מיני-מבחן דרכים: ג'יפ קומפאס מיני גרנד - קסם חמקמק וחינני

הדור החדש של הקומפאס של חברת ג'יפ מביא עמו את המראה והטכנולוגיה של אחיו הגדולים ביחד עם יכולת שטח מרשימה

רוני נאק 15.07.2017

שיתוף החומרה והטכנולוגיה בתוך קבוצת פיאט-קרייזלר ממשיך ומתרחב עם הקומפאס לבית ג'יפ. הדור היוצא של הקומפאס היה בעצמו פרי שיתוף פעולה - בין ג'יפ לבין מיצובישי. כעת בעלת הבית פיאט היא זו שתרמה לפרויקט המשותף את הפלטפורמה של פיאט 500x וחלק מהמנועים. גם הפעם אנשי ג'יפ לקחו את הבסיס, התרחקו מהמקור ופיזרו על המוצר שלהם את הקסם המוכר של המותג, שהוא כמעט שם גנרי בעולם לרכבי שטח.

בסיס הגלגלים ארוך ב-7 סנטימטרים ביחס לאח הקטן רנגייד, ואילו העיצוב והפרופורציות הכלליות דומים לאלה של הגרנד צ'ירוקי תוך שימוש בטריקים עיצובים דוגמת פס כסוף (או שחור - תלוי בצבע המרכב) שנמתח באופן רציף ממראות הצד לכל אורך הגג ומתחבר מתחת לשמשה האחורית, תוך יצירת מראה אופנתי של "גג צף".

יש גם בתי גלגלים בצורת טרפז, שבכה טיפוסית של המותג עם חריצים אנכיים ויחידות תאורה שממוקמות בפינות המרכב. תא הנוסעים בנוי היטב עם משטחים רכים גם בדיפוני הדלתות. המעצבים שאבו השראה מתעשיית מוצרי הספורט, ועל הקונסולה המרכזית, למשל, טענו כי עוצבה "בהשראת קסדת מתאגרף". יש עוד דוגמאות אבל נסתפק באמירה שהתוצר הסופי טוב מאוד. מסך מולטימדיה 8.4 אינץ מקורי מציג מידע רכב וניווט, למערכת שמע 19 רמקולים ולוח המחוונים משלב צג רב-תפקודי עם החוגות הרגילות, מחשב דרך, ניווט, שמע, טלפון והתרעות. יש בקומפאס ערכת בטיחות אקטיבית עדכנית ומלאה, כולל בקרת שיוט, תיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד. אהבתי במיוחד את ממיר המתח ל-230 וולט. שימושי ומאוד ג'יפי.

מתחת למכסה המנוע של הגרסה האירופית העיקרית ממוקם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר שמייצר 170 כ"ס וכ-30 קג"מ. הכוח עובר לכל הגלגלים, בגרסת ההנעה הכפולה, דרך תיבת zf אוטומטית עם 9 הילוכים, שבה שילוב ההנעה הכפולה נעשה אוטומטית באמצעות מצמדים נשלטי מחשב. אין דיפרנציאל מרכזי אלא תמסורת שמעבירה כוח לגל ההינע ולדיפרנציאל האחורי. מערכת ההנעה הבסיסית מסוגלת לשלוט בפיצול המומנט וחלוקתו עד לגלגל הבודד. בהיצע יש גם מנוע דיזל בנפח 2 ליטר עם 170 כ"ס ועם 40 קג"מ, שלא יגיע אלינו בשלב הראשון.

בגרסת ה"טריילהוק" המקצועית והקשוחה של הרכב אפשר לשלוט במערכת ההנעה על ידי בורר מצבים שמשנה את מפות הניהול בין חול, בוץ, שלג או סלעים. ואם כבר הזכרנו את טריילהוק, זו בעצם חבילה משמעותית למדי, הכוללת מתלים ארוכי מהלך יותר מאשר בגרסת הלימיטד הרגילה, מרווח גחון שגדל מ-18 לכמעט 22 ס"מ, פגושים שונים המקנים זוויות גדולות יותר בשטח ועוד.

בנהיגה מורגש הבדל ברור בין הגרסאות טריילהוק ולימטד. הלימיטד נמוך יותר, רך יותר ומגיב נכון יותר בפניות. מנוע הטורבו חזק דיו, אבל צריך להוריד הרבה הילוכים כדי להפיק את המיטב. זמינות הכוח של הדיזל עדיפה, אך יש מחיר בדמות יותר רעש וזעזועים לצד תוספת של כ-200 קילו למשקל הכולל. בשני המקרים מדובר במכונית נעימה מאוד לנסיעה. לשתי הגרסאות יכולת שטח טובה למדי. הלימטד יעבור בכל שביל קק"ל מפולס ללא דרמות, בעוד שלטריילהוק יש יכולת מרשימה מאוד גם בשבילים מאתגרים, עם הצלבות והנפות גלגלים פוטוגניות. כל גרסה בדרכה מאפשרת ירידה בטוחה לשטח וגם יציאה משם ללא נזק - אם רק תשמרו על מעטפת היכולת. מסע לעומק המדבר? טריילהוק יאכל את זה בקלות.

ג'יפ עשתה בעיני את כל המהלכים הנכונים ויצרה מוצר שנראה טוב, בנוי טוב, עשיר בטכנולוגיה וכולל את אותו הקסם החמקמק והחינני שיש למותג, ביחד עם יכולת לא נפוצה כיום לחרוג מהכבישים ולצאת להרפתקאות.

לישראל יגיע ג'יפ קומפאס ברבעון הרביעי - את הציר תפתח גרסת לימטד עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין והנעה כפולה. בהמשך יגיעו גרסאות נוספות. המחירים הסופיים טרם נקבעו, אך ההערכה היא כי הם יחלו בכ-200 אלף שקלים.

הכותב היה אורח חברת ג'יפ בפורטוגל

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ג'יפיםמבחן דרכיםפיאטקרייזלר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.