15% ממניות ליאון קופלר, 15% שמחזיק בנק לאומי ו-10% - בנק דיסקונט ■ מטרת המכירה היא לטובת הרחבת פעילות הרשת בחו"ל

סופר פארם / צילום:תמר מצפי סופר פארם / צילום:תמר מצפי
שני מוזסרון שטיין 14.09.2017

ליאון קופלר, בעלי סופר-פארם, מנהל מגעים עם קרן בינלאומית למכירת 40% ממניות הרשת לפי שווי של 2 מיליארד שקל. החלק שצפוי להימכר בנוי כך: 15% מניות של קופלר ו-25% ממניות החברה שמוחזקות בידי הבנקים (בנק לאומי - 15%, בנק דיסקונט - 10%).

מטרת המכירה היא לטובת הרחבת הפעילות של הרשת בחו"ל עם גורם שמקושר בעולם, שכן הרשת מיצתה את עיקר פוטנציאל הצמיחה בשוק המקומי. המטרה היא למצוא קרן שתראה פוטנציאל השבחה ויכולת לממש לאורך שנים אחדות בחו"ל.

בעולם מתמודדת החברה מול תאגידי ענק ורגולציה שונה. הפעילות של הרשת נחשבת לייחודית ומשלבת בית מרקחת, מחלקת קוסמטיקה ומחלקה כללית, לעומת רשתות שמתמחות בתחומי פעילות ספציפיים, והיא מחפשת גורם גדול שיתמוך בשילוב הזה.

לדברי גורם המעורה בפרטים, השלמת העסקה עדיין אינה ודאית וגם לא כל-כך קרובה.

סופר-פארם תצטרך להתמודד עם האתגר שבכניסה למדינות חדשות, שכן בניגוד לתחומים אחרים בקמעונאות, תחום בתי המרקחת דורש רישוי מיוחד ונתון לרגולציה קפדנית במיוחד. עיקר הפוטנציאל הוא במדינות מזרח אירופה ובמזרח הרחוק. ארה"ב וקנדה, מולדתו של קופלר, רוויות וכך גם בריטניה.

סופר-פארם עדיין רחוקה ממיצוי הפוטנציאל בפולין ובסין. בסין סופר-פארם נמצאת בהתנסות בסיבוב שני; היא נכנסה לשם בתחילת שנות ה-2000 עם 10 סניפים ו-70 בתי מרקחת קטנים בבייג'ין, אולם השותפים המקומיים לא רצו להתרחב. בניסיון המחודש הקימה הרשת שותפות חדשה, וכיום היא מפעילה 8 סניפים, ומחכה לשינוי מדיניות ביטוחי הבריאות בבייג'ין, שתאפשר ניפוק תרופות בסניפים.

בפולין החלה סופר-פארם לפעול ב-2001, והיא מפעילה שם כ-71 סניפים, וצפויה להגיע ל-75 סניפים עד סוף השנה. לאחרונה נכנס לתוקפו בפולין חוק המגביל פתיחת בתי מרקחת חדשים, מה שבלם את היכולת של סופר-פארם להתרחב בהתאם לציפיות שלה. עם זאת, היא מאמינה שתוכל להתרחב בפולין על-ידי מיזוגים ורכישות של רשתות קיימות.

כיום סופר-פארם מחזיקה ב-20 חוזים נוספים לפתיחת סניפים חדשים, והחוק החדש יאלץ אותה לבחור מה קורה עם כל אחד מהם. כמו כן, בעוד שנתיים צפויות בחירות בפולין, ובחברה מקווים שיהיה שינוי גם מבחינת גמישות החקיקה. גם המותג הפרטי של סופר-פארם נמצא בצמיחה בפולין, ומהווה היום 4% מהמכירות שם.

אם וככל שתושלם עסקה, הרי שיהיה מדובר בסיבוב מרשים גם עבור בנק לאומי, שבעבר כבר הרוויח בכמה עסקאות ריאליות. בנק לאומי מחזיק במניות סופר-פארם באמצעות לאומי פרטרנס, לאחר שרכש את ההחזקה ב-2007. אז קנתה לאומי פרטנרס 20% ממניותיה בכ-180 מיליון שקל, ששיקפו לרשת שווי של כ-900 מיליון שקל.

ב-2013 מכרה לאומי פרטנרס, זרוע בנקאות ההשקעות, לבנק דיסקונט 5% ממניות סופר-פארם תמורת כ-75 מיליון שקל. הרווח מההחזקה בסופר-פארם לא מגיע רק מהתשואה על המניות, כי אם גם מדיבידנדים. מכיוון שמדובר בחברה פרטית, לא ידוע מספר והיקף הדיבידנדים שחולק.

בדוח דיסקונט לשנת 2016 נכתב ביחס להחזקה בסופר-פארם כי "ב-2016 רשמה דיסקונט קפיטל הכנסות מדיבידנד בסך 3 מיליון שקל, בהשוואה ל-5 מיליון שקל ב-2015".

סופר-פארם מחזיקה ב-238 סניפים בישראל ומעסיקה כ-7,000 עובדים. מחזור המכירות שלה ב-2016 היה 4.7 מיליארד שקל. לאחרונה אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים לשופרסל לרכוש את ניו-פארם ב-130 מיליון שקל. כמו כן, הממונה וסופר-פארם הסכימו על ביטול 120 הסדרי הבלעדיות של הרשת עם הקניונים והמרכזיים המסחריים שבהם פועלות חנויותיה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק דיסקונטבנק לאומיסופר פארםרשתות פארםליאון קופלר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.