הדרימליינר של אל-על נחת בארץ; העובדים ב"מחאה שקטה"

(עדכון) - לטקס הגיעו כ-2,400 מוזמנים, ועלות הפקתו עמדה על 670 אלף שקל ■ עובדי התחזוקה החליטו שלא לקיים פרובוקציה רועשת, אלא הגיעו לבושים בשחור ועמדו עם יד מאוגרפת מונפת ■ מימון: "עסקת המטוסים מבטיחה את עתיד אל-על"

מטוס הדרימליינר הראשון של אל-על נחת הבוקר (ד') בישראל, ו-400 מעובדי התחזוקה של החברה מקיימים במקום מחאה שקטה. העובדים, לבושים חולצה שחורה ועליה הכיתוב "תחזוקה", הודיעו הבוקר כי לא יקיימו פרובוקציה רועשת אלא יעמדו עם יד מאוגרפת ומונפת מעלה.

העובדים הודיעו כי יקפידו שלא להפר את החלטת בית הדין לעבודה אמש (ג'), שהתיר להם ללבוש שחור בטקס הבוקר - אך ללא הפרעות או אלימות. הנהגת ועד עובדי התחזוקה הנחתה את העובדים "לא להיות אלימים ולהתמקד בדרישות שלנו שההנהלה תסתכל לנו בעיניים ולדבר. לשלם לנו מה שמגיע לנו. זה יום חג עם תווית שחורה. נעשה מחאה שקטה ללא צעקות. המסר יעבור בשקט. אל תקללו ואל תצעקו בוז". 

אל על / צילום: גלובס
 אל על / צילום: גלובס

אל טקס נחיתת הדרימליינר הגיעו כ-2,400 מוזמנים, ועלות הפקתו עומדת על 670 אלף שקל. 

אל על / צילום: גלובס
 אל על / צילום: גלובס

רן אלקבץ', יו"ר ועד הטייסים של אל-על, בירך על הגעת המטוס הבוקר והתייחס למחאת עובדי התחזוקה. "על-מנת שאל-על תצליח לשמר את מעמדה כחברת פרימיום, על הנהלה מוטלת האחראיות להעצים את עובדיה הן על הקרקע והן באוויר. כל מכונה, איכותית ויוקרתית ככל שתהיה, לא תיצור ערך עבור הנוסע אם לא נדע להבטיח את השירות המיטבי. זאת עושים באמצעות עובדים נאמנים, מרוצים ומסופקים". 

אל על / צילום: גלובס
 אל על / צילום: גלובס

מוועד עובדי התחזוקה של אל-על נמסר ל"גלובס" כי "אופי המחאה השקטה של עובדי התחזוקה, שמתבטאת בחולצות שחורות ואגרופים מונפים, מושאלת מאולימפיאדת מקסיקו סיטי ב-1968. האתלטים האמריקאים והאוסטרלים צולמו על הפודיום כשהם מרימים את היד עם אגרוף קפוץ שעליו כפפה שחורה, במה שזכה לכינוי הצדעת 'הכוח השחור', במחאה על זכויות אדם. האירוע נחשב לאחת ההצהרות הפוליטיות הידועות בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים".

מחאת הכוח השחור / צילום מסך
 מחאת הכוח השחור / צילום מסך

מימון: "עידן חדש באל-על"

על רקע שירת "התקווה" של 400 עובדי התחזוקה של אל-על שכאמור הגיעו הבוקר לבושים שחור לטקס החגיגי, נגרר מטוס הדרימליינר "אשדוד" שנחת לפני זמן קצר. 

על המטוס היו בכירי הנהלת החברה ונוסעים נוספים. המטוס המרשים הוא הסנונית הראשונה מבין צי המונה 16 מטוסים שיגיעו בהדרגה. המטוס ישמש בשלב ראשון לטיסות ללונדון ולאחר מכן בקו לניו-יורק.

בכירי אל-על, דוד מימון, תמי מוזס ואלי דפס, וכן בכירים מבואינג ומרולס רויס ירדו מהמטוס, בעוד העובדים ממשיכים לשיר בעוצמה למרות צלילי המוזיקה החזקים.

שר התחבורה, ישראל כץ, בירך על הגעת המטוס; ומנכ"ל אל-על, דוד מימון, הגדיר את היום הזה כאחד המרגשים בחייו. מימון התייחס לאתגרים שבדרך ולאתגרים שהיו, ואמר: "התגברנו עליהם, והיום מתחיל עידן חדש באל-על, תנופת התחדשות שתכלול מהפכה בחוויית הלקוח".

מימון הודה לצוות של אל-על, כשמאחוריו עומדים עובדי התחזוקה ומוחים. "עסקת המטוסים מבטיחה את עתיד אל-על", אמר.

מימון התייחס למסירות העובדים, אולי ברמז למחאת עובדי התחזוקה, פנה לדדי ולתמי בורוביץ ואמר: "אני מאחל שנמריא לשיאים חדשים. זה יום שמח ועתיד מבטיח לחברת אל-על". 

לדברי שר התחבורה כץ, "רכישת מטוסי הדרימליינר מחברת בואינג היא ביטוי להתפתחות אל-על והשתלבותה במדיניות השמיים הפתוחים ובמקביל לעומק היחסים האזרחיים ויחסי הסחר בין ישראל לארה"ב. הברית בין ארה"ב וישראל, המבוססת על ערכים משותפים וזהות אינטרסים, היא העוגן המרכזי ליציבות האזור. ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ובת-הברית היחידה עליה יכולה ארה"ב לסמוך בשעת מבחן.

"אנחנו חולקים מודיעין משותף מול איומי הטרור הסוני של דעא"ש ואל-קעאידה ומול החתרנות השיעית והתמיכה בטרור מבית מדרשה של איראן. אסור לאפשר לאיראן להתבסס צבאית בסוריה ולהקים חזית צפונית מול ישראל, ואסור לאפשר לה להקים מסדרון יבשתי שיחבר בציר של טרור בין טהרן לבירות.

"ארה"ב חייבת לחזור לעמדת הובלה והנהגה באזור. מדיניות ההנהגה מאחור של הממשל האמריקאי היוצא נכשל ואיפשר לציר הרשע האיראני, בגיבוי רוסיה, להגיע לעמדת השפעה מכרעת שמאיימת על בנות-בריתה של ארה"ב באזור. ישראל תפעל לשמור על ביטחונה מול כל איום. ישראל לא תאפשר לאיראן וגרורותיה באזור להקים צפונית ולאיים על העורף ועל תשתיות לאומיות בישראל. נעשה כל שנדרש כדי למנוע זאת". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אל עלבואינגחברות תעופהמטוסיםדוד מימון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.