מחר: הצבעה על הצ"ח "משכנתא 90%" של ח"כ לוי-אבקסיס

הצעת החוק באה לאפשר לזוגות צעירים בעלי יכולת החזר, שאין בידם את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה, לקבל מהבנקים משכנתא בגובה 90% ממחיר הדירה ■ יועץ משכנתא – האם צריך?

שלומית צור 18.07.2017

מחר (ד'), צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית הצעת החוק "משכנתא 90%" שיזמה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בשנת 2014. הצעת החוק באה לאפשר לזוגות צעירים בעלי יכולת החזר, שאין בידם את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה, לקבל מהבנקים משכנתא בגובה 90% ממחיר הדירה. בעבר נתנו הבנקים מימון בסדר גודל כזה למי שהוכיח יכולת החזר, אך בשנת 2010 הודיע המפקח על הבנקים דאז רוני חזקיהו כי הבנקים יגבילו את היקף המימון שניתן לרוכשי דירות שנוטלים משכנתא ל-50% מימון בלבד למשקיעים, 75% מימון בלבד לרוכשי דירה ראשונה, ו-70% מימון בלבד למשפרי דיור. מטרת המגבלות היתה לחזק את יציבות הבנקים, אך גם לצנן את הביקושים לדירות, ולהביא למיתון במחירים.

אלא שאז נולדה בעיה חדשה. רוכשי דירות ובהם גם זוגות צעירים שטרם רכשו את דירתם הראשונה, המעוניינים לרכוש דירה, גם דירה זולה בפריפריה, לא יכלו לבצע עסקה מאחר ולא היה להם הון עצמי של 30% ממחיר הדירה. המהלך חסם את האפשרות לזוגות צעירים לרכוש דירה, גם אם השתכרו באופן המאפשר להם לשלם את החזרי המשכנתא החודשיים ללא כל קושי, וזאת בגלל הבעיה בהעדר הון עצמי.

הצעת החוק של לוי אבקסיס באה לתת מענה לאוכלוסיה זו, אשר מסוגלת לעמוד בתשלומי המשכנתא, אך נעדרת הון עצמי, וזאת על ידי הגדלת היקפי המימון שנותנים הבנקים. ההצעה, נתקלה בביקורת מצד מי שטענו כי הזוגות הצעירים עומדים להציב עצמם במינוף גבוה ובסיכון במקרה בו מחירי הדירות יירדו, אז שווי הדירה שרכשו יהיה נמוך מגובה החוב לבנק. גם במשרד האוצר התנגדו להצעה, בטענה לערעור יציבות המשק, כפי שקרה במשבר הסאב-פריים בארה"ב בשנת 2008.

לטענות אלה השיבה לוי אבקסיס כי בניגוד לתנאים שהובילו למשבר בארה"ב, הערבות המוצעת בחוק זה מחייבת עמידה בתנאים מחמירים שנועדו לוודא שיש באפשרות הרוכשים לעמוד בהחזר החודשי, באמצעות בחינת ההכנסה ופוטנציאל ההשתכרות שלהם. עוד טענה לוי אבקסיס כי על אף חששותיו, האוצר בחר לאמץ את מדיניות ערבות המדינה ל-90% משכנתא הלכה למעשה בתכניותיו "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה". מחר כאמור, תובא ההצעה לעלות להצבעה בקריאה טרומית.

"הצעת החוק היא הפתרון היחיד האפשרי והמועיל עבור מרבית הזוגות הצעירים היום בישראל, שאינם סובלים מכושר השתכרות נמוך אך יתקשו מאד בגיוס הון עצמי מספק, ולו בשל הסיבה שנולדו למשפחה הלא-נכונה - מהפריפריה, או מרובת ילדים, או ממעמד סוציו-אקונומי נמוך", מסרה לוי אבקסיס. "המצב הקיים בו רק בני עשירים יכולים לאפשר לעצמם הון התחלתי מספק מוביל להגדלת הפערים החברתיים ומקשה על האפשרות לניוד חברתי. תוכן ההצעה נבדק, אושר והוכשר על-ידי מומחי משכנתאות וכלכלנים. יש במדיניות זו תקווה לצעירים שרובם הגדול כבר התייאש מהשאיפה לדירה ורבים מהם לצערי עוזבים מנסיבות אלו את הארץ".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אורלי לוי-אבקסיסהצעת חוקמשכנתהשוק הדיור
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.