אלופת העולם

המעבר לגז טבעי: ישראל משאירה מאחור מדינות כמו ארה"ב, אנגליה והולנד

לרוב, ישראל לא מצליחה לייצר ולגרוף הצלחות גדולות - לא בספורט ולא במדדים כלכליים - בזירה הבינלאומית. ישראל אינה מתברגת בין "אריות ה-OECD", ובמקרה הטוב נמצאת במקום טוב באמצע ברוב המדדים החשובים. אך יש תחום אחד שבו ישראל כבשה את המקום הראשון בכל העולם.

ממחקר של חברת האנרגיה הבינל' בריטיש-פטרוליום (BP) עולה שישראל היא "אלופת העולם" במעבר לגז טבעי בעשור האחרון, ומשאירה מאחור משקים מפותחים כמו ארה"ב, אנגליה והולנד. לפי המחקר, גם בשנת 2016 ישראל היא אלופת העולם בגז, עם גידול מרשים של 17.5% בשימוש בגז טבעי.

למרות "חגיגות האליפות", יש לומר בכנות שהמספרים והניתוח הסטטיסטי עלולים להטעות. ישראל החלה במהפכת הגז הטבעי רק בשנת 2004, עם הכניסה של מאגר "ים-תטיס" לפעילות, והסיבה המרכזית לכך שישראל נמצאת במקום הראשון בצריכת גז טבעי היא שהתחלנו ממקום נמוך מאוד. צריכת הגז גדלה בהתמדה בין השנים 2004-2017, אך קפיצת המדרגה המשמעותית הגיעה ב-2013, עם השלמת הפיתוח המוצלח של מאגר "תמר", שהביא לעצמאות אנרגטית ואיפשר למשק לעבור חלקית מפחם לגז טבעי.

ב-2004 עמדה צריכת הגז בישראל על 1.2 BCM סמליים, וב-2016 קפצנו לצריכה של כ-10 BCM בשנה, גידול עצום של מאות אחוזים. השאלה היא - האם נוכל להמשיך במומנטום ולשמור על ההישגים המרשימים בתחום הטמעת הגז הטבעי בתעשייה, במשק החשמל ובתחבורה, וכאן הדברים מתחילים להסתבך.

ישראל נשענת היום על אספקת גז ממאגר תמר, שלו צינור אחד ומערכת הולכה אחת. גם אם ישראל הייתה רוצה להגדיל משמעותית את צריכת הגז, הדבר בעייתי מבחינה טכנית, שכן האספקה למשק תלויה ב"צוואר הבקבוק" של מערכת ההולכה. אך המציאות הזאת תשתנה די בקרוב עם סיום הפיתוח המתוכנן של תגלית "לוויתן" בסוף 2019, וכניסת מאגרי "כריש" ו"תנין" לפעולה, שיאפשרו לישראל ביטחון אנרגטי מלא לצד הרחבת צריכת הגז במדינה.

פיתוח המאגרים ייצור אמנם ביטחון אנרגטי, אך המשך הגידול בצריכת הגז הטבעי תלוי בנוסף להיצע, גם ביכולת של הממשלה והסקטור הפרטי ליצור ביקושים נוספים לגז במשק. החלטת משרד האנרגיה להשבית את תחנות ייצור החשמל בפחם, ולבנות תחנות חדשות ויעילות שמונעות בגז טבעי היא הכרח, אך יש להמשיך לפעול להטמעת הגז הטבעי במפעלים בתעשייה וגם בתחבורה.

כאן עומדים בפני הממשלה אתגרים תשתיתיים ורגולטוריים מורכבים, שרק פתרון לסוגיות סבוכות בתחומים אלו יאפשר את המשך מהפכת הגז. כדי שישראל לא תרד לאמצע הטבלה, על הממשלה לקבוע מיד שהיא תפעל למתן משמעותית את המתווה שהציע משרד האוצר להעלאת מס הבלו, ותמשיך לפעול בנחישות להורדת החסמים הביורוקרטיים לחיבור מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה. רק שיפור משמעותי של תשתיות ההולכה יביא להמשכת הישגי העשור הקודם.

■ הכותב הוא יו"ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גז טבעימשק האנרגיהמשק החשמל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.