מחיר למשתכן: לאן נעלמו 7,000 זכאים שלא נרשמו להגרלה?

להגרלת 15 אלף דירות מוזלות ברחבי הארץ נרשמו 42 אלף איש ■ האם מי שלא נרשם לא ידע על קיומה או כבר רכש דירה בשוק החופשי? ■ ולמה לזכאי סדרה ב' יש מקום לאופטימיות? ■ למדריך מס רכישה

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
אורי חודי 16.07.2017

מכונת מזל / איור : גיל ג'יבלי
 מכונת מזל / איור : גיל ג'יבלי

ההרשמה להגרלה הגדולה נגמרה. עוד חודש יקבלו קרוב ל-15 אלף זכאי מחיר למשתכן הודעה כי זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת באחד משלושת המיקומים בהם בחרו. לאחר סגירת ההרשמה, התברר שנרשמו לה קרוב ל-42 אלף זכאים. זהו מספר מרשים - אבל הוא מעורר שאלה.

ההגרלה הגדולה הייתה פתוחה כמעט רק לזכאי סדרה א', למעט ההגרלות בבית שמש ונצרת עילית. מספר הזכאים בסדרה א' עומד על 60 אלף. נוריד מהמספר הזה את מספר הנרשמים להגרלה הגדולה ואת מספר הזכאים שכבר זכו בדירות מוזלות מאז החלו ההגרלות, כמעט 11 אלף משקי בית, ונגיע לתוצאה הבאה: קצת יותר מ-7,000 זכאים בכלל לא נרשמו להגרלה. כן, שבעת אלפים זכאים. ובגלל שההגרלות בבית שמש ונצרת עילית היו פתוחות גם לזכאי סדרה ב', יכול להיות שהמספר הזה קצת יותר גבוה.

איך זה בעצם יכול להיות? למה אלפי אנשים לא נרשמו להגרלות? הרי מדובר בסך הכל בהרשמה, אין כאן התחייבות. גם מי שיזכה לא ייהיה חייב לקנות את הדירה המוזלת. על פניו, היינו מצפים לראות 100% מהזכאים נרשמים להגרלה הגדולה.

לשאלה הזו כמה תשובות אפשריות. אפשרות אחת היא שיש מי שלא הכיר את ההגרלה הגדולה ולא נרשם בזמן. אבל האפשרות הזו היא קצת פחות סבירה, כי ההגרלה הגדולה קיבלה פרסום נרחב מאוד, אולי אפילו יותר מתוכנית מחיר למשתכן כולה עד עכשיו.

יותר קרוב לבית

אפשרות שנייה היא שחלק מהזכאים פשוט מחכים לפרויקט מחיר למשתכן ליד הבית. ההגרלה הגדולה התייחסה ל-24 יישובים, ויש מי שמחכה להגרלה במקום אחר שלא נכלל הפעם. זה יכול להיות זכאים שמחכים לפרויקט בתל אביב, למשל, או בכפר סבא או ברמת השרון - מקומות בהם עוד אין פרויקטים. אפשרות זו היא אפשרות סבירה, אבל לא בטוח שבהיקף של 7,000 זכאים.

אפשרות שלישית היא שבחודשים האחרונים היה כבר מי שהתייאש מהתוכנית. מי שהחליט שהסיכוי לזכייה בהגרלות נמוך מדיי. יכול להיות שאלו זכאים שכבר רכשו דירה בשוק החופשי, ויכול להיות שיש מי שעדיין מתלבט מה לעשות. אפשרות זו היא כבר סבירה יותר, והיא גם מהווה בשורה טובה לזכאי סדרה ב' של מחיר למשתכן.

למה בשורה טובה? כי אם ההגרלה הגדולה הייתה מיועדת רק לסדרה א', מה שעיצבן מאוד את זכאי סדרה ב', העובדה שחלק מזכאי סדרה א' כבר אינם רלוונטיים משפרת את הסיכוי שבהגרלה הגדולה הבאה, לזכאי סדרה ב' יהיה מקום משמעותי.

והנה עוד בשורה טובה לזכאי סדרה ב'. יכול להיות שעוד לפני ההגרלה הגדולה אתם תוכלו ליהנות מאפשרות לגשת להגרלה. למה? כי על פי תקנון תוכנית מחיר למשתכן, אם בוצעה הגרלה שלא זכתה לביקוש, תיערך הגרלה חוזרת והפעם היא תהיה פתוחה גם לזכאי סדרה א' וגם לזכאי סדרה ב'. בהגרלה הגדולה היו מקומות עם ביקוש נמוך, ואולי חלק מהזכאים שיזכו יוותרו על הזכייה מכל מיני סיבות. בשורה התחתונה, לזכאי סדרה ב' יש סיבה להיות אופטימיים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הגרלהמחירי הדירותשוק הדיורמחיר למשתכן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.