טרור או רעש אדמה: מתי תזכו לפיצוי על ביטול נסיעה לחו"ל?

רעידת האדמה שפקדה את האי קוס בחודש יולי ופיגוע הטרור בברצלונה שהתרחש לאחרונה עוררו גל של פניות מצרכנים ישראלים, שביקשו לבטל חופשה שתכננו ביעדים אלה ותהו האם סוכני הנסיעות מחויבים לפצותם במקרים כאלה ■ אז מתי ניתן לבטל - ומתי לא?

אחרי רעידת האדמה שפקדה את האי קוס בחודש יולי האחרון ופיגוע הטרור בברצלונה שהתרחש רק לאחרונה, קיבלנו פניות מצרכנים שביקשו לבטל חופשה שתכננו ביעדים אלה, כשהם תוהים האם סוכני הנסיעות מחויבים לפצות אותם במקרים כאלה.

פנינו עם השאלה למועצה לצרכנות. ראשית, מדגישים במועצה כי יש להבחין בין שני האירועים: לרעידת אדמה, המוגדרת כאירוע כוח עליון, לוותה אזהרה לרעשי משנה שצפויים לפקוד את האזור בימים שלאחר מכן - במקרה כזה גורסים במועצה כי לצרכן עומדת הזכות לבטל נסיעה שיש בה סיכון.

עם זאת, הדברים אינם חד-ערכיים, והם נתונים לנסיבות. כמו כן, המועצה מצפה שמארגן הנסיעות או סוכן הנסיעות יעשו את המקסימום כדי שהנוסע יפסיד כמה שפחות בעקבות ביטול הנסיעה, בין היתר על-ידי הצעה לחופשה חלופית או מזעור הנזק מול בית המלון או חברת התעופה, גם אם זה מקטין את הרווחים של הסוכן/המארגן.

"התשובה שאין מה לעשות לא מקובלת", גורסים במועצה לצרכנות. "מארגן נסיעות צריך לדאוג לשלום הנוסעים, ואם הנסיעה המתוכננת מסכנת אותו, נצפה שימצא פתרון".

עוד מציינים במועצה כי במקרים בהם המחלוקת נקלעת למבוי סתום, ייתכן שבית המשפט יפסוק לכיוון הצרכנים. יצוין כי בהזמנה ישירה של בית מלון או טיסה, שלא דרך סוכן נסיעות, הסיכון ברוב המקרים פוחת, משום שבתי מלון רבים מאפשרים לבטל את ההזמנה בהתאם לנסיבות.

במקרה של אירוע טרור הדברים שונים, משום שביטול נסיעה אחרי מאורע כזה נובע לרוב מתחושות של חשש ופחד, ולא מאזהרה קונקרטית לסכנה באזור. מכאן שסיטואציה כזו מטה את הכף לרעת הצרכנים, כיוון שהסוכן מבחינתו יכול לספק את המוצר, והנוסע מבחירתו בוחר שלא לממש את העסקה.

גם כאן יכול סוכן הנסיעות לגלות רצון טוב עם מחווה שירותית, שכמובן תועיל לו בעתיד. עוד מדגישים במועצה כי על סוכן הנסיעות ליידע את הנוסעים כאשר הוא מתעניינים בנסיעה למדינות שהמטה ללוחמה בטרור מזהיר מביקור בהן.

כך, אם הנוסע מוכן לקחת את הסיכון, הוא מעביר לידיו את האחריות. אזהרה כללית המפורסמת כיום על-ידי המטה מדברת על איום מצד ארגוני הג'יהאד האיסלמי במדינות צפון-מערב אירופה וב-20 מדינות הקואליציה שנגדו - לא מדובר באזהרת מסע, כי אם בקריאה להיות ערניים וקשובים.

בכל מקרה, נזכיר כי החוק מתיר לבטל עסקת תיירות תוך 14 ימים ועד 7 ימים ממועד הנסיעה, בלי קשר למאורע כזה או אחר. 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
המועצה לצרכנותחופשהטרוררעידת אדמהצ'ק אין תוכנית תיירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.