גוברת התמיכה בסנאט לקיצוץ הסיוע האמריקאי לפלסטינים

מחוקקים דמוקרטים מצטרפים למחנה התומכים בגלל התמיכה שהרשות מוסיפה להושיט משפחות מחבלים ■ הדמוקרטים: נמנענו מתמיכה כי ממשלת ישראל המליצה לא לפגוע בסיוע לרשות

אבו מאזן ודונאלד טראמפ / צילום: רויטרס אבו מאזן ודונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
רן דגוני 18.06.2017

התמיכה בסנאט לקיצוץ הסיוע האמריקאי ל רשות הפלסטינית הולכת וגדלה. מחוקקים דמוקרטים הודיעו בסוף השבוע שעבר, כי הם מצטרפים למחנה התומכים - רובם ככולם רפובליקאים - בגלל התמיכה הפיננסית שהרשות מוסיפה לתת למשפחות מחבלים שנהרגו בפעולות נגד ישראל או שנכלאו בעקבות פעולות כאלה.

החוק לקיצוץ הסיוע, שידוע כחוק טיילור - על שם אזרח אמריקאי שנרצח בפיגוע בתל-אביב ב-2016 - ימחק את רוב הסיוע השנתי לרשות הפלסטינית, שמסתכם ב-500 מיליון דולר, ויותיר רק את פלח הסיוע הבטחוני, כ-60 מיליון דולר. קיצוץ כזה יעשה כמובן שמות בתקציב הרשות, ויהיה אפוא תמריץ משמעותי להניע את נשיא הרשות, מחמוד עבאס , לשים קץ לתשלומים למשפחות המחבלים. את הצעת יזמו הסנאטורים הרפובליקאים טד קרוז ולינדסי גראהם.

עד עתה טענו הדמוקרטים, כי נמנעו מתמיכה ביזמת החקיקה מפני שכיבדו המלצות של ממשלות ישראל בעבר לא לפעול נגד סיוע כלכלי לרשות הפלסטינית. הטיעון הישראלי היה, שהזרמת כספים לרשות קונה למעשה שקט ברחוב הפלסטיני, ומשמנת את שיתוף הפעולה של כוחות הביטחון הפלסטיניים עם השב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל.

ואכן, במשך זמן רב נמנעה אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מנקיטת עמדה בסוגיה זו. בכל אופן, עתה החליטה השדולה לתמוך בהצעת החוק. בדוא"ל לסוכנות הידיעות הידיעות היהודית (JTA), כתב דובר אייפ"ק: "אנו שואבים עידוד מהמאמצים בקונגרס להגיע להסכמה דו-מפלגתית, שתאפשר קבלת חוק טיילור בסנאט. אייפ"ק תמכה בהפסקת התשלומים לטרוריסטים ובני משפחותיהם מזה שנים רבות. הקונגרס והממשל חייבים להגדיר את לחציהם על הרשות הפלסטינית לשים קץ לתשלומים נתעבים אלה".

קודם לכן, ביום א' שעבר, החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לקצץ כמיליארד ש"ח בשנה מכספי המיסים שגובה ישראל בשביל הרשות הפלסטינית. הסכום קרוב, פחות או יותר, לסכום המצרפי שמשלמת הרשות למשפחות המחבלים שנהרגו או שכלואים בבתי-כלא בישראל.

הסנאטור הדמוקרטי צ'רלס שומר אמר ביום חמישי, בכנס של יהודים אורתודוכסים בוושינגטון, כי החליט לתמוך בחוק טיילור , או בנוסח חוק דומה לו, אם ממשל טראמפ לא יוכל לשכנע את הפלסטינים לשים קץ לתשלומים לטרוריסטים. " מחמוד עבאס חייב להפסיק לשלם לטרוריסטים ולבני משפחותיהם, והמחוקקים האמריקאים צריכים להבליט תשלומים אלה", אמר הסנאטור.

תמיכה דומה השמיע גם הסנאטור הדמוקרטי בן קארדין, הדמוקרט הבכיר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. "אנו נמצא דרך להעביר את חוק טיילור", הוא אמר. אך הוא ציין, כי ברצונו להכניס שינויים בנוסח החוק.

והסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז אמר: "אנו חייבים לשים קץ לנוהל התגמול של אלה שיוצאים להרוג יהודים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
דונלד טראמפהרשות הפלסטיניתמחמוד עבאס (אבו מאזן)סנאטפלסטינים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.