הגיפט קארד המועדף על הישראלים - כרטיס של אמזון

שוק הגיפט קארדס העולמי מגלגל כ-127 מיליארד דולר בשנה בארה"ב וצפוי לגדול ל-169 מיליארד דולר ב-2018 בעולם 22% מהגיפט קארדס נמכרים במובייל, אך בישראל שיעורן רק 8.5%

גיפט קארד/ צילום:רויטרס גיפט קארד/ צילום:רויטרס
עידן רבי 21.06.2017

שוק השוברים (גיפט קארדס) העולמי עובר בשנים האחרונות שינוי נרחב. הצרכנים נוטשים בהדרגה את כרטיסי הפלסטיק והנייר ועוברים לרכוש, בתור מתנה או לעצמם - שוברים דיגיטליים שאינם הולכים לאיבוד ושניתן להציג בכל רגע בסמארטפון. שוק הגיפט קארדס העולמי צומח בקצב מהיר של עשרות אחוזים ומגלגל כ-127 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד. השוק צפוי לגדול ל-169 מיליארד דולר בשנת 2018.

בארה"ב מדווחים 93% הצרכנים כי קנו או קיבלו לפחות גיפט קארד אחד במהלך השנה האחרונה, וכרטיסי המתנה מככבים בראש רשימת המתנות הפופלריות בארה"ב בעשר השנים האחרונות. גם הישראלים מאמצים בהדרגה את השוברים האלקטרוניים. לא מעט מעסיקים מעניקים לעובדים כרטיסים דיגיטליים במקום שוברי קנייה. שינוי דומה נרשם גם בקרב הלקוחות הפרטיים. הגיפט קארד המבוקש ביותר בשוק הפרטי בישראל הוא של ענקית הקמעונאות אמזון, כרטיס שמאפשר לרכוש מגוון רחב של מוצרים ללא מיקוד בתחום ספציפי וללא צורך להגיע פיזית לחנות.

אולם במקום שבו זורם כסף רב מתרחשים גם ניסיונות הונאה. מדו"ח בנושא הונאות בגיפט קארדס של חברת הסטארט-אפ הישראלית Riskified, העוסקת במניעת הונאות אשראי במסחר האלקטרוני, עולה כי הנוכלים מעדיפים להניח את ידם על סחורה שיש לה היצע גדול ולכן הם מנסים לקנות במרמה את השוברים של אמזון. חברות נוספות אשר הפכו ליעד עבור נוכלים הן הרשתות Nordstrom ו-Carter's.

נתון נוסף שעולה מהמחקר של Riskified הוא שאף שישראל היא מעצמת סמראטפונים - היא משתרכת מאחור בכל הנוגע לרכישת גיפט קארדס באמצעות הטלפון. שיעור העסקאות לרכישת גיפט קארד בטלפון הסלולרי או בטאבלט צנוע, ועומד על 8.5% - בהשוואה לממוצע עולמי של 22%.

"אם בשנים האחרונות ראינו ירידה ברכישה של שוברים, הרי שב-2016 חל היפוך מגמה וגידול, שבא בעקבות הגידול המשמעותי ברכישה אונליין בכלל ושל השוברים האלקטרוניים בפרט. המגמה הזאת חזקה ומשפיעה מאוד על ישראל - שבה השוק האלקטרוני של השוברים הדיגיטליים משמעותי הרבה יותר במסחר אונליין", אומרת אמילי גרינצווייג, אנליסטית בכירה בחברת Riskified.

לדברי גרינצווייג, "עד היום החסמים הגדולים שישראלים נתקלו בהם במסחר ברשת נבעו מהמרחק הפיזי מהחנויות, ממגבלות על משלוחים לארץ, ומסירובים ועיכובים בקבלת כרטיסי אשראי בינלאומיים. האפשרות לרכוש ולהשתמש בשוברים האלקטרוניים הנמכרים על ידי אמזון ו-iTunes שינתה את כללי המשחק ומאפשרת לישראלים, וללקוחות בינלאומיים בכלל, להשתמש בכרטיסים האלו באופן מיידי ובלי בעיות לוגיסטיות. אנו צופים גידול מתמשך במגמה זו ופוטנציאל הצמיחה, בעיקר בשווקים הבינלאומיים, הוא אדיר".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אמזוןמסחר מקווןמתנותשוברי מתנה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.