"נחזיר את פרופ' וינטראוב לתפקידו מנהל המחלקה בהדסה"

רה"מ נתניהו היום: "מבקש מהצדדים לעשות מאמץ אחרון להחזיר את המצב לקדמותו ואז לתת תקופה של חצי שנה או אפילו שנה, לבחון את הדברים" ■ המדינה בתגובתה לעתירת הרופאים הפורשים לבג"ץ: "אין הצדקה להדחת רוטשטיין"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
שי ניב 25.06.2017

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע היום (א') לראשונה על המתווה בו הוא תומך בניסיון לסיים את המשבר בבית החולים הדסה, בעקבות התפטרותם של כל רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "אני מבקש מהצדדים לעשות מאמץ אחרון והמאמץ הזה הוא פשוט - להחזיר את המצב לקדמותו ואז לתת תקופה של חצי שנה או אפילו שנה, לבחון את הדברים. להחזיר את המצב לקדמותו כדי שהילדים העייפים, המסכנים והחולים הללו לא ימשיכו לסבול".

ההצעה של נתניהו מיישרת קו למעשה עם המתווה שהוסכם הן על ידי הורי הילדים והן על ידי שר הבריאות יעקב ליצמן וצמרת משרדו, שהמשמעות שלה היא נסיגה לכאורה מכל התוכניות החד-צדדיות שביקש ליישם מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין, בראשן הכנסת ילדים לביצוע השתלות מח עצם במחלקה של המבוגרים.

"אין כוונה להחליף את ד"ר גולדשטיין"

ואולם, הנהלת הדסה שיגרה אמש הודעה לעיתונות ובה הבהרה חד משמעית שלפיה פרופ' מיקי וינטראוב לא יחזור לשמש כמנהל המחלקה: "פרופ' רוטשטיין מבקש להדגיש שוב כי מנהל המחלקה הוא ד"ר גל גולדשטיין (שגויס במיוחד משיבא - ש"נ) העושה עבודה נפלאה ומעולה במסירות אין קץ וכי אין להנהלת הדסה כל כוונה להחליפו!" על פי ההודעה, מול רופאים שיסכימו לחזור יסוכמו תפקידיהם במשותף עם מנכ"ל הדסה. "ההבהרה הייתה נחוצה כי ניתן היה להבין מתשובת מנכ"ל משרד הבריאות כאילו הוא נותן ידחו להדחת ד"ר גולדשטיין מתפקידו", נכתב עוד.

במשרד הבריאות, כך נראה, לא התלהבו מההבהרה הזו של רוטשטיין, שזכה עד היום לגיבוי מוחלט מצידו של ליצמן. 17 דקות בדיוק חלפו עד שהנהלת המשרד שיגרה הודעה משלה, בה הודגש כי ליצמן חוזר על התחייבותו לנשיא המדינה בעניין הסיכומים עם הורי הילדים. בהודעה הודגשה הקריאה "לכל הצדדים" לשים את כל השיקולים בצד. מלבד טובת הילדים.

גורמים במשרד הבריאות מעריכים כי אם הרופאים באמת יסכימו לחזור להדסה, הרי שליצמן יפעיל על רוטשטיין את מלוא כובד משקלו וידאג לכך שפרופ' וינטרוב יחזור לנהל את המחלקה. על פי אותן הערכות, הקריאה הנוכחית לשים בראש את טובת הילדים עשויה להקל בעניין על רוטשטיין, שחושש כי התכתיבים בנוגע למחלקה ולזהות המנהל שבראשה מהווים פגיעה אנושה בסמכויותיו ובמשילות שלו כמנכ"ל בית החולים. רוטשטיין זוכה בעניין זה גם לגיבוי מצד יו"ר הדירקטוריון, ארז מלצר.

בינתיים, עו"ד ארנה לין, המייצגת את הרופאים שהתפטרו, הבהירה היום פעם נוספת כי הם אינם מעוניינים לחזור עוד לבית החולים הדסה לאחר שאיבדו אמון בהנהלת המוסד. עם זאת, הרופאים ממתינים לדיון בבג"ץ שאמור להתקיים בעניין ביום רביעי הקרוב, וכבר הביעו את הסכמתם לכל הליך גישור שייעשה בחסות בג"ץ.

גם רה"מ נתניהו התייחס לדיון בבג"ץ כשאמר: "אם הדבר הזה לא ייפתר בהצעה הפשוטה הזו שהצעתי ומאחר שהילדים החולים נמצאים במאהל בגן סאקר, פניתי לבית המשפט בבקשה להקדים את הדיון למחר. אין טעם לחכות עוד יומיים ולגרום לסבל מיותר לילדים".

לדבריו, "המשבר הזה נמשך זמן רב מדי. נעשו ניסיונות, גם על ידי, באמצעות שר הבריאות שפועל בעניין הזה ללא לאות, וגם על ידי אחרים כמו נשיא המדינה, להגיע לפתרון המשבר. הניסיונות הללו לא צלחו והוגשה עתירה לבג"ץ".

גורמים במערכת הבריאות טוענים כי בדבריו של נתניהו יש משום הודאה בכישלונה של הממשלה להביא לפתרון המשבר, וכי ההמתנה לדיון בבג"ץ מהווה לכאורה התפרקות מסמכות.

אם כל זה לא מספיק, הרי שמספר הורים לילדים חולי סרטן שמובילים את המאבק הודיעו היום כי הם פותחים בשביתת רעב. ההורים יושבים באוהל המחאה בגן סאקר, שצפוי לעורר, לפחות מעתה עד לדיון בבג"ץ, עוד יותר תשומת לב ולהגביר את הלחץ על כל הגורמים המעורבים.

"אין הצדקה להדחת המנכ"ל"

המדינה הגישה היום (א') את תגובתה בעתירה שהגישה לבג"ץ עמותת "הילדים של מיקי", בראשה עומדים הורי הילדים, הקרויה על שמו של מנהל המחלקה פרופ' מיקי וינטראוב. במרכז התגובה חוזרת המדינה על עמדתה כי "דרך המלך" במקרה הזה היא הליכה לגישור מוסכם, וזאת לטובת הילדים. עוד מבהירה המדינה כי על פי עמדתה נעשו טעויות "בשני הצדדים".

המדינה מבהירה בתגובתה כי היא מתנגדת לשלוש הדרישות העיקריות שעולות מהעתירה: פסילת המודל שהחל ליישם משרד הבריאות אשר מסגרתו רופאים מבית החולים שיבא מתגברים את המחלקה בהדסה; הענקת היתר להקמת מחלקה מקבילה בבית החולים הירושלמי שערי צדק; והדחתו, הלכה למעשה, של מנכ"ל הדסה, פרופ' רוטשטיין.

בעניין שערי צדק, המדינה טוענת כי לא רק שאין צורך אמיתי בהקמת מחלקה כזו, אלא שגם הנהלת שערי צדק לא כללה דרישה כזו כשהגישה את הדרישה שלה לתוספת מיטות אשפוז ולפתיחת יחידות חדשות בחודש נובמבר האחרון.

על פי המדינה, רק חודש לאחר מכן, כשהמשבר בהדסה החריף והחלו להתנהל מגעים בין הרופאים מהדסה לבין הנהלת שערי צדק, הופיעה בקשה חדשה של שערי צדק לקבל רישיון למחלקה המוט-אונקולוגית.

בעניין הדרישה להדחת פרופ' רוטשטיין, הבהירה המדינה: "משרד הבריאות סבור שהנסיבות אינן מביאות למסקנה שיש הצדקה להדיח את פרופ' זאב רוטשטיין מתפקיד המנכ"ל. חילוקי דעות מקצועיים וניהוליים ברפואה תמיד היו ותמיד יהיו.

ביחס לטענות שהועלו כלפי התבטאויותיו, אכן מוטב ונכון היה להימנע מהן. הצדדים כולם ספגו התבטאויות קשות וביקורת ציבורית במהלך המשבר, ודווקא משום כך ברור הוא שפתרון המשבר יכול להסתייע רק במידה גדושה של רצון טוב ויכולת הכלה ומחילה".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בית חולים הדסהבנימין נתניהוזאב רוטשטייןמערכת הבריאותמשרד הבריאות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.