250 עובדי גולן טלקום ייצרו רווח תפעולי של 21 מיליון שקל

מדוחותיה הכספיים הציבוריים הראשונים של החברה, שנרכשה באחרונה ע"י אלקטרה מוצרי צריכה, עולה כי 900 אלף המנויים שלה משלמים בממוצע 50 שקל לחודש

אביב לויגד פרץ 20.08.2017

הדוחות הכספיים של יבואנית ומשווקת מוצרי החשמל אלקטרה צריכה  (8333 ,‎-1.03%‏) שפורסמו היום (א'), חושפים לראשונה חלק מתוצאותיה של חברת הסלולר גולן טלקום, שנרכשה מידי מיכאל גולן תמורת כ-350 מיליון שקל (עסקה שהושלמה בתחילת אפריל). המספרים הבולטים של גולן טלקום הם הכנסות של כ-134 מיליון שקל ורווח תפעולי של כ-21 מיליון שקל ברבעון.

גולן טלקום רשמה ברבעון השני EBITDA (רווח אחרי הפחתות ומסים) של 36 מיליון שקל והכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU) של 50 שקל, על קרוב ל-900 אלף מנויים שהיו לה בסוף יוני.

מכיוון שאלה דוחותיה הכספיים הציבוריים הראשונים של גולן טלקום, אין אפשרות להשוות את הפעילות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, קשה להשוות את התוצאות לאלה של חברות הסלולר המתחרות, מכיוון שבניגוד לגולן טלקום, המתחרות גם מוכרות ציוד קצה. זאת ועוד, לגולן טלקום אין רשת סלולרית שעליה לתחזק, והיא נשענת על הרשת של חברת סלקום.

"ביולי נרשמה הגירה חיובית"

ההכנסה הממוצעת למנוי שמציגה גולן טלקום, מצביעה על יעילות החברה. היא נמוכה רק במעט מזו של מפעילות סלולר ותיקות - מה שיכול להצביע על כך שבטווח הקרוב, יידרשו שינויים דרמטיים במצבת כוח האדם של החברות הוותיקות. לגולן טלקום כ-250 עובדים בלבד, ללא שירות לקוחות (המופעל על ידי חברת תקשוב).

אף שבחברות הסלולריות יש לעובדים הסכמי עבודה והם מוגנים יחסית, בסופו של יום, ימשיכו גולן והוט מובייל "להקיז את דמן" של החברות הוותיקות, ואלה לא יוכלו להישאר עם אותו מספר של עובדים.

הוט מובייל, שהתחילה לפעול במקביל לגולן טלקום (במהלך 2012), הציגה בסיכום הרבעון השני הכנסות של כ-300 מיליון שקל, הפסד תפעולי של 33 מיליון שקל ו-EBITDA של 51 מיליון שקל. ההכנסה החודשית הממוצעת למנויי הוט מובייל, שכללו כ-1.5 מיליון איש, הסתכמה ב-52 שקל למנוי.

בעלת השליטה אמ"צ מדווחת כי יתרת ההפסדים המועברים של גולן טלקום היא כ-230 מיליון שקל, וכי יתרה זו תותאם לשנים הבאות. לפי הנתונים שמציגה אמ"צ, נתח השוק של גולן טלקום במגזר הפרטי הוא 16%, ושיעור נטישת המנויים שלה ברבעון השני היה 10%.

במבט קדימה, באמ"צ צופים ב-2017 "המשך מעבר המנויים בין החברות הפועלות בתחום והמשך מגמת שחיקת ההכנסה הממוצעת ללקוח (ARPU)".

עם זאת, בחברה משדרים אופטימיות לגבי המגמות בפעילות הנרכשת, ומציינים כי "מגמת נטישת המנויים, שאפיינה את גולן במחצית הראשונה של 2017, משתנה, וביולי כבר נרשמה הגירה חיובית", וכן מציינים כי נרשמה "עלייה ב-ARPU במהלך החודשים מאי-יולי, לאור הצעדים שננקטים על ידי הנהלת גולן (לצורך הרחבת המוצרים)".

עוד להמשך באמ"צ מתכננים לבצע בגולן טלקום שדרוג של ליבת הרשת ומערכות המידע, השקת מוצרים חדשים ושירותים נלווים, "במטרה ליישר קו בתחומים אלה" ולכלול חבילות לחו"ל, חבילות דאטה ושירותי תוכן, וכן לחזק את מערך המכירות "באמצעות הוספה של משווקים ורשתות, לרבות מחסני חשמל".

גיל שרון קיבל תגמול מנייתי מפנק

כחלק מהעדכונים לגבי צירוף פעילותה של גולן טלקום, באמ"צ מציינים כי בסיכום רבעוני החברה זקפה הוצאה של יותר מ-3 מיליון שקל בגין 4.5% ממניות גולן טלקום עבור זכאותו של יו"ר ומנכ"ל החברה, גיל שרון, שבסך הכל צפוי להחזיק בכ-11% ממניות גולן טלקום, בשווי של כ-38 מיליון שקל - על פי מחיר הרכישה.

במסגרת רכישתה של גולן טלקום על ידי אמ"צ - עסקה, שככל הידוע, שרון, לשעבר מנכ"ל פלאפון, גם היה המתווך בה - שרון השקיע כ-9 מיליון שקל ברכישת 2.5% מהונה של חברת הסלולר, נוסף על זכאות ל-3% נוספים מההון בתוך 90 יום ממועד החתימה על העסקה. שרון זכאי לנתח נוסף של 4.5% ממניות גולן טלקום, שיבשילו בארבעה חלקים שווים על פני ארבע שנים, החל באפריל 2017, שבגינן זקפה אמ"צ את ההוצאות הרבעוניות.

אמ"צ מוסיפה כי בגין אותן מניות (4.5%) "נקבע שווי של כ-4.4 מיליון שקל שייזקפו בתקופות עוקבות". לצד התגמול המנייתי המפנק, סביר להניח ששרון גם נהנה מתגמול נאה בתפקידיו בהנהלת החברה.

תגמולים אלה מפצים את שרון, לפחות באופן חלקי, על תגמולי העתק שאותם ביקש לקבל במסגרת תפקידו כמנכ"ל חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) - במה שהתפתח לסאגה עגומה, שבסיומה (ינואר 2016) נמנע מינויו לתפקיד. שרון ודסק"ש, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, הגיעו להבנות על הפסקת התהליך למינויו למנכ"ל החברה, בעקבות התארכות המהלך וקשיים רבים שעלו במהלכו, שהעמיקו בעקבות חבילת התגמול הגבוהה שדרש שרון והקשיים באישורה.

הסכם השכר שאותו ייעדה דסק"ש לשרון, היה אחד המנופחים אי-פעם בשוק ההון המקומי, ועורר התנגדות חריפה בקרב בעלי מניות המיעוט ומחזיקי האג"ח של החברה, ואף מצדו של יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר. מדובר היה בהסכם לתקופה ארוכה יחסית, של חמש שנים, בעלות כוללת של כ-70 מיליון שקל, שכלל בגרסתו הראשונית חבילה של מניות דסק"ש והחברות הבנות, שופרסל וסלקום, בשווי של כ-42 מיליון שקל.

דסק"ש דיווחה אשתקד כי תשלם לשרון פיצוי בגובה של שמונה משכורות, כל אחת בסכום של 200 אלף שקל - ובסך הכל 1.6 מיליון שקל. זאת, לאחר שהחברה לא הצליחה לאשר את תנאי העסקתו באסיפת בעלי המניות, ולאחריה בוועדת התגמול של הדירקטוריון.

אלקטרה צריכה ממשיכה לצמוח; המניה עלתה 280% ב-3 שנים

לצד תחום הסלולר, פעילותה העיקרית של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של גרשון זלקינד, מתרכזת כיום במגזר יבוא ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (מוצרי אלקטרה, פיליפס, ווירפול ואחרים) והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל - מחסני חשמל ושקם אלקטריק (מגזר קמעונות החשמל).

זאת, לאחר שבמארס האחרון השלימה את מכירת רשתות ה"עשה זאת בעצמך" אייס ואוטו דיפו לידי קרן קדמה תמורת 145 מיליון שקל. עוד בחודשים האחרונים, אמ"צ השלימה את רכישת השליטה בחברת אלפא טלקום - מפיצת מוצרי הסלולר של וואווי (Huawie) הסינית - כחלק מצעדיה לפיתוח פעילות התקשורת.

הכללת פעילות גולן טלקום בדוחות סייעה לאמ"צ לסכם את הרבעון השני במגמה חיובית, עם צמיחה של יותר מ-13% בהכנסותיה, שהגיעו ל-782 מיליון שקל, וזינוק של כ-55% ברווח התפעולי, שעמד על כ-63 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הציגה אמ"צ יציבות, עם רווח נקי של כ-38 מיליון שקל, אחרי שברבעון המקביל אשתקד נהנתה מרווח של קרוב ל-11 מיליון שקל מפעילות ה"עשה זאת בעצמך". בנטרול סעיף זה, הרווח הרבעוני קפץ ב-39%.

מניית אמ"צ הגיבה לדוחות בקפיצה של כ-12% היום בשעות הצהריים, במחזור מסחר גדול יחסית, ובכך השלימה זינוק של כ-45% בשנה ושל 280% בשלוש שנים, לשווי חברה נוכחי המתקרב ל-1.6 מיליארד שקל.

נסיגה במכירות

בסיכום רבעוני, פעילות מגזר מוצרי הצריכה החשמליים שלה היתה בנסיגה, עם ירידה של כ-3% במכירות, שהסתכמו ב-437 מיליון שקל, וצניחה של כ-14% ברווח התפעולי, לכ-38 מיליון שקל. מכירות מגזר הקמעונות של החברה נחלשו ב-12% ל-265 מיליון שקל, אבל הרווח התפעולי שלה זינק ב-21% ל-11.5 מיליון שקל.

באמ"צ מסבירים כי המגמה השלילית במכירות הושפעה בעיקר מפעילות המזגנים בשל מזג אוויר נוח יחסית ומעיתוי חג פסח, שחל השנה בתחילת אפריל ובשנה שעברה לקראת סוף אפריל.

בעניין שיעור הרווחיות של החברה, באמ"צ מציינים כי פעילות גולן טלקום היא "בעלת שיעור רווח גולמי ממוצע הגבוה משיעור הרווח הגולמי של יתר מגזרי הפעילות".

מנגד, מציינים שם כי איחוד פעילות אלפא (מפיצת מכשירי וואווי) "מאופיינת בשיעור רווח גולמי נמוך משיעור הרווח הגולמי המאפיין את יתר פעילויות החברה", וכן כי היא הושפעה באופן חד-פעמי בסכום של 3.5 מיליון שקל בשל ביטול מס הקנייה על מכשירים סלולריים.

מכירת אייס ואוטו דיפו תמכה בזינוק של 130% ברווחי אמ"צ במחצית השנה, שהגיעו ל-182 מיליון שקל, אחרי שהמכירה הניבה לה בסיכום הרבעון הראשון רווח נקי של כ-73 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה, הכנסות אמ"צ צמחו ב-12% ל-1.34 מיליארד שקל, עם עלייה של כ-3% במכירות מוצרי הצריכה ל-786 מיליון שקל ושחיקה של 4% במכירות רשתות הקמעונות ל-528 מיליון שקל, כששני המגזרים מציגים שיפור ברווח.

עוד הציגה אמ"צ, בניהולו של זאב קלימי, תחום פעילות חדש של נדל"ן להשקעה, לאחר שבאפריל רכשה תמורת 185 מיליון שקל את הקרקע שעליה ממוקמים משרדיה והמפעל שלה מעיריית ראשון לציון, וכעת היא מקדמת שם תוכנית לייזום פרויקט נדל"ן מניב.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אלקטרה מוצרי צריכהדוחות כספייםזאב קלימיגולן טלקוםוואווי (Huawei)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.