ממתקים לפה ולעיניים: בריסל - גן עדן לחובבי הנאות מלוטשות

תערוכות של עיצוב, אמנות ואופנה לצד קולינריה מפותחת ומלונות בוטיק מיוחדים

בית האופנה והעיצוב MAD / צילום:Maxime Delvaux בית האופנה והעיצוב MAD / צילום:Maxime Delvaux
רוני ערן 24.06.2017

בריסל מספקת בימים אלה כמה עילות לביקור לאוהבי אסתטיקה, עיצוב, אופנה אוכל טוב והנאות חיים מהסוג המלוטש. למשל MAD, בית האופנה והעיצוב החדש של בריסל, פלטפורמה שמלווה ומקדמת מעצבים מקומיים.

הבניין עצמו, קומפלקס רב מפלסי יפהפה, מסנוור בלובנו על רקע שכניו - בית מהמאה ה-17 ובית לבנים אדומות משנות ה-70 של המאה הקודמת. אלא שהבניין לא מתכוון רק להיות יפה ולשתוק. לתערוכה הפותחת של ביתו החדש, "OCCUPATION: DESIGNER ,Brussels vision on design" יש הצהרת כוונות ברורה: עיצוב עכשווי הוא לא רק אסתטיקה, אלא גם אתיקה. וגם פוליטיקה.

מי שעשה לכאן את כל הדרך מהמזרח התיכון הרותח וחשב שכאן יוכל לשכוח קצת מהצרות בבית - טעה. המעצבת אנליס דה וט מציגה ומציעה למכירה מוצרים שיוצרו על-ידי אמנים פלסטינים תחת הלייבל Disarming Design from Palestine - טי שירטס, כלים מעץ זית, צנצנות דבש, צלחות דקורטיביות עם הכתובת "עזה" ועוד.

היא מבקשת להראות את הפלסטינים כבני אדם רגילים ולא כקורבנות ובוחנת את היצירה במצבים של קונפליקט. "אני מאמינה בכוחן של אמנות ותרבות ובהשפעתן המבורכת על החברה", אומרת דה וט בסרטון המוצג באתר שלה. המוצרים נמכרים בחנויות פופ אפ, בתערוכות ובחנות אינטרנטית.

המעצב בנג'מין לויותה מאלץ את הצופים שלו לבלוע את המסר, ליטרלית. על שולחן סלוני בורגני מונחת ערמה של לולופטי - סוכריות ורודות בניחוח ורדים, ממתק דמשקאי מסורתי, המעוצבות כאן בצורת צלמית סורית עתיקה.

על מסך וידיאו מתועד האמן כשהוא מוכר אותן בדוכן בחזית משרדי השוק האירופי. עוברים ושבים מוזמנים לאכול ולקנות ובינתיים לשמוע את הסיפור הטרגי של העם הסורי. אכילת המוצגים של לויותה אמורה לחלץ את הצופים מהפסיביות הבועתית של תערוכות וקבלות פנים. היעד שלו - למכור את הלולופטי בסופרמרקטים.

האטלס הסובייקטיבי של העיר

"OCCUPATION: DESIGNER - Brussels vision on design" מציגה את עבודותיהם של שישה מעצבים מתחומים שונים, מעיצוב גרפי עד אדריכלות נוף. לא כולם בלגים, אך כולם עובדים בבריסל. הם השתלטו על כל הבניין (עוד מובן ל-Occupation: Designer) והתוצאה מרתקת.

"הבניין נראה בעיניי כמו נוף רב-שכבתי, וחשבתי איך ייראו נופים פנים-ביתיים בעולם שהופך להיות יותר ויותר אורבני", אומר בס סמטס, אדריכל נוף-מהנדס-ארכיטקט.

המרשימה בעבודות ב-MAD היא יער עצי הלבנה מההימלאיה שהוא מציג בחלל צר וגבוה בכניסה לבניין. עד לנעילת התערוכה באוגוסט הקרוב צפויים העצים להגיע אל תקרת החלל. שורשיהם אסופים בשקים כפקעות משונות, ועם קרני השמש של הבוקר החודרות מהחלון הפונה לרחוב הם יוצרים תמונה סוריאליסטית מרגשת.

"עצים הם צורך בסיסי, וחשבתי שזה חיוני לבניין הכל-כך נקי ולבן הזה. הם יוצרים כאן מיקרו אקלים, מכניסים חיים ומחייבים אותנו כל יום לטפל בהם ולבדוק כמה מים הם צריכים".

אנליס דה וט מציגה עבודה מעניינת נוספת: במחאה על התדמית המעוותת לטענתה שמוצמדת לבריסל בשנים האחרונות, יצרה דה וט את "האטלס הסובייקטיבי של בריסל". הוא יתגבש מהתשובות שייאספו במהלך התערוכה לשאלה: מהי המשמעות של מגורים בבריסל כיום? התוצאה, היא מאמינה, תציג את המציאות המורכבת, ההטרוגנית, האמיתית.

מחווה למודרניזם

התחושה ששחור ולבן הם השחור החדש, מקבלת משנה תוקף במפגש עם גברת כריסטין זלר, המנהלת האמנותית של בית דלבו, מעצב העל הבלגי, ששמו נהגה בנשימה אחת עם לואי ויטון והרמס. זלר, אישה יפה במיטב שנותיה, פורשת לפנינו את משנתו של דלבו כשהיא לבושה בשחור-לבן אלגנטי מעל עקבי סטילטו שחורים, שאין אישה שאני מכירה שיכולה לעשות בהם צעד אחד בלי להסתכן בחבלה חמורה. אבל כריסטין זלר מדלגת בקלילות של פלמינגו על גרם המדרגות המתעקל בין שתי קומותיה של חנות הדגל של בית האופנה בשדרות ווטרלו 27, ואנחנו, בסניקרס, בעקבותיה.

פרט לתיקים ולארנקים עם תוויות מחיר של אלפי אירו, מציע הבית תצוגה שכולה מחווה למודרניזם, בחללים עטורי אלמנטים דקורטיביים מרהיבים של אר דקו ואר נובו.

כל חדר עוצב בהשראת אמן התקופה, מונדריאן, קלימט ואחרים, והתיקים מוצגים על פריטי ריהוט, כלים וגופי תאורה של מעצבי התקופה. "זה לא וינטג'", מדגישה זלר. "רצינו ליצור חיבור חדש לעידן אמנותי חשוב, ששורשיו הם art de vivre. רצינו שאנשים יצאו מכאן עם חוויה". הדובדבן נעוץ בקומה השנייה - תערוכת דיוקנאות נשים של הצלמת הארגנטינאית רומינה רסייה, שהם מחווה למאסטרים של הרנסנס הפלמי עם טוויסט עכשווי. הנשים עם צווארוני המלמלה, הרקע הכהה, התאורה ושאר מאפייני הדיוקנאות הפלמיים, מצולמות עם פופקורן, ספגטי, בלון של מסטיק ומכל חומר ניקוי (התערוכה תוצג לפחות עד אוגוסט).

ועכשיו, למנה העיקרית

חובבי בשרים, רשמו לפניכם את מסעדת "קולונל" ברובע סן ז'יל. בכניסה ויטרינה עם כל טוב קרניבורי, מנתחי בשר צרפתי משובח (לימוזן) עד קובה ביף, אותן פרות יפניות שבעודן בחייהן משקים אותן בבירה ומעסים אותן כדי שבשרן יהיה רך במיוחד. הארוחה שלנו (44 אירו) מורכבת מסטייק אנטרקוט בלק אנגוס 300 גרם, ולקינוח המנה ששמה בתפריט "הקולונל וצבאו": 3 כדורי סורבה - הלימון משכשך בשלולית וודקה, התפוחים בקלבדוס והאגסים בליקר ויליאמס.

המסעדה נמצאת במרחק עשרה צעדים מהמלון שלנו - Vintage Hotel. זהו אחד ממלונות הבוטיק שהחלו לצוץ בבריסל בשנים האחרונות - לא רחוק מ-Made in Louise המקסים, ZOOM ו-Pantone - כולם ברובע סן ז'יל, אפטאון בריסל. בשנים האחרונות עלה מספר התיירים בעיר, ולצד רשתות המלונות הגדולים, שידעו בעיקר לקוחות עסקיים, החלו לפרוח מלונות בוטיק כיפיים וזולים יותר.

מישל פנמן, מעצב הפנים של ה-Vintage, ZOOM ,Pantone ואחרים, מצטרף אל שולחננו ומכניס אותנו אל עולמו המופלא של מעצב בתי מלון בריסלאי. "התקציב היה קטן והבריף קצר: "עשה מה שאתה רוצה ושיהיו הרבה תמונות", הוא מספר על העבודה על ZOOM. "הכרזנו על תחרות צילומים בנושא בריסל. קיבלנו 500 תמונות. 40 מהן הגדלנו ותלינו מעל למיטות בחדרים, ומ-40 עשינו קולאז' ותלינו בלובי. לפני הפתיחה הזמנו את כל הצלמים למלון לחתום על הצילומים שלהם. היה מרגש ועשה באזז נהדר". לפתע הוא מזנק מהשולחן אל מחוץ למסעדה וחוזר עם בחור נבוך בבגדי ספורט. זהו אילן חיים, הלקוח שלו, איש נדל"ן לונדוני, אשר יחד עם אחיו אבי, מחזיק בכמה מלונות בוטיק בבריסל, בהם Panton הפופולרי. "חזרתי מחדר כושר", הוא מתנצל ומצטרף לשיחה. "קולגות אמרו לי לפני כמה שנים שאני מטורף שאני פותח את המלון בקיץ, אבל שוק תיירות הנופש בבריסל גדל מאוד בשנים האחרונות. זה אמנם שוק רגיש מאוד - אם יש פיגוע מיד מורגשת ירידה, אבל הוא עולה בהתמדה ויש תחושה שאנשים מתרגלים. המצב טוב יותר השנה ואנחנו פותחים כאן בקרוב שני מלונות בוטיק חדשים".

המגפיים האלה נועדו לאכילה

יום שישי, מרכז העיר. סיבוב מתחייב אצל השוקולטיירים של כיכר סבלון מזכה את פטריק רוז'ה בביקור הממושך ביותר. השוקולד שלו נהדר, וגם זה של מרקוליני, ושל נויהאוס, וגם של לוראן ז'רבו, שיש לו פראלין עם זיתים וכיף לעשות אצלו סדנת שוקולד. אבל אין כמו החנות המעוצבת של רוז'ה. זוג מגפי הענק העשויים שוקולד שהולכים ומתכרסמים בכניסה, ומשטחי החום-שוקולד עם גופי התאורה והאריזות בירוק-טורקיז הם חגיגה לעיניים. והמוכר - הכי היפסטרי מדוגם והכי מסביר פנים (הצצה לאתר האינטרנט של רוז'ה עם קליפ ההומאז' שצילם ליום הולדתו ה-70 של אלטון ג'ון מספרת עוד משהו על הראש ועל האסתטיקה של האיש הזה).

אחר כך הלכנו לאכול צהריים. שתי דקות הליכה מכיכר סבלון, ב-Place Royale, כבר ניצבות שלוש משאיות האוכל של יריד "Frunch" (Friday Lunch), שמתקיים כאן כל שישי בצהריים. ההמבורגר "רוק" עם הצ'יפס האלוהיים של Urban Cook היו בחירה גאונית. מול המשאיות פותחת לשכת התיירות Visit Brussels את החצר הפנימית של הבניין שבו שוכנים משרדיה, עם שולחנות מתקפלים, בר ודי.ג'יי, והחיים תותים כל שישי עד 15 בספטמבר. שם אנחנו שומעים שהשוקולטייר לוראן ז'רבו הולך לעשות סדנאות שוקולד באחד המלונות החדשים של אבי ואילן חיים. עולם קטן.

מידע מעשי

טיסות: חברת בריסל איירליינס מפעילה 14 טיסות בשבוע (2 טיסות יומיות) בקו תל אביב-בריסל-תל אביב עם טיסות המשך נוחות לאירופה, ארה"ב, קנדה, אפריקה והודו

מלונות בוטיק מומלצים:

Made In Louise - יפה במיוחד עם ארוחת בוקר מושלמת. Rue Veydt 40

www.madeinlouise.com.

Vintage hotel - חדרים קטנים ופשוטים, שירות אישי עד משפחתי, מיקום מושלם - סמטה מרחוב המותגים שדרות לואיז.

Rue Dejoncker 45 www.vintagehotel.be

ZOOM - עיצוב מדליק, מיקום מושלם כנ"ל.

zoomhotel.be/en Rue de la Concorde 59-61

בית MAD:

10 Place du Nouveau Marche aux Grains

ד'-א' 18:00-11:00. new.mad.brussels/fr

Delvaux: שדרות ווטרלו 27,

www.delvaux.com/en/home

מסעדת Colonel: Rue Jean Stas 24

www.colonelbrussels.com

להזמנות: 32 2 538 57 36

שוקולד:

חנות השוקולד של פטריק רוז'ה

www.patrickroger.com

לוראן ז'רבו - בית קפה-שוקולטרייה וסדנת שוקולד. 2d rue Ravenstein, ליד Place Royale

www.chocolatsgerbaud.be

Frunch (Friday Lunch) - צ'יל אאוט ומשאיות אוכל שישי בצהריים. Place Royaleליד מוזיאון מגריט, 14:30-12:00

visit.brussels/en/article/frunch-brussels

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אופנהמסעדותעיצוב אופנהתיירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.