תחום התחבורה השיתופית לוהט: Via מגייסת כ-250 מיליון ד'

החברה שהחלה את דרכה בישראל הוקמה ע"י דניאל רמות ואורן שובל ■ Via ודיימלר ישיקו חברה משותפת שתספק שירותי הסעה דינמיים בכל אירופה

דניאל רמות אורן שובל  / דור מלכה דניאל רמות אורן שובל / דור מלכה
דובי בן גדליהו 04.09.2017

חברת התחבורה השיתופית ויה (Via), שהחלה את דרכה בישראל ופועלת כיום בשוק האמריקני, הודיעה על הידוק שיתוף הפעולה עם קונצרן דיימלר, שהחל בשנת 2015. שיתוף הפעולה המורחב יכלול הקמת חברה בבעלות משותפת, שתשיק שירותי הסעה דינמיים ברחבי אירופה באמצעות הטכנולוגיה של ויה.

המיזם יאפשר לגופי תחבורה ורשויות מקומיות אירופאיות לייעל את מערך התחבורה שלהם באמצעות מערכת ההפעלה הייחודית של ויה. בנוסף להשקעה האסטרטגית של דיימלר בחברת ויה, חטיבת מרצדס-בנץ של דיימלר תשקיע 50 מיליון דולר נוספים במיזם המשותף. ויה לא מסרה נתונים על היקף הגיוס הכולל אך גורמים בשוק מעריכים שמדובר ב-250 מיליון דולר ממשקיעים קיימים, כולל הסכום שתשקיע דיימלר. בעבר פורסם כי החברה גייסה כ-137 מיליון דולר מקרנות בארץ ובחו"ל ובהם קרן פיטנגו, פועלים שוקי הון ועוד.

חברת Via הוקמה ביוני 2012 על ידי דניאל רמות, מנכ"ל החברה, ואורן שובל, סמנכ"ל הפיתוח, שניהם בוגרי חיל האוויר. החברה פיתחה שירות הסעות שיתופי מבוסס אפליקציה עבור שוק המוניות, שמתאמת בין נוסעים לבין נהגים. הטכנולוגיה שלה כוללת גם מנגנוני למידה וניתוח "ביג דאטה" ברמה של ערים שלמות ויכולה לשמש גם מפעילים של תחבורה ציבורית המונית. 

ויה פעלה עד כה בעיקר במנהטן וסביבותיה, בשיקגו ובוושינגטון ועל פי נתוניה היא מספקת למעלה ממיליון נסיעות בחודש. בטכנולוגיה שלה נעשה שימוש גם במספר מוקדים באירופה באמצעות שותפויות והשנה הופיעה החברה ברשימת החברות שהוול סטריט ג'ורנל המליץ לעקוב אחריהן.

בחברה אמרו היום כי "באמצעות הגיוס, אנו מתכוונים להשקיע משאבים רבים בקידום ופיתוח הפלטפורמה הטכנולוגית של ויה, ולגייס בחודשים הקרובים אנשי פיתוח מובילים בתחומי התוכנה, ביג דאטה, מוצר ואלגוריתמיקה".

על פי ההודעה, לונדון תהיה העיר הראשונה בה ישיקו ויה ודיימלר את שירותי ההסעה השיתופית הדינמית באירופה, והתרחבות לערים נוספות באירופה מתוכננת בהמשך. במסגרת השותפות האסטרטגית, ויה ודיימלר יעבדו יחדיו על תכנון והתאמת רכבים מסחריים (ואנס) של מרצדס-בנץ לנסיעות שיתופיות דינמיות, ולפיתוח מערכות לניהול יעיל של ציי רכב חשמליים ואוטונומיים.

וולקר מורנהינווג, ראש חטיבת המסחריות של מרצדס-בנץ, אמר כי "ויה היא אחת מהספקיות המצליחות ביותר בתחום התחבורה השיתופית המתרחב, בעוד שלמרצדס-בנץ ואנס יש את הרכבים האידיאליים אשר עוברים התאמה כל העת למען מטרה זו. העמקת שיתוף הפעולה שלנו עם ויה הוא צעד במימוש האסטרטגיה שלנו לעתיד ולהרחבת מגוון שירותי הניידות החדשים שלנו".

נציין כי בשלוש השנים האחרונות נרשמו מספר שיתופי פעולה אסטרטגיים בין יצרניות רכב לחברות תחבורה שיתופית. המקרה הדומה ביותר הוא שיתוף הפעולה בין חטיבת התחבורה החכמה MOIA של קונצרן פולקסווגן לבין חברת Gett הישראלית, אחת המתחרות של Via, שגדולה ממנה משמעותית, ובמסגרתו אף השקיעה פולקסווגן כ-300 מיליון דולר ב-Gett. בנוסף קיימים שיתוף פעולה, שכוללים השקעות, בין ג'נרל מוטורס לחברת LYFT ועוד.

מחקרים עדכניים מעריכים, ששוק שיתוף הרכב יחצה את רף ה-16 מיליארד דולר הכנסות בשנה עד 2024.

Via

שנת הקמה: 2012

עובדים בחברה: כ-200 מתוכם כ-100 בתל אביב

גיוסי הון: כ-280 מיליון דולר

משקיעים: פיטנגו, 83 north, Hearst Media, רומן אברמוביץ', דיימלר ואחרים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גיוס הוןדיימלרמרצדסתחבורה ציבוריתתחבורה שיתופית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.