ריבית המשכנתא ירדה גם ביולי - חודש שני ברציפות

צפו בטבלאות: ריבית המשכנתא בכל הטווחים - השקלית והצמודה ■ ניתוח שוק הדיור מבליט ביקושים קשיחים מול היצע שעדיין לא עונה על הביקוש ■ "מחיר למשתכן" תחלחל למשפרי הדיור? ■ יועץ משכנתא – האם צריך?

משכנתא / צילום: שאטרסטוק משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא ירדה ביולי, בהמשך לירידה ביוני. האם זו תחילתה של מגמה או פשוט עצירה אחרי עלייה של כמעט 2% בשנתיים?

נראה שהתשובה תלויה בראש וראשונה בשוק הדירות למגורים, שנמצא בינתיים בסוג של הקפאה ואפילו ירידה בהיקף העסקאות, אך עדיין לא במחירים. ככל שיש פחות עסקאות, יש ירידה בביקוש למשכנתאות - וההפך. צריך להסתכל על התמונה הכוללת (השנתית, ולטווח בינוני וארוך) ולא על חודש-חודשיים. בתמונה הכללית, מדובר בשוק שבו יש ביקושים קשיחים והיצע שעדיין לא עונה על הביקוש. לכן, הסבירות היא דווקא להיקף עסקאות יציב וגבוה, כמו גם להמשך עלייה במחירים.

חשוב להדגיש כי העלייה בריבית המשכנתא בשנתיים החולפות מנותקת מריבית בנק ישראל האפסית (0.1%). אלא שכאשר ריבית בנק ישראל תעלה, ככל הנראה במהלך 2018, ריבית המשכנתא צפויה להיות מושפעת בהתאמה.

הרחבה: ריבית המשכנתא לאן?

הריבית הצמודה הממוצעת - 3.69%

ריבית המשכנתא הצמודה הממוצעת לחודש יולי (נלקחה ביוני ולביצוע עד 11 ביולי) ירדה ל-3.69%, לעומת 3.74% בחודש שעבר. כך עולה מנתוני בנק ישראל. הירידה בחודשיים האחרונים מיוחסת כאמור לירידה בהיקף העסקאות בשוק הדירות, בעיקר בשל המתנה של רוכשים פוטנציאליים שמחכים לתורם לרכוש דירה במסגרת "מחיר למשתכן". בשבועות האחרונים נרשמו מעל 40 אלף משפחות להגרלה הגדולה של מחיר משתכן לפרויקטים בהיקף של 15 אלף דירות. חלקם יקבלו תשובה כבר בשבועות הקרובים, אך גם אלו שלא זכו עשויים לחכות למכרזים נוספים של מחיר למשתכן.

כלומר, ההודעה על מכרז גדול של "מחיר למשתכן" גרמה לעשרות אלפי משפחות לצאת משוק חיפושי הדירות. זה לא נעשה בבוקר בהיר, כי אם על פני התקופה האחרונה (תלוי במועד וקבלת הזכאות שלהם), אך בשורה התחתונה זה הוריד את הביקושים לדירות יד שנייה ודירות חדשות של קבלנים, שלא במסגרת "תוכנית מחיר למשתכן".

אז נכון שהדירות יתקבלו בעוד 3 או 4 שנים, אבל ציבור הזכאים רואה את היתרונות של התוכנית (ובעיקר את ההנחה) ומחכה בסבלנות. השאלה הגדולה היא האם התוכנית תצליח להגיע להיקפים מאוד גדולים, והאם היא גם תחלחל גם למשפרי הדיור. 15 אלף דירות זה עדיין לא זה, בשוק שבו נעשות יותר מ-100 אלף עסקאות בשנה. 

כך או אחרת, ריבית המשכנתא הממוצעת הצמודה למדד לתקופה של 15 עד 20 שנה ירדה ביולי ל-3.97%, לעומת 4.06% בחודש יוני. הריבית על משכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה ירדה ל-4.12%, לעומת 4.22% בחודש הקודם. הריבית הצמודה למדד מבטאת עלות כוללת של כ-5%-6% בשנה, שכן מדד המחירים לצרכן, בהתאם לתחזית הרשמית שהגדיר בנק ישראל, צפוי לעמוד על 1% עד 3% בשנה.

להלן טבלאות המרכזות את ריבית המשכנתא לטווחים שונים בשנתיים האחרונות:

ריבית שקלית:

 

ריבית משכנתא שקלית, יולי 2017
 ריבית משכנתא שקלית, יולי 2017

ריבית צמודה למדד: 

ריבית משכנתא צמודה למדד, יולי 2017
 ריבית משכנתא צמודה למדד, יולי 2017

ריבית שקלית מעל 20 שנה - 4.9%

ריבית המשכנתא השקלית ירדה ביולי ל-3.17%, לעומת 3.23% בחודש הקודם. ריבית המשכנתא לטווח של 15 עד 20 שנה ירדה ל-4.5%, לעומת 4.53% בחודש הקודם. לטווח של 20 עד 25 שנה ירדה הריבית 4.83%, בהשוואה ל-4.9% בחודש שעבר. בטבלה ניתן לראות את כל הריביות לתקופות פירעון שונות. 

חשוב להזכיר: הריבית השקלית הממוצעת שמפרסם בנק ישראל היא ממוצע של ההלוואות שניתנו בריבית שקלית משתנה ובריבית קבועה. בפועל, לא באמת ניתן להשוות בין שני סוגי הריביות האלו - הריבית הקבועה יותר בטוחה לאורך זמן, אך מראש היא יקרה יותר; בעוד הריבית המשתנה אמנם יותר נמוכה, אך היא יותר מסוכנת כי קיימת חשיפה לעלייה בריבית.

תכנים נוספים מאתר הון:

רוכשים דירה? כך תחשבו את מס הרכישה

מחירי הדירות בתל-אביב - נתונים מעודכנים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מחירי הדירותמשכנתהריבית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.