המשקיעים מחכים להופעה של מריו דראגי בג'קסון הול

נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, צפוי לרכז את מרב תשומת-הלב בכנס השנתי של הפדרל ריזרב, שייפתח בסוף השבוע בג'קסון הול

מריו דראגי / צילום: רויטרס מריו דראגי / צילום: רויטרס

הכנס השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון הול במדינת ויומינג בחודש אוגוסט, הפך בעשור האחרון לבימת הצגה של בנקאים מרכזיים. הם מגיעים לעיירה הקטנה, וחושפים את המדיניות החדשה שלהם בעידן המשבר הפיננסי. בדרך-כלל הפד עצמו הוא באור הזרקורים, אך לעתים אחרים גונבים את ההצגה - כמו נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי.

דראגי צפוי לרכז את מרב תשומת-הלב בכנס שייפתח בסוף השבוע בג'קסון הול, כשיישא את אחד מנאומי ארוחת הצהריים המרכזיים בכנס. הוא עשה את בפעם האחרונה ב-2014: אז הבטיח בנאום צהריים להשתמש ב"כל הכלים העומדים לרשותנו" כדי לבלום את מגמת הירידה באינפלציה, והניח את היסודות לתכנית רכישת אג"ח של ממשלות אירופיות - שש שנים אחרי המהלך אותו החל הפדרל ריזרב בארה"ב.

ממש כפי שדראגי פירט ב-2014 את המסגרת הרעיונית להקלה הכמותית, הכינוי לקניית האג"ח, משקיפי הבנק המרכזי האירופי חושבים שהופעתו המחודשת בג'קסון הול השבוע תיתן לו את ההזדמנות לסקור את הראיות ולתאר הפעם מדוע צריך לסיים אותה בשנת 2018. הוא צפוי להדגיש את המדיניות שהניבה תוצאות חיוביות, בייחוד ירידה מהותית באבטלה במרחב האירו.

ביוני ירדה האבטלה במרחב הזה ל-9.1%, השיעור הנמוך מאז פברואר 2009. באוגוסט 2014 האבטלה הייתה 11.5%. מספר המובטלים צנח מאז ב-3.7 מיליון איש. גם הצמיחה הכלכלית התחזקה: ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2014, כלכלת האירו צמחה ב-1.1% בלבד. כעבור שלוש שנים, הצמיחה עלתה ל-2.2%.

יש גם התקדמות לקראת עמידה ביעד האינפלציה של ה-ECB, שהוא כמעט 2% בשנה. "יהיו מעט איחולים ל-ECB על מדיניות שהייתה שנויה במחלוקת ב-2014", אמר דומיניק בריאנט, כלכלן בבנק BNP פאריבה. "אבל דראגי ירצה להשאיר את המסר לפיו יש עדיין צורך בתמיכה מוניטרית לכלכלה האירופית".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הבנק המרכזי האירופי (ECB)כלכלת אירופהפדרל ריזרבמריו דראגי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.