הנפקת תמר: דלק תרשום רווח של 550 מ' ד' - ותחלק את רובו

תמר פטרוליום, בעלת 9.25% ממאגר תמר, גייסה 200 מיליון דולר "בלבד" בהנפקת מניות שנסגרה במחיר מינימום ■ בשל צמצום ההנפקה המתוכננת, תחזיק דלק קידוחים 40% ממניות תמר פטרוליום

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
קובי ישעיהו 18.07.2017

אמש הושלם השלב השני בהנפקת הענק של תמר פטרוליום - החברה הייעודית שהוקמה על ידי השותפות דלק קידוחים לצורך קליטת חלק מהחזקותיה במאגר הגז תמר. תמר פטרוליום תרכוש בימים הקרובים 9.25% מהזכויות במאגר מידי דלק קידוחים, שדיווחה היום כי תרשום מהמכירה רווח הון של 550 מיליון דולר ברבעון השלישי.

לאחר שהשלימה בהצלחה ניכרת את השלב הראשון של המהלך - הנפקת האג"ח בהיקף של 650 מיליון דולר, שנערכה לפני שבועיים - נתקלה הנפקת המניות של תמר פטרוליום בביקושים חלשים יחסית מצד משקיעים בחו"ל. בסופו של דבר, נסגר גיוס האקוויטי במחיר המינימום, כאשר לאחריו נותרה דלק קידוחים עם החזקה של 40% ממניות תמר פטרוליום.

בדלק קידוחים כיוונו לגיוס מניות של כ-450 מיליון דולר על ידי תמר פטרוליום, אבל הסתפקו, בסופו של דבר, בגיוס של כ-200 מיליון דולר, לאחר שבהנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של כ-250 מיליון דולר "בלבד" - מתוכם 200 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים בישראל, והשאר מחו"ל. בסיכומו של דבר, נרכשו מניות תמר פטרוליום בכ-170 מיליון דולר על ידי המוסדיים המקומיים, ושאר התמורה הגיעה מידי משקיעים בחו"ל.

דלק קידוחים דיווחה היום כי בעקבות גיוס החוב וההון של תמר פטרוליום צפויה להתקבל בשותפות תמורת הממכר בהיקף של כ-980 מיליון דולר, מתוכם כ-850 מיליון דולר במזומן והיתרה באקוויטי (40% ממניות תמר פטרוליום).

אף שהנפקת המניות של תמר פטרוליום נסגרה במחיר המינימום, בדלק קידוחים יכולים להיות מרוצים מכך שכעת יכולה השותפות לסמן "וי" על השלב הראשון במהלך המכירה של החזקותיה במאגר תמר, שלאחריו תישאר השותפות עם החזקה ישירה של 22% מהזכויות במאגר (נוסף על החזקה בתמר פטרוליום).

ממחיר המניה בהנפקה נגזר שווי של 10.6 מיליארד דולר למאגר תמר כולו. זאת, לעומת שווי של כ-12 מיליארד דולר שבו הוערך בעבר - כלומר, המשקיעים בהנפקה קיבלו הנחה של כ-12% על שווי המאגר בעסקות קודמות (מכירת 4% מהמאגר להראל לפני שנה). מניית תמר פטרוליום תיסחר בקרוב בבורסה ותצטרף למדד ת"א 125 ולמדדים נוספים.

מניית ישראמקו ירדה ביותר מ-2%

בדלק קידוחים ציינו היום כי השותפות תעשה שימוש בסכום של 323 מיליון דולר לצורך פירעון מוקדם חלקי של ארבע סדרות איגרות חוב ("תמר בונד") שהנפיקה חברה בת בבעלות מלאה של השותפות, בהתאם לתנאי האג"ח (לאחר הפירעון יישאר בתמר בונד חוב בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר). יתרת תמורת הגיוס תשמש ברובה לתשלומי דיבידנד, כאשר בסך הכל מתכננים בדלק קידוחים לשלם בשנים הקרובות דיבידנדים בהיקף של 7-6 מיליארד שקל, לאחר שיימכרו כל ההחזקות בתמר).

יחידת ההשתתפות של דלק קידוחים  (937.8 ,‎-1.73%‏) רשמה היום ירידה בבורסה בתל אביב, בעוד שותפתה המקומית למאגר, ישראמקו  (179 ,‎-1.10%‏) , ירדה גם היא.

כאמור, לפני שבועיים השלימה תמר פטרוליום גיוס של כ-650 מיליון דולר מגופים מוסדיים בהנפקת אג"ח דולרית, לאחר שבהנפקה הוזרמו ביקושים בהיקף של 4.3 מיליארד שקל (כ-1.2 מיליארד דולר). הריבית על האג"ח הדולרית, המובטחת בשעבוד מלא על הזכויות בתמר, נקבעה על 4.7% - 1% פחות מריבית המקסימום שנקבעה במכרז. האג"ח ייפרעו ב-20 תשלומים החל באוגוסט 2018 ועד לאוגוסט 2028.

את ההנפקה בישראל הובילה חברת החיתום לידר הנפקות, בניהולו של רנן כהן-אורגד, ואת המכירה בחו"ל הובילו HSBC וג'יי.פי מורגן.

לאחר השלמת המהלך הנוכחי תנסה דלק קידוחים להשביח את החזקותיה הנותרות במאגר תמר באמצעות חתימת חוזים נוספים למכירת גז טבעי ללקוחות נוספים (מצרים, למשל), קידוח נוסף למציאת נפט או מהלכים אחרים.

בכל מקרה, בשותפות יאפשרו, ככל הנראה, לשוק ההון "לעכל" את הנפקת הענק בשנה הקרובה, לפני שימשיכו עם מכירת ההחזקות בתמר.

אלה פריד, אנליסטית אנרגיה בלאומי שוקי הון, ציינה כי ההחלטה להיענות להזמנות בסך כ-200 מיליון דולר בלבד מתוך הזמנות של 250 מיליון דולר, נובעת מהגישה האופטימית, שמאפיינת הן את דלק קידוחים והן את קבוצת דלק כולה ביחס לפוטנציאל סקטור הנפט והגז בכלל, ובאגן הים התיכון בפרט.

"בעיצומו של מחזור שלילי בשוק הגז הגלובלי, הסיכונים בתמר נובעים בעיקר מחשש מעודף היצע של חשיפה למאגר זה, הן בעולם הריאלי והן בעולם של הנכסים הסחירים. תמר פטרוליום מתאימה למי שהנחותיו ביחס לסקטור חיוביות יותר, או למי שבדומה למשקיעי אג"ח, מעוניין ראשית כל בהחזר השקעה מהיר יחסית, ופחות מוטרד מהמינוף", אמרה פריד.

בשורה התחתונה, לדבריה, "ההשקעה בישראמקו סולידית יותר ומבנה ההון שלה גמיש יותר, כאשר תשואת הדיבידנד של ישראמקו בשלוש השנים הבאות צפויה לעמוד על כ-40%.

"בתמר פטרוליום, בעת פתיחת החוזים של חברת החשמל בעוד כשלוש שנים, הדיבידנדים צפויים להחזיר אמנם כ-60% מההשקעה, אבל תמר פטרוליום עדיין תישאר עם יותר מ-70% חוב של קרן ויותר מ-80% תשלומי ריבית", הוסיפה פריד. "לכן, אם המחזור העסקי ישתפר, זאת תהיה השקעה מצוינת. אם המחירים לא ישתנו - זאת בהחלט השקעה סבירה".

מספרי ההנפקה של תמר פטרוליום
 מספרי ההנפקה של תמר פטרוליום

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דיבידנדקידוח תמרהנפקת מניות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.