פירצה בחוק שכירות הוגנת: מי ישלם את דמי התיווך?

משכירים ומתווכים מצאו דרך לגלגל את דמי התיווך על השוכר - ולא על מי שבאמת הפעיל את המתווך

סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב

בין הסעיפים הבולטים בחוק שכירות הוגנת, שאושר ביום שני בערב בכנסת, נקבע כי הצד שהפעיל מתווך הוא זה שישלם את העמלה למתווך. כוונת המחוקק הייתה למנוע מצב בו השוכר משלם עבור דמי התיווך, כפי שהיה נהוג קודם, על אף ששירותי המתווך הוזמנו על ידי בעל הדירה. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) ורועי פולקמן (כולנו).

ואולם, מפנייה של צעירה שמחפשת דירה להשכרה בתל אביב, עולה שיש פרצה בחוק. כתבה אלינו יובל ג.: "למחרת החקיקה התקשרתי לדירה להשכרה שפורסמה בפייסבוק על ידי סוכנות תיווך. מן הסתם לא אני ביקשתי את שירותי התיווך אלא זו הצורה היחידה בה פורסמה הדירה. לא מצאתי את הדירה הזאת מפורסמת בלוחות הנדל"ן באינטרנט על ידי בעליה.

שאלת את המתווכת לגבי החוק החדש הקובע כי במידה ובעל הדירה הזמין את התיווך הוא זה שישלם על כך. תשובתה הייתה כזו: 'כיוון שאת פנית למתווך- דמי התיווך מוטלים עליך'.

ואני תוהה.... כיצד יכולתי להגיע לדירה מבלי לפנות למתווך? שהרי היא מפורסמת מתיווך בלבד? האם כאשר אני פונה למתווך שפרסם דירה עבור בעל דירה בבלעדיות, אני בעצם מבקשת את שירותיו? כלומר- כיוון ששוכרים מחפשים דירות ולא דירות מחפשות שוכרים, איך נימנע מכך ש דמי התיווך לעולם יהיו מוטלים עליהם?".

בדקנו את הסוגיה, גם מול מתווכים שאמרו לנו, שזו אכן פרצה. מדוע? כשאתם פונה למשרד תיווך שפרסם דירה להשכרה, אין לכם אפשרות לדעת אם המשרד נשלח לבצע את ההשכרה בידי בעל הדירה. המתווך תמיד יכול לטעון ששירותיו לא הושכרו בידי בעלי הדירה, ולכן על השוכר שפנה אל המתווך ביוזמתו, לשלם את דמי התיווך.

ואולם, כפי שאמרה יובל ג. - היא לא פנתה למשרד תיווך בבקשה שיחפש לה דירה, כשאז היא תוגדר לפי החוק כמי "שהפעילה את המתווך", אלא פנתה למתווך בעקבות מודעה שהוא פרסם לגבי דירה ספציפית, שאין עליה פרסום פרטי.

עדיין צריך לסמוך על המתווך שיהיה הגון והוגן

לדברי המתווכים, מדובר בהתנהלות נפוצה. מתווכים רואים פרסום של דירה להשכרה בידי בעליה, ומפרסמים אותה ביוזמתם, ללא הסכמת בעלי הדירה, או בהסכמתו בתנאי שלא ישלם דמי תיווך. החוק החדש לא פותר באופן חד-משמעי את סוגיית מי משלם את דמי התיווך, וכול שנותר לשוכרי הדירות לקוות שהם ייענו על ידי מתווך הוגן והוגן, שיסביר להם שהוא לא מייצג את בעלי הדירה, ולכן לשיקולו של השוכר אם להשתמש בשירותי המתווך ולשלם לו עמלה או לא.

לחילופין, אם הוא כן מייצג את בעלי הדירה (כשמתווך מפרסם דירה "בבלעדיות", מן הסתם הוא מייצג את בעלי הדירה), לגלות עובדה זו בפני השוכר ולא לקבל עמלה משני הצדדים. גם בעלי הדירות צריכים להיות הגונים דיים ולהבין שאם הם משתמשים בשירותי תיווך, רק הם אלה שצריכים לשלם את עמלת המתווך.

חבר הכנסת רועי פולקמן, מיוזמי החוק, אמר בעניין זה במהלך הדיון האחרון בוועדת הרפורמות בעניין החוק, כי סעיף זה "עדיין לא מספק במקרים רבים ויהיה צורך לבחון את חוק המתווכים מחדש".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דמי תיווךהשכרת דירהסתיו שפיררועי פולקמןנדל"ן: שכירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.