לתשומת-לב הרוחצים: 475 שקל קנס על צליה בחוף בת"א

האכיפה כבר החלה בשבועות האחרונים ■ בעירייה טוענים: "האיסור על שימוש בצליות מסוג זה נובע מסיבות בטיחותיות. אין חובת דיווח על תחילת אכיפה" ■ בחופים המוכרזים של חיפה, חדרה וראשון-לציון לא קיימת אכיפה מסוג זה

עדי רם 17.08.2017

במקרה שתכננתם ללכת לים בסוף השבוע הקרוב עם צליה מסוג "שיידס", "אותנטיק" או משהו דומה, אתם עלולים לצאת בנזק של כמה מאות שקלים. בחוף הים בתל-אביב פקח עלול לתת לכם קנס בגובה של 475 שקל על השימוש בצליה, שנחשבת, מסתבר, ל"מפגע בטיחותי".

האכיפה התחילה בשבועות האחרונים לטענת העירייה מסיבות בטיחותיות - אך ללא הודעה מוקדמת לציבור וללא הצבת שלטים בחוף האוסרים על הצבת הצליות.

מעיריית תל-אביב יפו נמסר ל"גלובס": "בשבועות האחרונים החלה העירייה לאכוף התקנת צליות בחוף הים, מתוקף חוק עזר עירוני ולמניעת מפגע. האיסור על שימוש בצליות מסוג זה נובע מסיבות בטיחותיות, זאת מאחר שצליות אלה מוחזקות על-ידי רצועות שנמתחות לצדדים ומהוות סכנה עבור ילדים שמשחקים על החוף, מבוגרים שרצים בשטחו וכל מי שעשוי להיתקל בהן ולמעוד. יודגש כי בטרם מתן הקנס, מסבירים הפקחים את הנושא לבעלי הצליות, והם מתבקשים לקפלן. רק במקרה שהם מסרבים, ניתן להם הקנס, אשר עומד על כ-475 שקל".

הרוחצים בים לא יכלו לדעת שהאכיפה התחילה, או אפילו שאסור להם להציב את הצליות, משום שלא פורסמה הודעה רשמית על-ידי עיריית תל-אביב, ולא הוצבו שלטי אזהרה בחופים המתריעים על כך.

בתגובה לשאלה מדוע לא יצאה הודעה מסודרת, ענו בעיריית תל-אביב: "אין חובת דיווח על תחילת אכיפה. בשלב זה לא הוצבו שלטים. האכיפה מתבצעת בכל ימות השבוע ובכל מקום בו ימצאו צליות המהוות מפגע ובעיקר במקומות עתירי קהל. האכיפה החלה מפאת זיהוי סיכון והחובה למניעתו".

עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט אזרחי ומינהלי, מסביר כי העירייה מחויבת להזהיר את הציבור: "עיריית תל-אביב רשאית להשית קנסות על הציבור, למי שמפר את הוראות הבטיחות ולמי שמפר את הוראות פקחיה. עם זאת, חובת ההגינות המוטלת על עיריית תל-אביב, מחייבת אותה לפרסם בציבור את ההוראות בדבר האיסורים החדשים ואף להציב שילוט מזהיר בכניסה. לאחרונה, בית המשפט בירושלים אף זיכה נאשמת לאור היעדר מדיניות אכיפה עקבית ואי-פרסום מדיניות ברורה של העירייה בעניין אכיפת איסורי חניה במקום. ודאי כי הדבר נכון בענייננו מקל וחומר.

"אציין כי צו הסדרת מקומות רחצה קובע כי אדם ינהג בהתאם להוראות השילוט. בתוספת הרביעית לצו קיימות הוראות מדוקדקות כיצד יש להציב שלטים, וכי יש לציין מהן ההנחיות הכלליות לרוחצים במקום מוכרז אסור לרחצה. ברי כי כאשר עירייה מציבה איסורים חדשים, מבלי שהיא מציינת אותם באופן נהיר בשילוט בכניסה, מפרה את חובותיה ונוהגת שלא כדין. על כן, כל עוד העירייה לא מפרסמת הוראות ברבים ואינה מציבה שלטים ברורים, היא איננה רשאית לגבות קנסות באמצעים בהם היא נוהגת כעת".

"במקרה שאדם קיבל קנס שכזה, הוא יכול לפנות לבית המשפט, בטענה כי לא היה כל שלט כפי שהעירייה נדרשת להציב. זוהי דרישה מהותית, ואם הדרישה לא מולאה על-ידי העירייה, ניתן לבטל את הדוח". 

ולמרות הסכנה הבטיחותית הקיימת לטענת עיריית תל-אביב, עיריות אחרות בארץ לא גובות קנסות על הקמת צליות בחופיהן.

מעיריית חיפה, למשל, נמסר כי "בחופים המוכרזים של חיפה התופעה לא קיימת. בחופי הרחצה המוכרזים של חיפה הותקנו עשרות סככות גדולות לרווחת הציבור. יש איסור על הקמת אוהלים מטעמים בטיחותיים, ואנשים מכבדים את המדיניות, ומעולם לא היה צורך בגביית קנס".

מעיריית חדרה נמסר: "בחופים המוכרזים אין לנו בעיה עם זה, כל עוד מדובר באדם פרטי שרוצה להגן על עצמו מהשמש. רק אם הדבר יהפוך לתופעה עסקית של השכרה, לא נאפשר זאת".

ומעיריית ראשון-לציון נמסר: "כי אין איסור על הקמת צליות, כל עוד אין הפרעה למעברי החירום, ואין הסתרה למציל לקו המים. במקרה שתהיה הפרעה, יבקשו מהרוחצים להזיז את הצליות". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
חוף היםעיריית תל אביבקנסותתל אביב
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.