מתכוננים להנפקה: דירוג AA עם תחזית יציבה לנמל אשדוד

על פי ההערכות, עד תחילת שנת 2018 נמל אשדוד יבצע הנפקה ראשונית של כ-100-150 מיליון שקל

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

חברת דירוג האשראי S&P מעלות ופירמת הייעוץ הפיננסית גיזה העניקו לחברת נמל אשדוד דירוג של AA עם תחזית יציבה, כך פרסמה היום הנהלת החברה. מדובר בדירוג הראשון של החברה, וזאת לקראת הנפקת אג"ח בבורסה והרצון של החברה להפוך לחברה ציבורית. על פי ההערכות, עד תחילת שנת 2018 נמל אשדוד יבצע הנפקה ראשונית של כ-100-150 מיליון שקל.

ההחלטה להפוך לחברה ציבורית התקבלה בשנה שעברה, אך בשל הסכסוך בין עובדי החברה למדינה על רקע ההחלטה לפתוח נמלים חדשים והעדר הסכם עבודה חתום, המהלך הושהה.

בחודש שעבר משרדי האוצר והתחבורה הגיעו להסכמות עם עובדי הנמל בנוגע למתן קביעות של עובדי דור ב' בנמלים הממשלתיים, בתמורה להתחייבות שלהם לעמידה ביעדי התייעלות.

בהערכה של מעלות וגיזה נכתב כי "חברת נמל אשדוד בע"מ היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה המפעילה את נמל אשדוד, אחד מארבעת נמלי הים בישראל, והגדול מביניהם, יחד עם נמל חיפה. הפעילות בנמל אשדוד מהווה כ-40% ממגזר נמלי הים בישראל, לפי היקפי מטען בטון, כשרק נמל חיפה גדול ממנו".

ב-2021 צפוי להיפתח בצמוד לנמל אשדוד נמל הדרום, אשר ישמש מתחרה ישיר נמל אשדוד, וב-2022 צפוי להיפתח נמל נוסף סמוך לנמל חיפה, אשר יתחרה גם הוא בשני הנמלים הגדולים הקיימים.

כדי לשפר את יכולותיה התחרותיות השיקה המדינה תוכנית השקעות רב-שנתית, בהיקף של 2.5 מיליארד שקל. התכנית אמורה לשדרג חלק מהרציפים בנמל אשדוד, כך שיוכלו לטפל באוניות מטען גדולות של 14,000 מכולות סטנדרטיות ולהקים מסוע משודרג לתפזורת.

עוד נכתב בסקירה: "חברת נמל אשדוד מציגה פרופיל סיכון עסקי חלש יחסית לחברות מדורגות מקבילות בעולם, היות שהנמל נתון לתחרות גוברת וקטן יותר בהיקפי פעילותו. מנגד, לחברה מינוף נמוך וניהול וממשל תאגידי חיוביים יחסית - למרות הקשיים מול הוועד, וחשיבות לאומית משמעותית".

כלכלני S&P וגיזה מציינים עוד כי לחברת נמל אשדוד כמעט ולא קיים חוב מדווח והחוב המותאם הינו מזערי. עם זאת, בסקירה מצוין כי תוכניות ההשקעה לשנים הקרובות צפויות להביא להכנסות תפעוליות נטו שליליות ולשחוק את עודפי המזומנים.

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, מסר כי "דוח הדירוג מציין את מעמדה העסקי האיתן של החברה, קיומן של עתודות כספיות גדולות המקזזות את החוב, המינוף הנמוך וממשל תאגידי חיוביים יחסית למרות הקשיים מול הוועדים. הדוח מוסיף כי על אף אי הוודאות הקיימת לגבי התחרות שתיפתח החל מ-2021, לחברה יש תכנית השקעות מקיפה במטרה להיערך לקראת תחרות זו. אין ספק כי הדו"ח משקף את הצלחת החברה - עובדיה ומנהליה - בפעילות העסקית השוטפת, בשיפור הממשל התאגידי ובהכנת החברה והיערכותה לקראת התחרות בעתיד".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
S&P מעלותנמל אשדודהנפקת אג"ח
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.