בר רפאלי העידה שוב בפרשת העלמות המס במיליוני שקלים

הדוגמנית מסרה עדות עדות במסגרת ערעור השומה שהגישה על החלטת רשות המסים לחייבה במס בגין הכנסותיה בשנים 2009-2010, בהן לטענתה התגוררה בחו"ל ועל כן היא פטורה ממס בישראל

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
אלה לוי-וינריב 21.06.2017

הדוגמנית הישראלית הבינלאומית בר רפאלי, החשודה בהעלמת מס בהיקף של מיליוני שקלים, התייצבה הבוקר (ד') בביהמ"ש למסור עדות במסגרת ערעור השומה שהגישה על החלטת רשות המסים לחייבה במס בגין הכנסותיה בשנים 2009-2010, בהן לטענתה התגוררה בחו"ל ועל כן היא פטורה ממס בישראל.

רפאלי, שנחקרה בחשד להעלמת מסים בגין הכנסות מעבודה בחו"ל, חשודה בכך שהציגה מצג-שווא בפני רשות המסים כאילו היא מתגוררת בחו"ל במשך שנים - בעוד שבפועל התגוררה בתל-אביב במגדלי YOO ובמגדל W.

לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ואמה, כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בישראל, וכך הדוגמנית העלימה לכאורה את המס המחויב על הכנסותיה באותן שנים, בהיקף של עשרות תמיליוני שקלים.

בר ואמה, ציפי רפאלי, נעצרו ונחקרו בתחילת 2016 בחשד כי לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מונע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

בנוסף, בר רפאלי ואמה נחשדות בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים, שימוש במכוניות ו"הנחות סלב" בשווי של יותר ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה על-ידי החשודות.

בבקשה למעצר שהגיש לבית המשפט פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המסים, צוין כי לשאלת התושבות של רפאלי יש השלכות לנושא מיסוי ההכנסות שלה, וכי מדובר בהכנסות בסכומים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים אשר לא דווחו לרשות המסים בישראל, שמקורם מהכנסות עבודה של החשודה מחוץ לישראל.

על-פי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל מחויב במס הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם; ואילו תושב חוץ מחויב בהכנסות רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס הכנסה נעשית על-פי חזקה של מספר הימים שבהם האיש נמצא בישראל וכן על-ידי מבחן מהותי של מרכז החיים, הבוחן את הקשרים ואת מרב הזיקות של אותו אדם לישראל, לרבות החזקת דירה ורכב, בני משפחה, זיקות כלכליות ועוד.

כפי שפורסם ב"גלובס", כבר בשנים 2008 ו-2009, נתגלעה מחלוקת בין רשות המסים לבר רפאלי סביב הכנסותיה בחו"ל, והדוגמנית פנתה לכמה מומחי מס מוכרים בשוק כדי להתייעץ איתם בנוגע לחבויות המס שלה. אחד ממומחי המס סיפר ל"גלובס" כי הדוגמנית ביקשה לקבל חוות-דעת מקצועית, שלפיה היא לא הייתה תושבת ישראל באותה עת, ולכן אינה חייבת במס על הכנסותיה בחו"ל; אולם המומחה טען כי על-פי הנתונים שסיפקה לו הוא אינו יכול לתת לה חוות-דעת כזו.

שאלת התושבות והחיוב במס בהתאם עלתה לראשונה בדיוני השומה של רפאלי בשנת 2009, בפקיד שומה כפר-סבא, לגבי שנות המס 2005-2007; בשנת 2015 עלתה שוב הסוגיה בהתייחס לשנות המס 2009-2012.

במסגרת חקירה סמויה שהתנהלה במחלקת המודיעין של פקיד שומה חקירות תל-אביב, נאספו ראיות המעידות לכאורה כי החשודות, בצוותא, הונו את פקיד השומה ומסרו לו אמירות כוזבות. זאת, במטרה להסוות את מרכז החיים של בר רפאלי, וכן כי רפאלי לא דיווחה על הכנסותיה המלאות לפקיד השומה.

כך, למשל, נמצא כי הדוגמנית התגוררה במגדלי YOO בתל-אביב בדירה שכורה, אלא שחוזה שכר הדירה נחתם מול אחיה, כדי לא לקשור אותה לישראל. כמו כן, לאחר שהסתיים חוזה השכירות במגדלי YOO, עברה רפאלי להתגורר במגדלי W למשך 3 שנים, כאשר חוזה זה נחתם מול אמה, חרף העובדה ששבר רפאלי התגוררה בבניין.

עובדת בכירה בחברה שמכרה את הדירות בפרויקט YOO אמרה כי הדירה הושכרה לבר רפאלי בלבד, וכי הייתה התחייבות של המשפחה כי יהיו פרסום ו"הדלפות" למדורי רכילות על כך, הואיל והחברה רצתה למתג את הבניין.

בחקירתה אישרה בר רפאלי כי היא זו שהתגוררה בדירה. רואה החשבון שלה נשאל על ההטבה הזו, והשיב כי לא ידע מעולם שמישהו שילם עבורה את שכר הדירה, ואילו היה יודע, היה עליו לשקול ולבחון אם אין מקום לחייב אותה בהכנסה.

עוד עלה מהחקירות כי לאורך השנים 2009-2012 היו לרפאלי דירות לשימושה בישראל, אך כאשר היא נשאלה על כך על-ידי פקיד השומה, השיב המייצג שלה, בשמה, כי "כבר נמסר בעבר כי בר לא שכרה דירת מגורים בישראל בשנים הרלוונטיות".

על-פי החשד, מי שעמדה בקשר עם המייצגים ומי שמסרה את התשובות הכוזבות הייתה בעיקר אמה של החשודה, ציפי רפאלי.

מהחקירה הסמויה עלה עוד חשד כי בר רפאלי קיבלה לשימושה, תמורת פרסום ויחסי ציבור, רכב מסוג ריינג'רובר. בסיום חוזה זה קיבלה רכב מסוג לקסוס, אשר גם לגביו עלה חשד כי הוא נשאר רשום על-שם היבואן כ"רכב הדגמה", כאשר בפועל הוא שימש אותה.

על-פי החשד, טשטוש העובדות הללו והרחקת הנכסים הללו מהחשודה נועדו לייצר מצג-שווא שלפיו לדוגמנית בר רפאלי אין זיקות לישראל, וכן להימנע מרישום הכנסות עבור עסקאות הברטר הללו.
בחקירה שנערכה בחברות המכוניות התברר כי נחתם חוזה שלפיו החברה תעניק לחשודה רכב צמוד, לרבות הוצאות אחזקה, תיקונים ודלק; ומנגד, רפאלי התחייבה לפרסם את הרכב ולהצטלם עימו. בחוזים אף נרשם כי הצדדים מתחייבים לשמור על חוזה זה בסוד, ואם רפאלי תידרש לשלם מס בגין ההטבה, המס יחול עליה. שווי ההטבה של רכבים אלה מוערך בתקופה המדוברת במאות אלפי שקלים.

בנוסף, נגבו עדויות נוספות לגבי "הטבות והנחות סלב" שרפאלי קיבלה. כך למשל, במסגרת החקירה מסר המעצב שעיצב את דירתה כי העניק לה הנחה של עשרות אלפי שקלים עבור שירותיו. נושא ההטבות עלה גם במקומות נוספים - גם במקרה של דירה שרכשה האם, ציפי רפאלי, וקיבלה הנחת סלב של כחצי מיליון שקל, בתמורה לכך שיירשם כי בר רכשה את הדירה בפרויקט.

על-פי החשד, כל ההטבות והנחות הסלב שהחשודות קיבל, מסתכמות בשווי של יותר ממיליון שקל. זאת, מההטבות שנבדקו עד כה בלבד ולא דווחו כהכנסה על-ידי החשודות.

במסגרת הפרשה, נוסף על בר וציפי רפאלי, נחקר באזהרה גם עו"ד עמית קריגל, פרקליטה של רפאלי, ולשעבר בכיר ברשות המסים. קריגל, שותפו של היועץ המשפטי לשעבר של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, בפירמת עורכי הדין מזרחי, נח, קריגל, נחקר בחשד כי סייע לרפאלי להעלמת מס. זאת, באמצעות תכנון מס אסור סביב מקום התושבות שלה.

החקירה שניהלה רשות המסים בעניינה של רפאלי הסתיימה לאחרונה, כאשר רשות המסים העבירה את התיק לפרקליטות לצורך הכרעה האם להגיש בו כתב אישום. חוקרי הרשות סבורים, כי יש בתיק רפאלי די ראיות להוכחת לפחות חלק מהחשדות נגד רפאלי.

הדוגמנית בר רפאלי עברה בחודשים האחרונים כמה אירועים מסעירים ומרגשים בחייה. באוגוסט 2016, בזמן שחקירת רשות המסים נגדה נמשכת, ילדה רפאלי את ליב, בת בכורה לה ולבעלה, איש העסקים עדי עזרא. כיום נמצאת רפאלי בחודש השישי להריונה השני.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בר רפאליהעלמת מס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.