יהודים רפובליקאים ודמוקרטים מצטרפים למאבק נגד טראמפ

הבית הלבן נחרד מהאפשרות להתפטרותו של היועץ הכלכלי הראשי, גארי קוהן, יהודי: "כל הידיעות על עזיבתו כוזבות ב-100%" ■ טראמפ ממליץ להוציא להורג טרוריסטים מוסלמים בקליעים טבולים בדם חזיר וקורא לשמור על אנדרטות של המצדדים בעבדות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
רן דגוני 18.08.2017

ההתבטאויות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על המהומות הגזעניות שחוללו בסוף השבוע שעבר פורעים ניאו-נאציים וחברים של ארגוני משטמה אחרים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, לא עוברות לו בשתיקה, בניגוד להתבטאויות שערורייתיות קודמות של הנשיא שאיכשהו נגוזו בלי לשבש יותר מדי את התנהלות ממשלו.

הפעם נדמה שהוא הגדיש את הסאה. הצהרתו שיש ניאו-נאצים "טובים מאוד" כפי שיש שמאלנים "טובים מאוד", עצם העובדה שהוא יצר הקבלה מוסרית בין יורשי האידיאולוגיה של אדולף היטלר שהשתוללו בעיר אמריקאית לבין אלה שמחו על נוכחותם שם, הדליקה נוריות אזהרה בקונגרס, אפילו בסיעות הרפובליקאיות בסנט ובבית-הנבחרים, שעד עתה היו מוכנות להתעלם - אמנם בחריקת שיניים - מהחריגות הנשיאותיות בתקווה שטראמפ ישתנה ושהוא יסייע להן לקדם יזמות חקיקה שמרניות.

נראה שמחוקקים רבים מתחילים להבין ששני הדברים לא ייתרחשו. גבר בן 71 לא ישנה את דרכיו - טראמפ מפגין זאת יום יום - והפעילות השלטונית של ממשלו קפאה. על פי ידיעות בתקשורת, עסוק צוות הבית הלבן בכיבוי שריפות שהצית המנהיג במקום להתמקד בפעילות שוטפת מול הקונגרס.

יזמת התשתיות של הנשיא - שעליה הוא הכריז לפני שבוע - אינה זוכה לשום תשומת לב מפני שסיכוייה לעבור את משוכות הקונגרס נראים קטנים. תקוותו של טראמפ להקים גוף ייעוץ נשיאותי לענייני תשתיות, בהשתתפות אנשי עסקים בכירים, התנפצה על סלעי המציאות. לא היו קופצים על ההזדמנות לאחר ששני גופי יעוץ נשיאותיים קרסו השבוע בעקבות עריקה של רבים מחבריהם במחאה על התבטאויות טראמפ.

ובעוד שמחוקקים רפובליקאים רבים עדיין יושבים על הגדר וחוששים למתוח ביקורת פומבית על הנשיא, בעיקר בגלל חשש מתגובות טראמפיסטים באזורי הבחירה שלהם בבחירות הביניים לקונגרס ב-2018, יש לא מעטים שפותחים את הפה. אחד מהם הוא הסנטור הרפובליקאי בוב קורקר, מטנסי, יו"ר ועדת החוץ של הסנט, שעד אתמול היה תומך נלהב של טראמפ.

בראיונות לעיתונות, הפציר קורקר בטראמפ להציב את האינטרסים הלאומיים לפני האינטרסים האישיים שלו וקרא לבצע "שינויים רדיקליים" בבית הלבן. הוא מתח ביקורת חריפה על הנשיא בגין תגובתו להתפרעויות בשארלוטסוויל והכריז שטראמפ "לא הראה שהוא מבין את אופיה של ארה"ב".

"אני חושב שיש צורך בשינויים רדיקליים", אמר קורקר. "הנשיא לא היה מסוגל להפגין שהוא נחן ביציבות וביכולות שהוא נזקק להן כדי להצליח בתפקידו". אלה דברים שמחוקק לא משמיע בדרך כלל על נשיא שחבר במפלגתו שלו. קודם לכן הכריז הסנטור הרפובליקאי הבכיר לינדסי גרהאם, שתגובת טראמפ על האירועים בשארלוטסוויל "מפלגות את העם ואינן מסייעות לאחות את הקרעים".

הקואליציה היהודית רפובליקאית - גוף רב השפעה של תורמים יהודיים גדולים ומחוקקים רפובליקאים - יצא אתמול נגד דברי טראמפ. הארגון קרא לנשיא "להראות בבהירות רבה יותר שהוא מתנגד לגזענות, דעות קדומות ואנטישמיות". מנכ"ל הארגון, מאט ברוקס, אמר ל"פוליטיקו": "אנשים נחרדו ונגעלו מהאירועים בשארלוטסוויל. קשה להאמין שבשלב זה בהיסטוריה האמריקאית אנו נאלצים לעסוק בפגע הניאו-נאצים הנאלחים והגזענים הלבנים. זה פשוט בלתי נסבל".

שלדון אדלסון, תורם גדול למפלגה הרפובליקאית, חבר בדירקטוריון של הקואליציה, אך ברוקס סרב למסר מידע על מגעיו עם אדלסון שעד עתה לא פרסם שום הודעה בגנות טראמפ.

ו-18 צירים יהודיים בבית-הנבחרים קראו אתמול לטראמפ "להיאבק באופן שאינו משתמע לשתי פנים בגזענים ואנטישמים" בעקבות ההתפרעויות בשארלוטסוויל. "אנו מצרים עמוקות בגין הצהרתך שמאשימה את 'שני הצדדים' באלימות בווירג'יניה", נאמר במכתב ששלחו המחוקקים לנשיא. "דבריך מצביעים על אי הבנה עמוקה של ההיסטוריה והעדר מצפן מוסרי".

אפילו אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שעוסקת באופן כמעט בלבדי בסוגיות שקשורות בישראל, פרסמה הודעה שמגנה את התנהלות טראמפ. "אייפ"ק חולקת את הזעם והדאגה העמוקה של אחינו האמריקאים בעקבות האלימות שאינה ניתנת למחילה והתצוגות המחליאות של גזענות ואנטישמיות בשארלוטסוויל", נאמר בהודעה. "צריך לדחות את המשטמה הנתעבת שהביעו הניאו-נאצים, חברי קו-קלאקס-קלן והדוגלים בעליונות הלבנים. אנו קוראים לנבחרי הציבור לדחות את הרעיון שקיימת הקבלה מוסרית בין אלה שמקדמים שנאה לבין אלה שמתנגדים לה".

בינתים נמשכות השמועות שגארי קוהן, יהודי, היועץ הכלכלי הראשי של טראמפ ויו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן עדיין שוקל לפרוש מתפקידו במחאה על דברי הנשיא על אירועי שארלוטסוויל. הבית הלבן, שנכווה בפרישות המוניות של קברניטי תעשיה מגופי יעוץ ממשליים בעקבות התבטאויות טראמפ, פרסם את הודעה שלפיה "כל הידיעות על פרישתו של קוהן כוזבות בכל מאת האחוזים". בכל זאת, חברים רבים עדיין מפצירים בו לפרוש כדי לא לפגוע בהמשך הקריירה שלו.

טראמפ עצמו לא התנצל על דבריו מעוררי המחלוקות והוא מוסיף לקרוא לאמריקאים לשמור על אנדרטות של מנהיגים מתקופת מלחמת האזרחים שצדדו בעבדות, בדיוק כפי שגורסים הניאו-נאצים וחברי קו-קלאקס-קלן.

אמש, בתגובה על פיגוע הדריסה בברצלונה, המליץ טראמפ להוציא להורג טרוריסטים מוסלמים בקליעים משוחים בדם חזיר. לדבריו, נהג כך גנרל אמריקאי, ג'ון פרשינג, במלחמה האמריקאית - פיליפינית בסוף המאה ה-19. אנליסטים מציינים, שאין שום ראיה למעשה כזה.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דונלד טראמפהבית הלבןניאו נאצים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.