מיני-מבחן: סקודה קודיאק חברותי - ולא חברתי

סקודה קודיאק מסתער בהצלחה על פלח המנהלים/פנאי היוקרתי, אך זונח את המשפחות מרובות הילדים

דובי בן גדליהו 07.07.2017

ישראל ניצבת במקום הראשון בשיעור הילודה מבין כל מדינות ארגון ה-OECD ובמקום הראשון בשיעור הילדים בגיל הרך ביחס לכלל האוכלוסייה. לפיכך ניתן היה לצפות, שפלח "מובילי המשפחות" יהיה אחד החזקים והפעילים בשוק הרכב הישראלי. בפועל זהו פלח די צחיח, שעיקר ההיצע בו כולל גרסאות 7 מקומות של רכבי פנאי אופנתיים. לכך אחראים הפערים הסוציו-אקונומיים החריגים, שמשייכים את רוב המשפחות מרובות הילדים בישראל לעשירונים הנמוכים ודוחקים אותן לחפש מובילי משפחות חליפיים כגון מסחריות נוסעים ומיניוואנים משומשים.

לכן כאשר נפוצו לראשונה בשוק המקומי שמועות אודות התקרבותו של מוביל משפחות חדש מבית סקודה, קיבלנו לא מעט שאלות במייל בנוסח "מה הסיכוי, שיוצע דגם בסיס בפחות מ-140 אלף שקל". אבל כאשר פורסמו המחירונים, עם מחיר בסיס של כ-175 אלף שנוסק אל מעבר ל-200 אלף בדגמים המאובזרים, התפוגגה התקווה למהפכה חברתית דמוגרפית.

מנגד, על כבישי ישראל גילינו שהקודיאק בהחלט מושך קהל חדש אל המותג - לא רק נהגי המוניות, שעקבו אחרינו כמו אחרי החלילן מהמלין. עם העיצוב היוקרתי והאופנתי ביותר שהציג המותג הצ'כי המצטנע עד היום, ועם ממדים חיצוניים נדיבים, הוא משדר סטטוס של רכב פרימיום, או כפי שאמר עובר אורח "הוא נראה כמו טוארג נמוך". אגב, זה לא רחוק מהמציאות. אותו רכב עצמו נמכר כיום בארה"ב תחת השם "פולקסווגן אטלס" וממוצב בתור קרוס-אובר יוקרתי מול דגמים כמו אינפיניטי QX60.

כפי שניתן לצפות מרכב באורך 4.7 מ' עם בסיס גלגלים של כמעט 2.8 מ', תא הנוסעים מציע דונמים של מרחב פנים. שתי שורות המושבים הקדמיות יאכלסו ללא קושי חמישה מבוגרים עם שפע של מקום לכתפיים ולברכיים, אם כי הסטת השורה השנייה לאחור על המסילה עלולה לקפח את מרחב הרגליים של יושבי השורה השלישית, שגם כך מיועדת בעיקר לילדים או לבני נוער. גם מרחב המטען מרשים ושימושי אפילו כאשר כל המושבים מאויישים. קיפול שתי שורות המושבים מפנה מאחור מערה בנפח של מעל 2,000 ליטר, שיכולה אפילו למלא ייעוד מסחרי.

תנוחת הישיבה אינה מציבה את הנהג והנוסעים גבוה מעל הכביש, כמו אצל קרובות המשפחה פולקסווגן טיגואן וסיאט אטקה, אבל סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה נוח לבני כל הגילים. עמדת הפיקוד די דומה לשאר דגמי הדור האחרון של המותג, בדגש על פונקציונליות ולא על אבזור עילי. איכות הייצור והחומרים גבוהה, האבזור בדגם הביניים מקיף למדי וכמקובל בקבוצת פולקסווגן, הרכב כולל מערך מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים, כולל סיוע להיגוי ובקרת שיוט חכמה, שאינם מטרידים את הנהג ללא צורך.

הדגם הישראלי של הקודיאק מצויד במערכת ההנעה המוכרת של הקבוצה, שכוללת מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין עם 150 כ"ס ו-25 קג"מ ותיבת DSG כפולת מצמדים. כצפוי, עם משקל עצמי שמגרד את ה-1.5 טון, הרכב לא מרגיש זריז כמו הטיגואן והאטקה עם אותו מנוע. במיוחד בעת האצה בעליות עם מטען מלא של נוסעים, אבל עדיין, תאוצה של 9.6 שניות מאפס ל-100 היא נתון מכובד וברוב המקרים הנסיעה חלקה ורגועה.

גם באגף הדינמי אין הפתעות: היגוי עם היזון חוזר טוב, אחיזת כביש מכובדת ותחושה זריזה ואתלטית על כבישים מתפתלים, שבהחלט אינה טיפוסית למוביל משפחות בממדים כאלה.

אפילו בטווח המחיר שהוזכר בפתיחה, אפשר לצפות שקודיאק ימכור בישראל מאסות בפלחי השוק הקלאסיים של המותג, ובהם "פלח המשפחות הגדולות" בציי רכב ופלח המוניות. הוא יתמודד גם על לבם של מנהלים בעלי סקודה סופרב, אבל בפלח הפנאי צפוי לו קרב קשה מול רכבי קרוסאובר גבוהים בתצורה קלאסית, כמו מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי סנטה פה, קיה סורנטו ושות', שמציעים לא פחות אבזור לכסף. והמשפחות מרובות הילדים? הן ימתינו להגעתו לשוק היד השנייה, שם עתידו מובטח.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
מבחן דרכיםסקודהרכב מנהליםרכב פנאי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.