ארגוני הסיוע לנפגעות מינית: 25% מהפניות - על הטרדה בעבודה

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, במכתב למ"מ מנכ"ל מכון התקנים: "גורמים כלכליים אינטרסנטיים מנסים להתערב ולסכל יוזמה פורצת דרך של יצירת תקן למניעת הטרדה מינית"

הטרדה מינית או חיזור? / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב הטרדה מינית או חיזור? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יובל אזולאי 22.08.2017

"גורמים כלכליים אינטרסנטיים מנסים להתערב ולסכל יוזמה פורצת דרך של יצירת תקן למניעת הטרדה מינית", מזהירה מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, במכתב ששיגרה לממלא-מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית.

הפנייה של סוליציאנו לכרמית נעשתה על רקע הפרסום בשבוע שעבר ב"גלובס", בו הובאה ביקורת של גורמים במגזר העסקי בשל תקן חדש שמוביל המכון, המיועד למניעה ולטיפול בהטרדות מיניות במקומות עבודה.

איגוד מרכזי הסיוע מייצג 9 גופים המטפלים בנפגעי ובנפגעות תקיפה מינית. לדברי סוליציאנו, מכ-40 אלף תלונות שמגיעות מדי שנה לארגונים אלה, 25% עוסקות בהטרדות מיניות במקום העבודה. כ-2%-3% מכלל הפניות לארגונים אלה - הן של גברים.

לדברי סוליציאנו, שמעורבת בגיבוש התקן החדש של מכון התקנים, הצורך בו עלה בעקבות ממצאי מחקר שעשה לפני כ-5 שנים משרד הכלכלה והתעשייה (אז הוא נקרא משרד התמ"ת), ולפיו כ-40% מהנשים העובדות חוו הטרדה מינית במקום עבודתן: "התקן המתגבש במכון התקנים הוא וולונטרי ועדיין נמצא בשלבי כתיבה. בחלק מהארגונים העסקיים במשק רואים בו ניסיון של מכון התקנים לקבוע גבולות גזרה חדשים - ערב יישום הרפורמה בשוק התקינה ופתיחתו לתחרות עם מעבדות תקינה פרטיות.

במגזר העסקי טענו עוד כי אין צורך בתקן כזה, והביעו חשש כי הוא יעמיס עלויות ורגולציות נוספות על חברות - שכן הטמעתו במקום עבודה תהיה כרוכה בשכירת שירותי יעוץ ייעודיים: "אני מודאגת מאוד כי בנושא חברתי ממעלה ראשונה כמו זה, גורמים עסקיים ובעלי אינטרס ינסו לפגוע בעצמאות התקינה. כארגון שנפגש מדי יום ביומו עם נפגעי הטרדה מינית בעבודה - אנו מכירות היטב את ההשלכות הקשות ביותר של פגיעה מינית על חיי הנפגעים", כתבה סוליציאנו לכרמית.

כרמית מסר בשבוע שעבר ל"גלובס" בהתייחס לסוגיה זו כי "בהתאם לרפורמה בתקינה, בימים אלו אנו מקימים ועדות טכניות חדשות והנושא יובא לדיון בהן. עד אז הנושא מוקפא".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הטרדה מיניתמכון התקנים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.