כלכלה בערפל: מה צופן העתיד לכלכלת דרום אפריקה?

המשך ההתאוששות של מחירי הסחורות בעולם עשוי לתמוך בהתחזקות כלכלת דרום אפריקה ■ ואולם ללא רפורמות משמעותיות בשוק העבודה, השקעה גדולה בתשתיות ומלחמה בשחיתות - הכלכלה הגדולה ביבשת אפריקה תמשיך לדשדש

הראנד הדרום אפריקאי / צילום: בלומברג הראנד הדרום אפריקאי / צילום: בלומברג

דרום אפריקה, הכלכלה הגדולה ביבשת אפריקה, מונה כ-55 מיליון תושבים ומורכבת מתשעה מחוזות. כלכלת דרום אפריקה אחראית לרבע מהתמ"ג של יבשת אפריקה ומתבססת, בין השאר, על יצוא אוצרות הטבע (פלטינה, זהב, פחם, יהלומים, מינרלים ועוד) הרבים שברשותה, המהווים כ-60% מסך היצוא של המדינה. בין יעדי היצוא הבולטים של המדינה ניתן למצוא את ארה"ב, גרמניה, יפן, ומעל כולם סין.

בשני העשורים שחלפו מאז סיום משטר האפרטהייד והסרת הסנקציות הבינלאומיות, דרום אפריקה התקדמה משמעותית. לראיה, התוצר לנפש, שב-1996 הסתכם ב-7,000 דולר, עלה בכ-90% לרמה של 13,200 דולר לנפש - מהגבוהים בקרב השווקים המתעוררים. עם זאת, בשנים האחרונות הפעילות הכלכלית בדרום אפריקה נחלשת והולכת. הצמיחה ב-2016 היתה החלשה ביותר מאז תחילת המילניום, למעט פרק זמן קצר ב-2009, במהלך המשבר הפיננסי העולמי.

הכלכלה הדרום אפריקאית סובלת ממגוון רחב של בעיות - מדיניות ממשלתית קלוקלת, שחיתות, פשע משתולל ברחובות, אי-ודאות פוליטית, אבטלה גבוהה, המשולבת בנטל חוב גבוה של האזרחים, רגישות גבוהה למחזור שוקי הסחורות בעולם, ועוד. כל אחת מהבעיות האלה מוסיפה לסיכון הגבוה ממילא במדינה.

יותר מ-50% מהצעירים מובטלים

למעשה, למרות המעבר למשטר דמוקרטי דרום אפריקה היתה ונותרה בין המובילות בעולם באי-שוויון חברתי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה, ההכנסה הממוצעת בקרב האוכלוסייה השחורה נמוכה ב-80% מזו של האוכלוסייה הלבנה במדינה. האבטלה במדינה הגיעה ברבעון הראשון של השנה ל-27.7% - מהגבוהות בעולם, ובקרב הצעירים (בני 15-24) המצב חמור עוד יותר, עם אבטלה שחוצה את רף ה-50%.

במבט קדימה, למקבלי ההחלטות בדרום אפריקה יש עוד ממה לדאוג בהקשר זה, מכיוון שהצמיחה בשנתיים הקרובות צפויה להיות נמוכה (מעט פחות מ-1% השנה וכ-1.5% ב-2018) מקצב גידול האוכלוסייה, ששיעורו כ-1.6% בשנה. המשמעות היא ששיעור האבטלה ימשיך לעלות, ויחד אתו גם רמת האי-שוויון במדינה. השילוב של צמיחה אטית עם אבטלה גבוהה ופערים גדולים בין האוכלוסיות העלה על סדר היום הציבורי את שאלת כישלון המדיניות הממשלתית והעלייה בחוסר היציבות השלטונית.

האי-ודאות הפוליטית במדינה קשורה, למעשה, בסדר היום הכלכלי, שהיה הגורם העיקרי להפסד בבחירות האזוריות של מפלגת השלטון ANC, שבראשה עומד נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה. הפסד זה מעמיד את מפלגתו של זומה בפני סיכון גובר והולך להפסד בזירה הלאומית לקראת הבחירות שייערכו ב-2019.

מסע הבחירות לנשיאות מתמקד כבר כעת בשינוי כלכלי רדיקלי, הכולל, בין השאר, הקצאת משאבים יעילה יותר, בעיקר לאוכלוסייה השחורה, ששיעורה באוכלוסייה מגיע ל-80%. על כך יש להוסיף את שערוריית הפיטורים המפתיעים של שר האוצר, פראוין גורדהאן, שעל פי הדיווחים בתקשורת המקומית, ביקש בסך הכל לרסן את הוצאות הנשיא. שערורייה זו הוציאה עשרות אלפי מפגינים לרחובות, וגרמה לסוכנויות דירוג האשראי פיץ' ו-S&P להוריד את דירוג האג"ח של המדינה לרמת "זבל".

מספר חסר תקדים של הצבעות אי-אמון

נוסף על כך, עולות חדשות לבקרים פרשיות שחיתות, נפוטיזם ונהנתנות, הנקשרות בשמו של הנשיא המכהן, שלמרבה ההפתעה, הצליח לשרוד כבר שמונה הצבעות אי-אמון במהלך שמונה שנות כהונתו - מספר חסר תקדים גם בהשוואה בינלאומית.

עדות לאי-ודאות הפוליטית במדינה ניתן למצוא גם בנתונים "רכים" יותר, כמו מדד ביטחון הצרכנים, שנמצא סביב רמתו הנמוכה ביותר ב-12 השנים האחרונות, ומדד ביטחון העסקים, ששב לטריטוריה שלילית מתחילת השנה.

מדד קלות עשיית העסקים של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הוסיף אף הוא עוד שמן למדורה, כשהצביע על צניחה של 33 מקומות בתוך שלוש שנים בלבד בדירוג של דרום אפריקה למקום ה-74 מתוך 190 מדינות - איתות ברור לכך שהסביבה הכלכלית בדרום אפריקה הופכת להיות פחות ופחות תומכת לעשיית עסקים.

ייסוף הראנד ימתן את האינפלציה

למרות הכל, בהסתכלות על המטבע הדרום אפריקאי, נראה שלמרות כל האי-ודאות והסיכונים הרבים, הראנד דווקא התחזק אל מול הדולר בתקופה האחרונה. זה נכון, אבל כידוע, בחיים הכל יחסי. מעשית, חשוב לבדוק את ביצועי הראנד ביחס לשאר מטבעות השווקים המתעוררים, המצויים במגמת התחזקות אל מול הדולר בשנה וחצי האחרונות.

מבחינת הביצוע היחסי של הראנד מול מטבעות השוקים המתעוררים, עולה כי עד השערורייה האחרונה של פיטורי שר האוצר במארס השנה, הראנד אכן התחזק מאוד מול הדולר, אף יותר ממטבעות אחרים של השווקים המתעוררים. חשוב לציין בהקשר זה שההתחזקות עד לאותה נקודה נבעה, לא מעט, מגורמים הקשורים בדולר, ולא בהכרח במטבע המקומי.

לאחר מכן (וכנראה בלי קשר לדיווחים באותם ימים על מועמדותו של אברהם גרנט הישראלי למשרת מאמן נבחרת הכדורגל הלאומית של דרום אפריקה), הראנד רשם ביצועים חלשים באופן משמעותי ביחס למטבעות של שאר השווקים המתעוררים - מה שהיווה איתות נוסף לקשיים שחווה הכלכלה הגדולה ביבשת אפריקה.

המשך התאוששות מחירי הסחורות בעולם ומומנטום חיובי בקרב שותפות הסחר המרכזיות של דרום אפריקה צפויים לתמוך בהתאוששות הכלכלה. נוסף על כך, הייסוף בראנד במהלך התקופה האחרונה צפוי למתן את האינפלציה - מה שיאפשר לבנק המרכזי להמשיך בתהליך הפחתות הריבית, שהתחיל ביוני, ויעזור לעודד את הפעילות המקומית.

חדשות טובות נוספות, שעשויות לתרום להתאוששות הכלכלה, הן סיומה של הבצורת במדינה, שתתמוך בצמיחה מחודשת של סקטור החקלאות. לבסוף, העברת חוק שכר המינימום, שצפוי להיכנס לתוקפו במאי 2018, עשויה לתמוך בכוח הקנייה של משקי הבית, ואף להתניע תהליך של צמצום האי-שוויון במדינה.

עם זאת, כיום הדבר הכי ודאי בדרום אפריקה הוא האי-ודאות הפוליטית. לכן, ללא גיבוש רפורמות משמעותיות בשוק העבודה, השקעה רבה בתשתיות ומלחמה בשחיתות, כלכלת דרום אפריקה תמשיך לדשדש ולהיות פגיעה לזעזועים מבית ומחוץ.

*** הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו, מערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בבית ההשקעות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

מניה מומלצת: בורסת יוהנסבורג

המצב הכלכלי בא לידי ביטוי לרוב בפעילות הבורסה המקומית בכל אזור בעולם. בדומה למגמות ההתחזקות ואחר כך החולשה של הכלכלה בדרום אפריקה, כך נראים גם ביצועי הבורסה של יוהנסבורג - הבורסה הגדולה לניירות ערך באפריקה - שנסחרת אף היא עצמה בבורסה, תחת הסימול JSE.

רמת הסיכון בהשקעה במניות של חברות ספציפיות באזור זה של העולם גבוהה מאוד, בעיקר נוכח מדיניות ממשלתית שאינה מאוזנת, שחיתות ואי-ודאות פוליטית. לכן, ההמלצה שלנו למשקיעים היא להתרחק. ואולם, אם בכל זאת יש כאלה שמתעקשים על השקעה באזור, עבורם בחרנו להתמקד הפעם בפעילות של הבורסה המקומית.

פעילות הבורסה של דרום אפריקה צמחה בשיעורים חדים מאז ההפיכה השלטונית במדינה, ולמעשה, נרשמת בה צמיחה בפעילות העסקית בכל אחת מהשנים של שני העשורים האחרונים. יחד עם הגידול בפעילות ובהיקף ההכנסות של הבורסה נרשמה כמובן גם עלייה חדה ברווח וברווחיות, כתוצאה מעלייה בהיקף המסחר ובהיקף המוצרים, שהובילו עם השנים לעלייה בהיקף העמלות וההכנסות הנוספות.

בורסת JSE פועלת בשוק הראשוני והמשני, והיא מרכזת את פעילות הסחר במניות, איגרות חוב ונגזרים. היא מספקת את כל שירותי המסחר, הסליקה, שירותי הבק אופיס וניהול הקרנות. התפתחות הפעילות בבורסה של דרום אפריקה גם הובילה להתפתחות המסחר במכשירים נגזרים, כולל חוזים עתידיים, מסחר בחוזי פורוורד ונגזרים נוספים.

תחת קורת הגג של JSE רשומות מיטב החברות הדרום-אפריקאיות, ממגוון ענפי המשק השונים, כולל בנקים, חברות פיננסיות, חברות כרייה ועוד. עם השנים היקף הפעילות והרישום שלהן גדל והלך, נוכח ההתפתחות הכלכלית החיובית באזור. כל אלה הובילו את הבורסה למקום ה-19 בדירוג העולמי מבחינת שווי בהשוואה לבורסות בעולם, והיא נחשבת מספר אחת באפריקה מבחינת היקפי מסחר.

כל אלה באו לידי ביטוי, כמובן, גם במסחר במניית הבורסה, שגם היא עשתה קפיצה מרשימה. עם זאת, בתקופה האחרונה המניה מדשדשת, בין השאר, על רקע החשש לגבי ירידה בפעילות הבורסה, נוכח הצפי לירידה בפעילות הכלכלית במדינה, שכבר באה לידי ביטוי בדוחות הכספיים של החברה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

נציין כי עלייה ברמת הסיכון הכלכלי לצד ירידה צפויה בפעילות מולידות בדרך כלל ירידה בפעילות של הבורסות, בהיקף ההכנסות וברווחיות. אלה נובעות פעמים רבות בעקבות משיכה של כספים וירידה בפעילות מצד משקיעים זרים, שמעוניינים להפחית את הפעילות באזורים שבהם רמת הסיכון עולה. בשלב השני נרשמת פעמים רבות גם ירידה מצד גורמים מקומיים.

בשני הרבעונים הראשונים של 2017 נרשמה ירידה של קרוב ל-9% בהיקף ההכנסות של JSE, ירידה של כ-17% ברווח התפעולי ושל יותר מ-18% ברווח הנקי. התכווצות בפעילות הכלכלית עשויה להמשיך ולפגוע בפעילות הפיננסית, ולהוביל להמשך מגמה דומה בדוחות החברה ולהוות לחץ שלילי על המניה. לכן, כחשיפה לשוק בדרום אפריקה מדובר בהשקעה מעניינת, אבל אנו ממליצים לעקוב אחרי ההתפתחויות המאקרו-כלכליות, לפני שנכנסים להשקעה ממוקדת, בעיקר נוכח התחזיות האפורות וחוסר השקיפות באזור.

ביצועי הראנד מול שאר המטבעות בשווקים המתעוררים
 ביצועי הראנד מול שאר המטבעות בשווקים המתעוררים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דרום אפריקהראנד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.