הנפילה במניית טבע: מי ברח בזמן, ומי דווקא הגדיל החזקות?

המימושים ברבעון השני חסכו לקרן הגידור של המיליארדר ג'ון פולסון הפסד של 60 מיליון דולר בטבע ■ גופי ההשקעות רנסנס מניו-יורק וקרן ספרה הישראלית מכרו ברבעון את כל החזקותיהן בחברה

טבע / צילום: רויטרס טבע / צילום: רויטרס
שירי חביב ולדהורן 15.08.2017

למעלה מ-45% ממחיר מניית חברת התרופות הישראלית טבע  (13.1375 ,‎-0.70%‏) נחתך מאז פרסום הדוחות לפני כשבוע וחצי. הקריסה הזו "גילחה" מיליארדים רבים משווי ההחזקות של הגופים המוסדיים המחזיקים במניה. אבל כמו תמיד מתברר שיש מי שיכול להרשות לעצמו לחייך, משום שהצליח להימנע מכך, או לפחות להפחית את החשיפה למניה טרם הצניחה בה.

החזקות הקרנות והגופים המוסדיים בחברות שנסחרות בוול סטריט מדווחות עד 45 ימים לאחר סיום כל רבעון, כלומר בימים האחרונים פורסמו ההחזקות בחברות השונות, ובהן גם טבע, לסוף הרבעון השני. כאמור, הנפילה במניה התרחשה לאחר מכן - בתחילת חודש אוגוסט.

מהדיווחים עולה כי בין הגופים בעלי ההחזקות הגדולות ביותר בטבע, רק אחד הקטין באופן משמעותי את החשיפה שלו במהלך הרבעון השני: קרן הגידור Paulson & Co. הקרן של המיליארדר ג'ון פולסון מכרה במהלך הרבעון כ-4.3 מיליון מניות טבע, שהיוו כ-39% מהחזקתה בחברה. בכך פולסון חסך לעצמו ירידה של כ-60 מיליון דולר בשווי ההחזקה שלו בטבע. גם ברבעון הראשון הפחיתה הקרן בראשותו את החזקותיה בטבע כשמכרה כ-31% ממניותיה בחברה. עם זאת, בסוף הרבעון השני עדיין היו לקרן של פולסון כ-6.7 מיליון מניות, בשווי נוכחי של 116 מיליון דולר.

גוף אחר שהקטין את ההחזקה, היה Bank of New York Mellon, שמכר 6% ממניות טבע שהחזיק ונותר עם כ-18.2 מיליון מניות בסוף הרבעון, ששווין הנוכחי הוא 313 מיליון דולר. הקטנת החשיפה הקטינה את ההפסד של הבנק "על הנייר" בכ-16 מיליון דולר.

לא הרבה גופים גדולים בחרו לממש את כל מניות טבע שהיו להם במהלך הרבעון השני, אך אחד מהם הוא Renaissance Technologies מניו-יורק, שהחזיק בסוף הרבעון הראשון ב-4.8 מיליון מניות ומכר את כולן; בכך נחסך לו הפסד של כ-68 מיליון דולר. גוף אחר שהצליח "לברוח" בזמן הוא קרן ספרה הישראלית, שבמהלך הרבעון השני מכרה את מלוא החזקתה בטבע שעמדה על 172 אלף מניות, וחסכה לעצמה הפסד של כ-2.4 מיליון דולר.

מנגד, יש גם מי שהמשיך להאמין בטבע במהלך הרבעון ובחר לרכוש מניות נוספות. ברבעון השני נסחרה מניית טבע במחיר ממוצע של כ-30.9 דולר, ונראה שהיו לא מעט גופי השקעה שראו בכך מחיר נוח להגדלת הפוזיציה. היום המחיר הזה נראה כמו חלום רחוק של משקיעי טבע, כשהמניה נסחרת במחיר של כ-17.2 דולר בלבד.

אחד הגופים שהגדיל את השקעתו בטבע לאורך התקופה הוא Capital Research and Management Company, בעל המניות המוסדי הגדול ביותר בטבע שרכש במהלך הרבעון כ-9.2 מיליון מניות נוספות - הגדלה של 13.8% של החזקתו בחברה. בסוף הרבעון היו ל-Capital Research כ-76.3 מיליון מניות טבע, כ-7.5% מהון המניות של החברה. שווי ההחזקה נחתך בכמיליארד דולר מאז סוף הרבעון השני.

גם Franklin Resources וקרנות פידליטי (FMR) הגדילו את החזקותיהם בטבע במהלך הרבעון השני, ב-11.1% וב-16.7% בהתאמה. פרנקלין מחזיק כיום במניות טבע בשווי 1.1 מיליארד דולר, ו-FMR במניות בשווי של 735 מיליון דולר.

בין הגופים המוסדיים הישראליים, אפשר לציין את כלל ביטוח שברבעון השני הגדילה את החזקתה ב-75%. בסוף הרבעון החזיקה כלל ביטוח בכ-3 מיליון מניות טבע בשווי נוכחי של 51.3 מיליון דולר. מכלל ביטוח נמסר בתגובה: "בוצעה החלפה באחזקות בין ישראל לארה"ב, ללא שינוי מהותי בחשיפה".

צ'ק פוינט כבר שווה יותר מטבע

מניית טבע ירדה אתמול (ב') בניו-יורק בעוד 0.8%. ביום המסחר שקדם לו היא עלתה מעט, אחרי שבוע רצוף של ירידות חדות. ביום שישי חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט עקפה לזמן קצר את שווי השוק של טבע, אך בסיום המסחר טבע חזרה למקום הראשון. בעקבות הירידה אתמול במניית טבע ובעקבות עלייה של 2.2% במניית צ'ק פוינט אמש, בסיום יום המסחר הפכה צ'ק פוינט לחברה הישראלית הגדולה ביותר בשווי של כ-17.7 מיליארד דולר, לעומת כ-17.4 מיליארד דולר בטבע.

טבע נמצאת בתהליך של מכירת נכסים במטרה לחזק את יכולתה לשרת את החוב שלה (כ-35.1 מיליארד דולר). בין היתר עומד למכירה תחום האונקולוגיה ולפי דיווח בבלומברג, הקרנות Cerberus ו-Advent שוקלות להגיש הצעות לרכישה, בהיקף מוערך של 700 מיליון דולר עד 1 מיליארד דולר. לפי הדיווח, גם חברות מתחרות כמו מיילן ונוברטיס עשויות להתמודד על רכישת העסק.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ג'ון פולסוןוול סטריטטבעמשקיעים מוסדיים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.