עיריית אילת נגד ארקיע: "רבות מטיסותיה יוצאות באיחור ניכר"

חוסר התחרות בטיסות הפנים לאילת, שארקיע אחראית ל-70% מהן, מתבטא גם באיחורים ובביטולים תכופים ■ כעת עולה במועצת העיר אילת דרישה לפנות לשר התחבורה בבקשה לשלול את הרישיון של ארקיע, וכן שהעירייה תפסיק לקנות כרטיסים ממנה כצעד הצהרתי

מטוס ארקיע / צלם: תמר מצפי מטוס ארקיע / צלם: תמר מצפי
מיכל רז-חיימוביץ' 19.07.2017

חברת מועצת העיר אילת, עו"ד לימור להב, פנתה לראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, בדרישה שעיריית אילת תחדל מלרכוש כרטיסי טיסה מחברת ארקיע, ושמועצת העירייה תפנה לשר התחבורה בדרישה לפתור את בעיית האיחורים בטיסות ארקיע לאלתר - אם באמצעות מתן רישיון לחברה נוספת שתפעל בקו ואם באמצעות שלילת הרישיון שיש לארקיע ומתן רישיון לחברה אחרת.

לדבריה, "רבות מטיסות ארקיע יוצאות באיחור ניכר, העולה לעתים עד לכדי מספר שעות. לא מדובר במקרים בודדים, אלא בהתנהלות החוזרת כמעט מדי יום ביומו. הדבר גורם סבל רב הן לנופשים שעליהם עיקר פרנסתנו כעיר תיירות, ובעיקר גורם סבל בלתי ישוער לתושבים הטסים לצורך בדיקות וטיפולים רפואיים, פגישות עסקים, דיונים בבתי משפט ואירועים משפחתיים. בהיעדר תחרות של ממש, מוצאים עצמם תושבי אילת כבני-ערובה בידיה של חברה שהיא כמעט מונופול.

"למותר לציין כי במקביל פועלת חברת תעופה נוספת, ישראייר, שעליה לא נשמעות טענות דומות, כך שבהחלט אפשר לנהל חברת תעופה שתעמוד בזמנים".

כ-1.4 מיליון נוסעים טסו בטיסות פנים-ארציות משדה דב לאילת במהלך 2016, יותר מ-70% מהם עם ארקיע, והשאר עם ישראייר. לפני זמן מה כתבנו ב"גלובס" על השלכות היעדר התחרות בזווית מחירי הטיסות, וכעת עולות ההשלכות של היעדר התחרות על השירות הרעוע, כהגדרת להב, לנוסעים.

אין נתונים רשמיים מטעם רשות שדות התעופה או רשות התעופה האזרחית בדבר האיחורים בפועל, אולם הצצה בלוח הטיסות הבוקר ממחישה כנראה את מה שחווים הנוסעים לאילת בתדירות גבוהה. טיסת הבוקר של ארקיע, שהייתה אמורה לנחות באילת בטיסה משדה דב בשעה 8:50, נחתה בשעה 10:26; טיסה שהייתה מתוכננת להמריא משדה דב ב-10:20 בוטלה, וכמוה הטיסה שיועדה להמריא משדה דב ב-11:35.

באותה נשימה - טיסת ארקיע מאילת שהייתה אמורה להמריא ב-9:20 לשדה דב בוטלה, וגם טיסת השעה 12:05 מאילת - מבוטלת לפי לוח הטיסות. זאת ועוד, בהמשך היום בוטלה טיסה שהייתה אמורה להמריא היום (ד') משדה דב בשעה 13:15, כשטיסת השעה 11:30 נחתה בשעתיים עיכוב.

תגובת השרשרת של לוח הטיסות נובעת בין היתר מצי מטוסים רזה וישן, כלומר כזה שדורש תחזוקה תדירה. חברות לואו קוסט רבות בעולם מתהדרות בצי מטוסים צעיר יחסית שלא רק שמציע חווית טיסה נעימה יותר לנוסע, אלא בעיקר מאפשר תחזוקה יעילה יותר שמאפשרת ללוח הטיסות לזרום.

במקרה של טיסות שרשרת במרווחים צמודים שמתבצעות באותו מטוס שטס הלוך ושוב, עיכוב או תקלה גוררים לתגובת "דומינו" שמשפיעה על שאר החוליות בשרשרת, כלומר לביטולים או לעיכובים בשאר הטיסות העוקבות בלוח הטיסות - בדיוק כפי שמבשר לוח הטיסות כיום.

מעיריית אילת נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים מקיים ראש העירייה שיחות רבות עם מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, תוך דרישה דחופה לשיפור הליקויים ודרישה להצגת תוכנית עבודה סדורה המייעלת את המצב הקיים, שללא ספק קשה, מכביד וטעון שיפור דחוף. לעניין זה ציין ראש העירייה כי אם לא יקבל תשובות שיניחו את דעתנו, נבחן דרכי תגובה נוספות. כאמור, ראש העירייה פועל וימשיך לפעול גם מול חברת ארקיע, כשטובת הציבור לנגד עיניו, כפי שפעל במאבקו העיקש והמוצלח נגד סגירת שדה דב, מאבק למען העיר אילת ותושביה שטרם הסתיים".

מארקיע נמסר בתגובה: "תושבי אילת והנוסעים בטיסות לאילת וממנה עומדים בראש סדרי העדיפויות של ארקיע. החשיבות לעמידה בזמנים ברורה. צי המטוסים בקו המחבר את שדה דב ואילת שודרג לאחרונה, ואנו מפעילים מטוסי סילון מהירים, נוחים ובטוחים, ואף הורדנו את המחיר הממוצע לכרטיס. לאור העלייה המשמעותית בביקושים בעיקר מצד תושבי אילת, הציבה ארקיע תוכנית טיסות שאפתנית, ואנו עושים הכול על-מנת לעמוד בה. אנו מאמינים שהשיפור יבוא לידי ביטוי בזמן הקרוב".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אילתארקיעטיסותמאיר יצחק הלוי‎‎עיריית אילת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.