לנדרובר דיסקברי החדש: רכב מתוחכם שעלול להטעות בהתחלה

מאחורי העיצוב העגלגל והיוקרתי של הדיסקברי החדש מסתתר רכב מתוחכם ששומר על מסורת העבירות וצליחת המכשולים של המותג ■ המכשול הגדול ביותר שניצב בפניו בארץ הוא לא הסלעים, אלא המחיר

דובי בן גדליהו 24.06.2017

בשנים האחרונות הפכה קבוצת יגואר לנדרובר הבריטית לפרת מזומנים דשנה, עם צמיחה שנתית דו-ספרתית במכירות ועם שולי רווח שנעים סביב ה-13%. אחד מסודות ההצלחה שלה היה היכולת "להמציא מחדש" את המותג לנדרובר ולהציב אותו בשני עולמות שונים: מצד אחד בעולם רכבי הפאר, עם דגמי פנאי יוקרתיים שהפכו לסמל המעמד של אצולת הממון החדשה. מצד שני היא המשיכה להציב רגל בעולמם של אנשי השטח המקצועיים, או לפחות בזה של החובבים, ולהמשיך את מורשת העבירות והעמידות. את הקשר לעולם הזה ייצג עד לאחרונה הדיסקברי המיתולוגי, שאמנם עודן במהלך השנים אבל עדיין נותר קשוח ובעל פרופורציות תכליתיות וייחודיות.

לפיכך, כאשר הוצגו בשנה שעברה תמונות ראשונות של הדור החדש של הדיסקברי, נרעשו המכורים לשטח, ממדבריות נמיביה ועוד משעולי אריזונה. הקווים הרבועים, הקשוחים והנוסטלגיים פינו את מקומם לעיצוב אופנתי ועגלגל, מחרטום ועד זנב. השלדה הנפרדת הקלאסית הוחלפה בשלדה אחודה עם שימוש נרחב באלומיניום, מרווח הגחון הבסיסי התכווץ והרכב צויד באלקטרוניקה עתידנית, שלא הייתה מביישת את אאודי ולקסוס. האם לנדרובר התרככה לנו?

אין ספק, שהדיסקברי החדש נראה "עירוני" וספורטיבי מקודמו. הקווים חלקלקים ואלגנטיים, התאורה בפנסי ה-LED מעוצבת לתלפיות, משטחי הגוף הדוקים והפגושים המוחלקים נעלמים בתוך המרכב. על כבישי ישראל זכינו להרבה מבטי הערכה מנהגי ב.מ.וו X5 ומרצדס GLE, אבל מפגש אקראי עם בעלי דיסקברי מדור-קודם זיכה אותנו במבטי חשדנות. העובדה שרכב ההדגמה שלנו הופיע בצבע כתום מטאלי זורח לא סייעה בכך. "נראה אותך נכנס למעלה מסולע עם העיצוב האופנתי הזה", אמר אחד בהתרסה; "אין כאן אפילו מקום להתקנת כננת וסולם גג", אמר השני בחלחלה.

בכל הנוגע לגובה תא הנוסעים מעל הכביש, אין לכלי החדש במה להתבייש. רצפת התא גבוהה יותר מהמקובל בפלח ונדרשת אתלטיות, או לפחות זרועות חסונות, לצורך כניסה ויציאה. הנהג והנוסעים יכולים לצפות למרחוק מבעד לשמשות הענקיות, ומכסה המנוע ממוקם בגובה של רוב גגות המכוניות מסביב. מי שלא מסתפק בזה יכול להגביה את מתלי האוויר ולגרד את ענפי העצים.

בניגוד לרכב היוצא, העיצוב העגלגל לא מספק תצפית מדויקת לפינות הרכב בנסיעת שטח "כירורגית", אבל כתחליף עומדת לרשות הנהג מערכת היקפית של מצלמות וחיישנים. ברוכים הבאים למאה ה-21. זהו גם אחד התאים המרווחים בקטגוריה, עם מרחב בשפע לראש ולכתפיים לחמישה מבוגרים בשתי שורות המושבים הראשונות ומרחב נסבל לשני מבוגרים ממוצעי קומה בשורה השלישית המתקפלת מאחור. מי שיותיר את המושבים 6 ו-7 מקופלים ייהנה מתא מטען ענק ומתוכנן היטב.

תא הנוסעים בדגם ה-HSE המהודר שעמד למבחן השלים היטב את הטרנספורמציה "מהמושב לעיר", עם רמה מרשימה של הידור שלקוחה מעולם המושגים של ריינג'רובר. המושבים רחבים, עמוקים, עטופים בעור בריטי בגוני שמנת וכוללים שלל אופציות לכוונון חשמלי. הדיפונים רכים ומשלבים עץ איכותי; הגג החשמלי הכפול מכניס את השמיים לתוך התא; מערכת קול איכותית מנעימה את החלל האולטרה-מבודד ומסך מולטימדיה ענק מציג בפני הנהג שפע של מידע גרפי וטקסטואלי. לרשות היושבים מאחור עומדת מערכת מיזוג נפרדת ואפקטיבית מאוד. בקיצור, זהו תא שאתה מרגיש בו הרבה יותר בנוח עם נעלי פראדה (או לכל הפחות עם סניקרס אופנתיים) מאשר עם מגפיים אוסטרליים מכוסים בבוץ.

מתחת למכסה המנוע העגלגל שוכן מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר. המנוע הזה מייצר 258 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ, ורתום לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. הרכב אמנם שוקל למעלה מ-2.2 טון, אפילו אחרי דיאטה של מאות קילוגרמים, אבל לדיזל הזה יש מספיק רזרבות דחף לכל תרחיש אפשרי. רוצה לעקוף משאית בעלייה תלולה? הדיפה קלה של הדוושה מספיקה. שיוט חרישי ב-180 קמ"ש? נו פרובלם. מרוץ רמזורים? רק תבקש.

כראוי לאריסטוקרט בריטי, העידון והפעולה החלקה של המנוע מרשימים לא פחות מהדחף הברוטלי, ורק בהתנעת בוקר קרה אפשר לדעת שמדובר בטורבו-דיזל גדול. עידון הוא גם מילת המפתח לתיאור יכולת האספלט של הכלי הגדול. למרות הממדים, המשקל והגובה, ההיגוי מאוזן היטב ושומר על קשר מדויק עם הגלגלים. הבלמים לא מתקשים לגלח מהירות בזמן חירום ועל אף שזווית הגלגול בפניות בולטת ביחס לכמה מהכלים היותר ספורטיביים בפלח - דוגמת X5 ו-Q7 - עדיין אפשר לנהוג מהר על כבישים צרים ומתפתלים.

כפי שניתן לצפות מרכב שניצב על מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית, שפותחו במקור עבור המותג-האח ריינג'רובר, נוחות הנסיעה של הדיסקו מרשימה מאוד. בורות עירוניים גדולים נעלמים מתחת למרכב כלא היו ואפילו נסיעה מהירה על דרכי עפר מחורצות לא תגרום לנוסעים להיזכר בארוחת הבוקר. טיפוס על מדרכות גבוהות אפילו לא מטלטל את המרכב.

שכחנו משהו? אה כן, העבירות. נו, אתם יודעים, 70 שנים של מסורת, בוץ, מדבריות, מלחמות וכל זה. מי שיתגבר על המחסום הפסיכולוגי של ירידה לשטח עם כלי אופנתי שעולה 160 אלף דולר כולל מסים (ועוד בצבע כתום מטאלי!), יגלה שהחברים הטובים מסוליהול לא שכחו את מלאכתם. נהפוך הוא: נראה שהם התאמצו במיוחד להוכיח שהכלי שומר על המורשת למרות המראה העירוני.

לא ניכנס כאן יותר מדי לתיאורים טכניים ונציין רק שיש כאן נעילות דיפרנציאלים לכל האורך ונתוני עבירות על הנייר (זוויות גישה, נטישה, שיפועים, מעברי מים וכו') מהטובים בפלח. את כל השאר כבר תעשה בשבילכם מערכת התמסורת הממוחשבת. צריך רק לבחור במצב המתאים על הבורר האלקטרוני, לשלב להילוך, להגביה מתלים, והצ'יפים כבר יזרימו את המידה הנכונה של כוח לגלגלים הנכונים בזמן הנכון, ויגרמו תסכול לבוגרי סיירת קשוחים.

דיסקברי TDV6 מציג תג מחיר שאפתני מאד של 668 אלף שקלים. אמנם מדובר בב-100 ומשהו אלף שקלים פחות מריינג'רובר ספורט המקביל, שחולק עם הדיסקברי חלק גדול ממכלוליו. אבל עדיין מדובר במחיר גבוה, או מקביל, לזה של גרסאות הדיזל הבכירות והחזקות לא פחות של הכלים הגרמניים המתחרים, שלחלקם יש אופציות שטח/עבירות מקצועיות בהחלט. אם ליצרן יש שאיפות להפוך את הכלי החדש והמושקע ליותר מרכב נישה, היינו ממליצים לו למנף את שערי הפוסט-ברקזיט הנמוכים של הליש"ט. אם יש לך יתרון תחרותי, נצל אותו.

לנדרובר דיסקברי
 לנדרובר דיסקברי

מתחרות

אאודי Q7 TDI

533 אלף שקלים הוא מחיר הבסיס של אאודי Q7 עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר שמייצר 272 כ"ס ו-61 קג"מ. סיוע משקל עצמי של כ-2 טון הוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-6.5 שניות. תא הנוסעים ענק ומצויד בשפע טכנולוגיות מתקדמות. חבילת פרימיום, שכוללת גם מתלי אוויר מתרוממים, תוסיף עוד כ-119 אלף שקלים למחיר

וולבו XC90 D5

515 אלף שקלים הוא מחיר הבסיס של גרסת הדיזל 7מקומות של XC90 החדש. המנוע מסתפק בשני ליטר ו-224 כ"ס, אבל משקל עצמי של פחות משני טון מאפשר לו להאיץ ל-100 בפחות מ-8 שניות. יכולות השטח מוגבלות ביחס ללנדרובר, אבל יש מתלי אוויר מתרוממים ותא נוסעים מפואר ומאובזר היטב

מרצדס GLS 350CDI

690 אלף שקלים עולה דור האחרון של ה-GLS שמצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 3 ליטר עם 258 כ"ס ו-63 קג"מ. זהו הכלי הגדול והמרווח בפלח עם מקום בגודל מלא למבוגרים בשורה השלישית. האבזור התקני כולל מתלי אוויר מתרוממים, שמספקים יכולת עבירות לא מבוטלת

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
יגוארלנדרובר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.