טכנולוגיה שמשנה מציאות: רשת תקשורת דור 5 מהחלל

יוזמה מסקרנת של סוכנות החלל האירופית צפה ועלתה במסגרת תערוכת החלל שהתקיימה לאחרונה בפריז ■ מדובר על אתגר אותו מנסות לפצח גם חברות ענק כמו גוגל ופייסבוק, והוא כולל יצירת תשתית אינטרנט מהחלל שתפעל גם במקומות הנידחים ביותר על פני הגלובוס

איתן בייגל 19.07.2017

היום יותר מתמיד מתחזק הצורך בחיבור מהיר בין אנשים לאנשים, אנשים למכשירים וגם בין מכשירים למכשירים בכל מקום על פני כדור הארץ, בעיקר דרך רשת האינטרנט הולך וגובר. לתשתית יציבה מהירה ואמינה שתחבר גם אזורים מרוחקים שכיום רשת האינטרנט אינה פועלת או פועלת בהן חלקית יש משמעויות כלכליות לא מבוטלות.

סוכנות החלל האירופית (ESA) החליטה להרים את הכפפה ולחבר 16 חברות העוסקות בתעשיית החלל ליוזמה שקיבלה את השם "חלליות למען הדור החמישי". החברות חתמו על מחוייבות לנושא במסגרת תערוכת החלל שהתקיימה בפריז החודש ובכך הן מקוות שיוכלו לפתח פרוייקטים שישכנעו כי רשת תקשורת ובעיקר אינטרנט המבוסס על תשתית המגיעה מן החלל ולא מהקרקע היא יציבה ומאובטחת יותר. אתגר נוסף שפרויקטים מן הסוג הזה יוכלו לתת לו מענה הוא חיבור של אזורים אליהם האינטרנט אינו מגיע כלל.

הפוטנציאל העסקי כאן הוא ברור ולראיה זכור פרויקט הכטב"מ הסולרי של גוגל בתחילת 2016, פרויקט שנועד להביא את האינטרנט לאוכלוסיות מרוחקות, בעיקר העולם השלישי, אך כשל מסיבות טכניות וניהוליות כשגם פייסבוק  הודיעה לפני מספר חודשים כי היא מתכננת להאיץ את סדרת הניסויים שלה בכטב"מ הסולארי אותו היא מפתחת, במסגרת פרויקט טיטאן, לאותה מטרה בדיוק.

גוגל כאמור קירקעה את פרוייקט הכטב"מים שלה אולם היא כן ממשיכה להשקיע בפרוייקט ה-לון אשר מתבסס על שיגור בלוני הליום לגובה של כ-20-30 ק"מ ויצירת רשת של אינטרנט בסטרטוספירה. שתי חברות הענק בכל אופן משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח ומנהלות מירוץ עיקש שבסופו אחת מהן תצליח להביא את האינטרנט להמונים.

רשת דור חמש אגב לא תציג רק מהירויות גבוהות יותר, כשמדובר על מעל ל-2 ג'יגה בייט לשניה, אלא תאפשר זמן תגובה מהיר יותר וריבוי משתמשים בו זמנית. עדיין לא נמסרו לוחות זמנים לקידום הפרוייקט של חיבור תעשיות החלל ליצירת רשת תקשורת דור חמש, אולם עצם היוזמה והמחויבות אומרת כי תעשיית החלל עומדת לשחק תפקיד הרבה יותר משמעותי בחיים של כולנו הן ברמת משתמש הקצה בבית, ברחוב, בעבודה וברכב והן במתן אפשריות פיתוח עסקי בהיקף גלובאלי.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אינטרנטגוגלחללפייסבוקדור 5 בסלולר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.