שומרים על הסביבה החופית: "החופים שלנו הם לא נדל"ן"

ועדת השרים דנה בתיקון לחוק החופים, המציע לבחון מחדש 50 תוכניות בנייה ישנות שטרם מומשו בחופי ישראל ■ תומכי החוק: "חופי ארצנו לא יימכרו למרבה במחיר לטובת דיור יוקרה ומלונות פאר שוממים"

על שוק הנדלן ביו"ש/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב על שוק הנדלן ביו"ש/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחד החוקים הסביבתיים החשובים של השנים האחרונות, חוק השמירה על הסביבה החופית שנחקק ב-2004, קבע הגבלות משמעותיות על הבנייה ברצועת החוף. ואולם, הוא אינו חל רטרואקטיבית על תוכניות בנייה ישנות, שקיבלו היתרי בנייה טרם כניסתו לתוקף. הצעת חוק חדשה מבקשת לתקן את החוק, כך שלראשונה ייבחנו מחדש כל תוכניות הבנייה בחופי ישראל שקיבלו היתר לפני 2004. על פי הנתונים, ישנן כיום כ-50 תוכניות בנייה לא ממומשות שקיבלו היתרי בנייה לפני שנה זו, חלקן מימי המנדט - שלא בטוח שהיו זוכות היום לאישור מוסדות התכנון.

הצעת החוק החדשה, אותה מוביל ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), הוגשה הבוקר (ראשון) לוועדת שרים לענייני חקיקה, כאשר היא זוכה לתמיכה של חברי כנסת רבים וארגוני הסביבה, בהם עמותת אדם טבע ודין, המנהלים בשנים האחרונות מאבק סביב הבנייה הצפויה בחוף אכזיב. כאמור, התיקון המוצע לחוק דורש לבחון מחדש את כל תוכניות הבנייה הישנות, לפי הסטנדרטים התכנוניים והסביבתיים המתקדמים שנקבעו בחוק החופים המקורי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, בין השאר, כי "פעמים רבות תוכניות בנייה ישנות אלה מאפשרות הוצאה של היתרי בנייה חדשים, ואלה אינם נבדקים לפי הוראות החוק, בדיקה שהייתה מובילה לעתים למסקנה כי אין לאשרם. כך, מימוש תוכנית ישנה עלול לגרום נזק סביבתי כבד, המנוגד למגמות התכנון ולנורמות החדשות הנהוגות לאחר חקיקת החוק".


"החוק ימנע את 50 המאבקים שבדרך"

על פי ההצעה, אם מדובר בתוכנית שחלפו שמונה שנים ומעלה מיום שניתן לה תוקף, היא תיבחן על ידי הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף). אם הבנייה המבוקשת היא בתחום של 100 מטרים מקו המים - אז הבחינה המחודשת תחול גם על תוכניות שקדמו לשנת 1984. הרציונל לכך נובע מהרצון להתאים את התוכניות הישנות להוראותיה של תוכנית המתאר לחופים (תמ"א 13), שנכנסה לתוקף בשנת 1983. על פי ההצעה החדשה, הוועדה תוכל אז להחליט האם לאשר את הוצאת היתרי הבנייה או לקבוע תנאים להיתר.

"כדי לצמצם למינימום את הפגיעה הקניינית האפשרית כתוצאה ממימוש הצעת החוק, מוצע לקבוע שבכל מקרה שבו יימנע מימוש של זכויות בנייה בקרקע פרטית - תפעל הוועדה המחוזית כדי להעביר את זכויות הבנייה הללו למקום אחר בתחומה, כך שהפגיעה בחוף תימנע, אך בעלי הזכויות בקרקע יפוצו על כך בקבלת זכויות בנייה חלופיות", לשון ההצעה.

תום פישר, ממובילי המאבק בחוף אכזיב, מתייחס להצעת החוק החדשה. בשיחה עם וואלה! נדל"ן הוא אומר: "אם התיקון לחוק החופים היה עובר לפני שש שנים, לא היינו צריכים היום להיאבק על הגן הלאומי חוף אכזיב. התיקון הזה ימנע את 50 המאבקים שבדרך".


פיצוי ליזמים? "החופים שלנו הם לא נדל"ן"

עם זאת, על אף שההצעה זוכה, על פניו, לתמיכת חברי כנסת רבים, הצעות חוק דומות כבר הונחו על שולחן הכנסת ה-17, ה-18, ה-19 וה-20. אחת הבעיות המרכזיות בסיטואציה שבה נבחנים מחדש היתרי בנייה על תוכניות ישנות, היא שאלת הפיצויים ליזמים - שכבר השקיעו פעמים רבות סכומי כסף רבים, במטרה לממש את היתר הבנייה שניתן להם.

ח"כ חנין, יוזם התיקון לחוק, מציין בהקשר זה כי "החופים שלנו הם לא נדל"ן. התיקון לחוק החופים ימנע את הפיכת חופי הים של כולנו לאתרי נופש ולשכונות לעשירים בלבד. אם התיקון לא יאושר, נמשיך לראות כאן מאבקים ציבוריים חזקים ומוצלחים שדורשים הגנה על כל חופי הים, ממש כמו בפלמחים ובאכזיב. אנחנו מבקשים כעת לעצור את ההפקרות הנדל"ניסטית, ולסתום את הפרצה בחוק, שמאפשרת להתגבר על ההגנות והסטנדרט שיצר. רק כך נוכל למנוע את הנזק הכבד והבלתי הפיך שעלול להיגרם לסביבה החופית".

לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת אדם, טבע ודין, "הצעת החוק הזו נועדה לשים קץ לאיומים על החופים שקמים עלינו חדשות לבקרים, ולהבטיח שהחופים יישארו פתוחים לציבור הרחב. כאשר ניסחנו את הצעת החוק, עמדו לנגד עינינו עשרות המאבקים הציבוריים והמשפטיים נגד בנייה על החופים, כמו מגדלי חוף הכרמל, פלמחים, סי אנד סאן וכן מאבקים שעדיין מתנהלים - כמו המאבק למען חוף אכזיב".

מור גלבוע, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, מוסיפה כי "לא יעלה על הדעת שחופי ארצנו יימכרו לכל המרבה במחיר לטובת דיור יוקרה ומלונות פאר שוממים, שיהפכו בהמשך, גם הם, למגורים לעשירים בלבד. כבר היום הבנייה בקרבת החופים היא צפופה, ומשאירה לכל אזרח במדינה שני סנטימטרים חוף ים פתוח בלבד".


הדיון בהצעה נדחה; יוקם צוות מקצועי לקידום הצעת חוק ממשלתית

בשלב זה הוחלט לדחות את הדיון בהצעת החוק הסביבתית, ותחת זאת להקים צוות מקצועי שיבחן את האפשרות לקדם הצעת חוק ממשלתית בנושא. בארגוני הסביבה מיהרו לברך את שר האוצר, משה כחלון, שהביע תמיכה עקרונית במהלך, אולם יצוין כי גם בסיבובים הקודמים דחתה הממשלה את הדיון בהצעות דומות, בטענה כי תבחן אפשרות לקדם הצעה ממשלתית - דבר שלא בוצע מעולם.

עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר בעקבות ההחלטה כי "אנו מברכים על החלטת שר האוצר, שהסכים לאמץ את מתווה אדם טבע ודין, להגנה על חופי הים. זוהי הפעם הראשונה שהממשלה מצהירה שבכוונתה להגן על החופים שנמצאים תחת סכנת בנייה מכוח תוכניות בניה ישנות. אנו נמצאים בשיח מקצועי עם שר האוצר והשר להגנת הסביבה, ומתכוונים לפעול יחד איתם כדי להביא בהקדם להצעת חוק ממשלתית מקיפה שתגן על החופים".

ח"כ חנין אמר בתגובה: "אני מברך את השר כחלון, הממונה על מערכת התכנון, על החלטתו לתמוך בחוק זה, ועל אמירתו שזהו חוק חשוב, חיוני ודחוף שמבטא את האינטרסים של הציבור הרחב להגן על חופי ישראל. אני מברך אותו על שעמד מול הלחצים מצד אינטרסנטים, ונשאר דבק בעמדה אותה הוא מבטא לאורך השנים, של מחויבות להגנה על החופים. למרבית הצער, הממשלה הזו ממשיכה להוכיח פעם אחר פעם שהיא לא מחויבת לאינטרסים של הציבור, אלא לאינטרסנטים ולנדלניסטים. אבל אנחנו לא מתכוונים לוותר, והציבור לא מתכוון לוותר על החופים שלנו. לכן המאבק הזה יימשך עד אשר אנחנו ננצח".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הצעת חוקועדת השרים לענייני חקיקהחוף הים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.