המוסד לבטיחות וגיהות פרסם הנחיות בטיחות לעגורני צריח

מדובר בפעם הראשונה בה מגובש ומפורסם קובץ הנחיות מקיף לבטיחות בעבודה במנופים באתרי הבנייה משלב ההרכבה ועד שלב הפירוק

בנייה בעיר באר שבע.   / צילום: אייל פישר בנייה בעיר באר שבע. / צילום: אייל פישר
אורי חודי 15.08.2017

המוסד לבטיחות וגיהות הודיע היום (ג') כי גיבש מסמך הכולל כללי בטיחות בעבודה בעגורני צריח. מהמוסד לבטיחות וגיהות נמסר היום כי "פרט לחומר הזה, אין כיום בישראל הנחיות מעין אלה בנושא העגורנים". כלומר, מדובר בפעם הראשונה בה מגובש ומפורסם קובץ הנחיות מקיף לבטיחות בעבודה במנופים באתרי הבנייה משלב ההרכבה ועד שלב הפירוק.

בנקודה זו חשוב להדגיש כי קיימות היום הוראות בטיחות לעגורנים במסגרת פקודת הבטיחות, אולם גורמים בענף מסבירים כי התקנות לא פעם אינן ברורות ואינן מפרטות נושאים שונים שבים לידי ביטוי כעת במסמך האמור.

עוד נציין כי המסמך גובש על בסיס מסמך דומה של מחלקת הבריאות והבטיחות התעסוקתית של משרד העבודה של הונג-קונג.

הדבר גם נכתב בתוך המסמך עצמו: "החוברת נועדה למסור מידע ואינה מהווה תחליף להנחיות ולדרישות ספציפיות או להנחיות החוק והתקנות, התקנים ומקרים פרטיים. כל שאלה, בעיה או הנחיה, הקשורות במקרים פרטיים - יש לבחון לגופו של עניין עם מומחה בתחום זה. מומלץ להרחיב את הידע על-ידי שימוש בדרישות, בהנחיות ובהמלצות נוספות, כגון הנחיות יצרני העגורנים (מותאם לכל עגורן), תחיקה, תקינה ישראלית וזרה, הנחיות וצווים מינהלתיים. צוות המוסד לבטיחות ולגיהות מקווה שהשימוש בחוברת ויישום ההמלצות הכלולות בה יתרמו להעלאת רמת הבטיחות בהתקנה, באחזקה ובתפעול עגורני הצריח באתרי הבנייה בישראל".

עוד נמסר מהמוסד לבטיחות וגיהות כי "במציאות הבטיחות בעבודה בענף הבנייה בכלל ובעבודה בעגורנים בפרט, אנו עדים לתאונות עבודה רבות. קווים מנחים אלה אותם הכין המוס"ל, מפרטים את אופן העבודה הבטוחה במנופים אלה, משלב ההקמה ועד לשלב האחזקה והעבודה השוטפת, בטיחות העובדים באתר הבנייה והאזרחים בסביבתו. כללי בטיחות אלה מיועדים בראש ובראשונה למפעילי העגורנים, מנהלי הבטיחות, מנהלי אתרי הבנייה, בעלי חברות הבנייה ולכלל הציבור".

נציין כי בגיבוש המסמך השתתפו גם נציגי המנופאים עצמם. רועי וינשטיין, מנופאי ודובר ארגון המנופאים, אמר היום כי "מדובר בעבודה של למעלה משנה, שגם אנחנו לקחנו בה חלק. זה חשוב מאוד. זה קובץ הנחיות שגובשו כלקחים מתאונות במקומות שונים. היום יש את פקודת הבטיחות שכוללת הוראות שונות, אבל צריך להבין שאלה דברים שמקורם בימי המנדט, ומעדכנים אותם כל כמה שנים. המסמך הזה צריך להיות הבסיס האיתן לתקינה וחקיקה בתחום הזה מעכשיו והלאה, ואני חושב שמשרדי הממשלה השונים ומינהל הבטיחות צריכים לקחת את זה בחשבון".

עוד חשוב להדגיש כי לא מדובר בחוק או בתקנות המחייבות את החברות השונות לפעול על-פיהן, אולם מדובר במסמך חשוב שמתווה את ההנחיות בתחום, ובמוס"ל מקווים כי החברות השונות יפעלו על-פיו.

בפתח המסמך שגובש על-ידי המוס"ל נכתבה הקדמה של מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר אורנית רז: " עגורני הצריח מהווים כלי חשוב ומרכזי בענף הבנייה. אלא ששינוע מטענים וציוד בנייה לגבהים במהירות וביעילות כרוך גם בסיכונים רבים. באתרי הבנייה, לרוב, מצויים עגורני צריח מסוגים שונים ומיועדים לסייע בעבודות על-ידי הרמת והנגשת חומרי בנייה וציוד לעובדים בגובה. שמירה על מבנה העגורן ומערכותיו ותפעולו הנכון בידי המפעיל חיוניים לתקינותו ולבטיחותו של העגורן, כמו גם לבטיחות העובדים באתר הבנייה ולאזרחים בסביבתו... קווים מנחים אלה מיועדים לכל העוסקים בענף זה בכלל ולמפעילי עגורן הצריח בפרט, להבנת הנושאים הקשורים בהצבתם, בדיקתם, בתפעולם ובתחזוקתם של העגורנים בצורה נכונה ובטוחה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בטיחותעגורןענף הבנייהתאונות עבודה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.