מבחן טראמפ: מועצות המנהלים נקרעות בין דרישות הצרכנים לאינטרסים עסקיים

תגובות טראמפ לאירועים בווירג'יניה מציבות את ראשי עולם העסקים בבעיה: מצד אחד לקוחות ועובדים דורשים לגנות אירועים אלימים ומפגני שנאה, ומצד שני ניתוק הקשר עם הבית הלבן עשוי לפגוע בקבלת הקלות רגולטוריות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

תגובת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאירועים בסוף השבוע בשרלוטסוויל שבמדינת וירג'יניה הציתה גל חדש של חשבון נפש במועצות מנהלים בחברות ברחבי ארה"ב, בשאלה אם הן צריכות להמשיך לעבוד באופן הדוק עם הבית הלבן.

אתמול (ג') עלה מספר המנכ"לים חברי המועצה הכלכלית המייעצת לבית הלבן שפרשו ממנה לחמישה, ומנהלים כמו מנכ"ל וול-מארט, דאג מקמילן, מתחו ביקורת על כך שטראמפ לא הוקיע את קבוצות השנאה הגזענית שהתפרעו בשרלוטסוויל.

זהו מבחן נוסף ליחסים המתוחים ממילא בין הבית הלבן וראשי העסקים, שרבים מהם ניצבים תחת לחצים של עובדים, צרכנים ופעילים חברתיים לנקוט עמדות ברורות בשאלות חברתיות ופוליטיות. לעתים, נושאים כאלו מעמידים את בכירי העסקים בעימות ישיר עם הנשיא, כאשר הם מנסים גם להכתיב במידת-מה את האג'נדה הפרו-עסקית שלו.

"זוהי אחת התקופות הקשות למצפונם של מועצות המנהלים והמנכ"לים בתאגידים", אמרה דביה טמין, בעלים של חברת ייעוץ למוניטין ומצבי משבר בעסקים. היא מעריכה שעוד מנכ"לים יפרשו מהמועצה המייעצת לבית הלבן.

תועלת מוטלת בספק

באופן פרטי ופומבי, כמה ראשי עסקים מביעים גם ספקות לגבי התועלת של הגישה שלהם לבית הלבן, בהתחשב בהתקדמות המוגבלת ביישום סדר היום הפרו-עסקי של הנשיא טראמפ. למרות שפגישותיו של הנשיא עם מנכ"לים באביב שעבר זכו לסיקור חדשותי גדול, הן לא הניבו תוצאות משמעותיות. התקוות לרפורמה במס החברות או להוצאה גדולה על תשתיות בעתיד הקרוב מתנדפות בקרב המנהלים.

הכלכלן לורנס סאמרס, שכיהן כשר אוצר בממשל קלינטון וכיועץ כלכלי לבית הלבן של ברק אובמה, אמר בראיון שראשי העסקים שמכהנים במועצות הייעוץ לנשיא טראמפ צריכים לפרוש מהן. "אני לא חושב שאלו הם פורומים לייעוץ מפורט או למתיחת ביקורת", הוא אמר, והוסיף כי אינו מאמין שראשי העסקים שמשרתים במועצות כאלה מקבלים משהו בתמורה.

שלושה מנכ"לים של חברות בורסאיות גדולות ביקשו השבוע את עצותיה של טמין בשאלה אם לנקוט עמדה כלפי האלימות בשרלוטסוויל. כל השלושה הם רפובליקנים שהצביעו עבור טראמפ. כולם אמרו לה שהם ידחו הצעה לכהן במועצות הייעוץ לבית הלבן אם יתבקשו לעשות זאת, לפי טמין.

הניווט של בכירי העסקים בעידן טראמפ היה נושא סבוך מלכתחילה. מנכ"לי טסלה ודיסני, אלון מאסק ובוב איגר, פרשו ממועצת היועצים הכלכליים לנשיא בעקבות החלטתו לפרוש מהסכמי האקלים בפריז. אחרים נאלצו להצדיק את השתתפותם במועצות הללו על רקע לחצים מתמשכים של עובדים ושל שדולות חברתיות.

מנכ"לים כמו ג'ימי דיימון מבנק ג'יי.פי. מורגן צ'ייס אומרים שהם רוצים לסייע לטראמפ לעצב מדיניות פרו-עסקית, אך לאחרונה הם מביעים תסכול מהקצב האיטי של וושינגטון בנושאים כמו רפורמת המס.

מנכ"ל חברת התרופות Merck, קנת פרייזר, היה הבכיר הראשון שפרש השבוע מהמועצה המייעצת לבית הלבן בנושאי ייצור. אחריו פרשו ראשי החברות אנדר ארמור ואינטל, ונציג "ברית הייצור האמריקאי".

אמש (ג'), אחרי שטראמפ האשים שוב את "שני הצדדים" במהומות, פרש ממועצת הבית הלבן גם נשיא פדרציית האיגודים AFL-CIO, ריצ'רד טרומקה. "אני לא יכול לשבת במועצה למען נשיא שסובל קנאות וטרור מתוצרת בית".

דוברים בבית הלבן התייחסו בביטול לעריקות ממועצות הייעוץ, ואמרו שהמועצות הללו אינן חלק פעיל מקבלת ההחלטות היומיומית. "יש לנו מספר מדהים של מנכ"לים שרוצים להעניק לנו את העצות וההנחיות שלהם", אמר אחד מאנשי הבית הלבן.

הדילמה של מנכ"לית GM

המנהלים קרועים בין השאיפה להנמיך את הנטל הרגולטורי מול החשש מהבעת תמיכה ישירה בממשל טראמפ, לפי דירקטורים ויועצים לניהול משברים.

חברת הביטוח נורתווסטרן מיוצ'ואל לייף לא נקטה עמדה על הנשיא ומדיניותו, והיא אינה מיוצגת בשום מועצת ייעוץ לבית הלבן. אבל האירועים בסוף השבוע "יניבו הרבה דיונים" בחברה הזאת, אמר חבר מועצת המנהלים שלה, דייל ג'ונס, שהוא גם מנכ"ל חברת השמת כוח עבודה בכיר. להערכתו, "הדיונים יהיו רחבים בהרבה ממה שקרה בשרלוטסוויל".

חברי מועצת המנהלים של חברה זו מאמינים שפחות רגולציה ממשלתית תהיה טובה לבעלי פוליסות ביטוח, אמר ג'ונס. "אנחנו חייבים לכבד את סמכותו של נשיא, ובו זמנית להישאר נאמנים לערכים שלנו ולכבוד שמגיע לכל בני האדם".

מניית חברת התרופות מרק עלתה שלשום בכ-1% אחרי שהנשיא תקף את מחירי התרופות שלה בעקבות החלטת המנכ"ל פרייזר לפרוש ממועצת הייעוץ בנושאי הייצור של הבית הלבן. תגובה חיובית זו של המשקיעים לחברה שהחליטה לנתק את קשריה עם הבית הלבן עשויה לעודד חברות נוספות לנהוג כמוה.

בין המנכ"לים שמצויים תחת לחץ לפרוש ממועצות הייעוץ בנושאי עסקים לבית הלבן, מצבה של מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מרי בארה, הוא אולי הרגיש ביותר. ממשל טראמפ שוקל להנמיך את תקני החיסכון בצריכת הדלק שאימץ הממשל הקודם. מבחינת תעשיית רכב פירוש הדבר הוא גידול פוטנציאלי במכירות טנדרים ורכבי שטח גדולים, שהם רווחיים במיוחד ו-GM מתמחה בהם. בארה היא הנציגה היחידה של תעשיית הרכב בבית הלבן.

בארה אומרת שהיא מאמינה שחשוב להיות ליד השולחן ולהציע "הקשר ותשומות" כאשר ממשל טראמפ שוקל את תקני יעילות הדלק במנועי רכב והחלטות נוספות שעשויות להשפיע על תעשיית הרכב.

טראמפ ביקר במישיגן במארס השנה כדי להכריז על הבדיקה הרשמית של תקני החיסכון בצריכת הדלק שיזם ממשל אובמה. אנליסטים סבורים שהבדיקה הזו תוביל להקלת הרגולציה בתחום זה, שאמורה להתהדק בשנת 2021. "ההתקפה על תעשיית הרכב האמריקאית הסתיימה", הכריז אז טראמפ.

GM ויצרניות הרכב הנוספות חזרו וקראו לממשל טראמפ להקל את הרגולציות מתקופת ממשל אובמה, שחייבו את היצרניות למכור אך ורק כלי רכב שצריכת הבנזין שלהם היא 40 מייל לגלון (כ-17 ק"מ לליטר) בנהיגה אמיתית, משנת 2025. היצרניות טענו שעמידה ביעד כזה תעלה להן 200 מיליארד דולר ותאיים על מקומות עבודה.

"היא במיוחד נמצאת במצב רגיש", אמר דן היל, מנכ"ל חברת תקשורת למצבי משבר. בארה צריכה לשקול את הסיכון של להכעיס את הנשיא טראמפ אם תפרוש ממועצת הייעוץ, מול הסיכון שהציבור והלקוחות שלה יגיבו בשלילה אם החברה לא תתייצב במפורש נגד הגזענות ואלימות, להערכתו.

יצאו בחוץ: אנשי העסקים שעזבו את טראמפ
 יצאו בחוץ: אנשי העסקים שעזבו את טראמפ

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ארה"בדונלד טראמפהבית הלבן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.