המשטרה תשיב ל"ידיעות ספרים" כל המסמכים למעט שני פרקים

פרשת המסמכים הסודיים של אהוד אולמרט: ביהמ"ש השלום נעתר לבקשת הוצאת "ידיעות ספרים" של "ידיעות אחרונות" ומנכ"ל החברה, דב איכנולד, להשיב בתוך שבוע כמעט את כל חלקי הספר

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אלה לוי-וינריב 22.06.2017

 "מחופש הביטוי נגזר חופש העיתונות הנמצא בנשמת אפה של הדמוקרטיה. העיתונות, ובכלל זה נכלל גם ספר העתיד להתפרסם בתחום הציבורי-ביטחוני, אמורה לתפקד כזרועו הארוכה של הציבור, על-מנת לאפשר שיח חופשי והחלפת דעות חופשית בחברה דמוקרטית. באופן דומה יש להתייחס גם לחשש מאפקט מצנן של מסירת אינפורמציה בעתיד, וזאת על-מנת להגן על אותה תקשורת חופשית בין כותב הספר למוציא לאור, בכדי לשמר ולקדם את התוצר הסופי שעתיד להגיע לציבור הרחב - הקוראים - שכן 'בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו, קורא בספר ורואה עולם אחר' (ש"י עגנון, מתוך סיפור פשוט)".

כך כתב הבוקר (ה') בית משפט השלום בפ"ת בהחלטה, במסגרתה חייב את המשטרה להשיב ל"ידיעות ספרים" את כל המסמכים והמדיה שנתפסו בפשיטה על ההוצאה לאור במסגרת פרשת "המסמכים הסודיים" של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; למעט שני פרקי הספר של אולמרט שנפסלו על-ידי הצנזורה. בכך נעתר השופט לבקשת הוצאת ידיעות ומנכ"ל החברה, דב איכנולד, להשיב את כל חלקי הספר האחרים שכותב אולמרט שנתפסו בהוצאה לאור, ושאינם קושרים לחשד שנחקר, לפיו ביצע עבירה של מסירת ידיעה סודית.

את ידיעות ספרים ייצגו עו"ד פז מוזר ועו"ד שירה בריק חיימוביץ'.

אירוע ביטחוני מסווג

לפני כשבוע וחצי ערכה המשטרה חיפוש במשרדי הוצאת הספרים "ידיעות ספרים" של "ידיעות אחרונות". זאת, במסגרת בדיקה עליה הורה פרקליט המדינה, שי ניצן, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בקשר לחשד כי אולמרט ביצע עבירה במהלך שהותו בכלא, כאשר הוציא לכאורה מסמכים סודיים מהכלא והעביר לכאורה לגורמים בלתי-מורשים מחוץ לכלא.

במהלך מאסרו, כותב אולמרט ספר אוטוביוגרפי, שבו חלקים העוסקים בנושאים ביטחוניים רגשים. בחודש שעבר עוכב אחד מעורכי-דינו של אולמרט, חנינא ברנדיס, ביציאה מביקור אצל רה"מ לשעבר בכלא מעשיהו עם פרק מהספר שנתן לו אולמרט. הפרק עוסק, לפי החשד, באירוע ביטחוני שהצנזורה אסרה פרסומים אודותיו. לדברי הפרקליטות, הפרק כולל, בין היתר, פרטים מבצעיים סודיים שלא אושרו לפרסום בעבר.

החשד שנבדק הוא, כי אולמרט העביר את הפרק לגורמים בלתי-מורשים שונים, מחוץ לכלא, בניגוד להוראות חוק העונשין ולאזהרות שניתנו לו בעבר. במסגרת הבדיקה המשטרתית נגבו עדויות מגורמים שונים ונתפסו מסמכים. בהמשך, לאור ממצאי הבדיקה, תתקבל החלטה אם לפתוח בחקירה פלילית.

במסגרת בדיקת הפרשה הוצא, כאמור, צו חיפוש, כאמור, במשרדי הוצאת "ידיעות ספרים", בנוגע "לכל החומר המכיל מסמכים קשיחים או מדיה דיגיטלית", הקשורים לספרו האוטוביוגרפי של אולמרט. בתיאום עם ההוצאה, הועברו לידי המשטרה עותקי הספר הקשיחים בנוסחים שונים שנתקבלו, וכן נתפסו בהוצאה אישורים והתייחסויות הצנזורה לחומרים שהועברו אליה לצורך אישור הפרסום. בנוסף, הועתקו קבצים מתוך הדואר האלקטרוני שקשורים לכתיבת הספר.

אפקט מצנן

לאחר תפיסת החומרים בהוצאת "ידיעות ספרים" על-ידי המשטרה, פנתה ההוצאה לביהמ"ש בבקשה לבטל את צו החיפוש. במסגרת הבקשה העלתה ההוצאה טענות רבות בנוגע לאופן ביצוע החיפוש ותפיסת החומרים הקשורים לספרים אחרים. אולם, בסופו של דבר לאחר שהתקבלה הצהרת המשטרה כי אין בידה חומרים מלבד החומרים הקשורים לספרו של אולמרט, מיקדה ההוצאה את טענותיה בכך שיש להחזיר לידיעה את כל אותם החלקים בספרו של אולמרט שאינם קשורים לחשד הסביר לביצוע העבירה של מסירת ידיעה סודית.

כך, נטען, כי בספרו של רה"מ לשעבר פרקים שאינם עוסקים בנושא הנחקר, ובהם פרקים על כהונת אולמרט כרה"מ, אירועים משפחתיים, המשפט הפלילי שנוהל נגדו, תחושותיו לגבי שולה זקן, ביקורתו כלפי אנשי הפרקליטות שניהלו את התיק נגדו ועוד - כאשר המשותף לכולם היא העובדה שמדובר בחומרים בעלי אופי עיתונאי מובהק. כמו-כן, ביקש מנכ"ל הוצאת "ידיעות ספרים כי ישיבו לידי ההוצאה את כל החומרים שהצנזורה כבר בחנה ולא פסלה.

ההוצאה לאור טענה כי לפשיטת המשטרה על ההוצאה "אפקט מצנן" על חופש הביטוי, וכי יש בכך גם פגיעה בקיומו של החיסיון העיתונאי, "כך שבמידה שלא יוחזרו המסמכים שנלקחו, כותבי ספרים עתידיים בנושאים דומים יחששו מלקדם פרסומים של ספרים הנסמכים על רקע ביטחוני".

מנגד, טענה המשטרה כי יש לדחות את הבקשה כיוון ש"ישנם צרכים חקירתיים המצריכים השארת כלל החומרים" בידיה. כן, נטען, כי דרוש זמן לבחון את החומר שנתפס, למרות שהחומר אותו פסלה הצנזורה מתייחס לשני פרקים בלבד, שאינו מפוזר בפרקים נוספים.

שהות של שבוע

השופט עודד מורנו ציין כי השאלה המרכזית שמונחת לפתחו, מפנה את הזרקור לאיזון אותו יש לבצע בין הצרכים החקירתיים, צרכים שבטבורם נושא ביטחון המידע שנתפס, לבין מארג הזכויות, בחלקן חוקתיות, העומדות לצדה של הוצאת הספרים. באיזון זה, קבע השופט, נוטה המטוטלת לכיוונה של הוצאה הספרים. "לאחר ששמעתי את טענות הצדדים ובחנתי את צורכי החקירה בתיק זה, דומני כי יש צדק בדברי ההוצאה לאור, וכי ניתן להחזיר לרשותה את חומרי הספר שאינם רלבנטיים לאותם שני פרקים שנפסלו על-ידי הצנזורה, וזאת לאחר שתסתיים הבדיקה של מכלול חומרים רלוונטיים שעדיין נמצאים ברשות ההוצאה גם היום", כתב בהחלטה.

השופט קבע כי עד ל-29 ביוני בשעה 17:00, על היחידה החוקרת להשיב את כל החומרים - ספרים ומדיה מגנטית - למעט אותם שני פרקים בספר המתייחסים לבדיקה שמתבצעת ונפסלו על-ידי הצנזורה, וכן כל חומר אחר שנמצא כי אין בו כל התייחסות לנושא הבדיקה.

"מדבר על הכול"

העובדה שאולמרט עמל על כתיבת ספר אוטוביוגרפי נחשפה ב"גלובס". רה"מ לשעבר כתב בכתב ידו אלפי עמודים שהעביר ל"ידיעות ספרים", בהם הוא "מדבר על הכול" בדרכו הפוליטית, חושף אירועים, ובכלל זה עמדתו לגבי מלחמת לבנון השנייה. לפי חשיפת "גלובס", ברשימת "הכוכבים" המרכזיים בספר יהיו רה"מ בנימין נתניהו, רה"מ ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק ורה"מ לשעבר אריאל שרון. אולמרט מתייחס גם לסיכוי להסדר השלום שתכנן עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), שלעמדת אולמרט נגדע רק בגלל חקירת פרשות השחיתות (שאולמרט ממעיט בחומרתן), ובשל הפיכתו ל"ברווז צולע".

אולמרט הורשע בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל בפרשת הולילנד, במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בפרשת טלנסקי ובשיבוש הליכים, וההחל לרצות עונש של 26 חודשי מאסר ב-15 בפברואר 2016. מאחר שבכלא אין דואר אלקטרוני ואין אינטרנט לשימוש האסירים, הוצאו העמודים מספרו - על-פי הערכות - משערי הכלא בעיקר באמצעות עשרות עורכי-הדין שמבקרים אותו באופן תדיר וגם באמצעות אולמרט עצמו (בתיקו) בעת יציאותיו לחופשות סוף שבוע. כמה עשרות עמודים נפסלו על-ידי הצנזורה הביטחונית.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אהוד אולמרטחופש הביטויידיעות ספרים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.