פערי שכר עצומים בין מורים ותיקים לצעירים בישראל

הכלכלן הראשי באוצר: מורה ביסודי בעל ותק של 10 שנות הוראה מרוויח פי 1.31 ממורה מתחיל, מורה בפסגת סקאלת השכר מרוויח פי 2.05 ממורה בעל ותק של 10 שנות הוראה

עמירם ברקת 21.08.2017

פערי השכר בין מורים ותיקים וצעירים בישראל הם מהגבוהים בעולם - כך עולה מניתוח שערך הכלכלן הראשי באוצר. בניתוח המתפרסם במסגרת הסקירה השבועית, מגלה הכלכלן כי מורים ותיקים מרוויחים בערך פי 2.5 ממורים חדשים, ומוסיף כי ב-15 השנים האחרונות פערי השכר בין מורים ותיקים לצעירים אף התרחבו במעט.

"ניתוח של התפתחות שכר המורים לאורך הקריירה, מעלה שעיקר פער השכר בין מורים ותיקים למורים צעירים נובע מהעלייה שחלה בשכר המורים בשלבים המאוחרים יותר של הקריירה" כותב הכלכלן. "כך, בעוד שמורה ביסודי בעל ותק של 10 שנות הוראה מרוויח פי 1.31 ממורה מתחיל, מורה בפסגת סקאלת השכר מרוויח פי 2.05 ממורה בעל ותק של 10 שנות הוראה". הכלכלן מציין כי "העלייה הגדולה בשכר בשלבים המאוחרים יותר של הקריירה היא חריגה בהשוואה בינלאומית. בבתי ספר יסודיים בישראל היחס בין השכר בפסגת סקאלת השכר, לשכר לאחר 10 שנות הוראה, הוא הגבוה ביותר מבין מדינות ה- OEC . בהשוואה דומה עבור מורים בחטיבה עליונה ישראל מדורגת במקום השני אחרי דרום קוריאה.

הכלכלן קובע כי בשנים 2003 עד 2014 שכר המורים עלה הרבה מעבר לשכר הממוצע במשק. הכלכלן מציין כי ניתן לייחס את עליית השכר המואצת של המורים לרפורמות "אופק חדש" ו-"עוז לתמורה", ומעריך כי המגמה הכללית נמשכה גם בשנים 2017-2015. 

השוואה בינלאומית של שכר המורים היחסי - כלומר, היחס בין שכר המורים לבין השכר הממוצע של בעלי השכלה על-תיכונית - מראה כי ישראל נמצאת בחלק העליון של רשימת המדינות. נכון ל-2014 ישראל בולטת במיוחד בשכר המורים בבתי הספר היסודיים -כאשר ישראל נמצאת במקום השלישי מתוך 26 מדינות ה- OECD אשר דיווחו נתון בהקשר זה. לעומת זאת, שכר המורים היחסי של מורי החטיבות העליונות בישראל נמצא מעט מתחת לממוצע. ואולם, כאמור הנתונים מתייחסים לשנת 2014, כאשר יישום רפורמת "עוז לתמורה" היה רק בתחילת הדרך.

הכלכלן מעריך כי מגמת העלייה בשכר מורי החטיבה העליונה בישראל נמשכה גם בשלוש השנים האחרונות ומגיע למסקנה כי "בהחלט ייתכן שניתוח זהה תוך שימוש בנתונים עדכניים יותר היה מעלה שישראל נמצאת מעל לממוצע גם בקרב מורי החטיבה העליונה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מוריםמשרד האוצרשכרשכר במגזר הציבורי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.