בכירי המגזר העסקי נפרדים מאברהם לבנת (בונדי)

הגיעו לחלוק כבוד אחרון לאחד מבכירי המגזר העסקי בישראל: נוחי דנקנר, ציון קינן, שלמה ינאי, אלי יונס ורבים אחרים

אברהם לבנת בונדי ז"ל / צילום: איל יצהר אברהם לבנת בונדי ז"ל / צילום: איל יצהר
שירי דובר 15.06.2017

אלפים ליוו אתמול (ד') אחר-הצהריים את אברהם לבנת (בונדי), מבכירי המגזר העסקי בישראל ומייסד קבוצת התשתיות והתחבורה "תעבורה", בדרכו האחרונה.

אל הלווייתו של בונדי, שנפטר השבוע בגיל 93, הגיעו רבים מהצמרת העסקית איתם עבד ואותם הכיר לאורך הדרך אותה סלל והקים בעשר אצבעות, ובה היה מעורב עד ימיו האחרונים. ההלוויה התקיימה בבית העלמין בכרמי יוסף.

לבנת (וייס בשמו המקורי) נולד בסלובקיה בשנת 1924, הבכור בין 4 ילדים. הוא כונה בילדותו בשם החיבה "באנדי", שבאצ"ל הפך ל"בונדי", ועמו היה מזוהה כל חייו.

בונדי עלה ארצה בסוף 1944, כניצול שואה, הודות למסמכים מזויפים שקיבל מחסיד אומות העולם ראול ולנברג, והצטרף עם הגעתו לארגון האצ"ל.

את המסלול העסקי הוא החל בשנת 1947, כאשר רכש משאית לסלילת כבישים, וכעבור שנים ספורות הוא התרחב ורכש משאיות נוספות.

בשנת 1955 כבר ייסד בונדי יחד עם צבי קנדינצי את חברת "תעבורה", וכעבור שנתיים הצטרף אליה אחיו של בונדי, יצחק. בהמשך, במהלך שנות ה-60 נכנסה החברה לתחום הובלת המלט. במהלך שנות ה-90 פורקה השותפות, כאשר לבנת ובניו (זאב, צביקה ושי) הפכו לבעלי הקבוצה היחידים.

בשנת 1996 נכנסה תעבורה כשותפה עם חברת ממ"ן לשינוע מטענים אוויריים ועם חברת אגד. תעבורה המשיכה והתרחבה לתחומים שונים בענף התשתיות, בהם חברת חומרי הנפץ חרושת, שמרלינג הנדסה וחברת אקויטל (בעלת השליטה בישראמקו ובנצבא).

כיום עוסקת קבוצת תעבורה גם ביבוא ובשיווק של משאיות איסוזו בישראל ובמספר מדינות אירופיות. בנוסף, היא היבואן והמפיץ של כלי רכב מתוצרת פורד במספר מדינות באירופה.

בשנת 2008 קיבל לבנת פרס על מפעל חיים מטעם התאחדות התעשיינים.

פרק משמעותי נוסף בתולדות החברה נפתח בשנת 2003, כאשר משפחת לבנת הצטרפה כשותפה, יחד עם נוחי דנקנר ועם משפחת מנור, בשליטה בקונצרן אי.די.בי, אשר כלל את מונופול המלט נשר - אליו לטשה משפחת לבנת את עיניה. מקורבי דנקנר אמרו בזמנו כי הוא נהג לומר שיש "רק אדם אחד בעולם שאני מעריץ, וזה בונדי". השותפות של המשפחה באי.די.בי הסתיימה בשנת 2011 בקול ענות חלושה, לאחר שהקונצרן, תחת הנהגתו של דנקנר, נקלע לקשיים.

בשנת 2010 מינה בונדי את אהוד אולמרט, ראש ממשלת ישראל לשעבר, ליו"ר קבוצת החברות שבשליטתו. אולמרט התבקש עם המינוי לעסוק בעיקר בפיתוח עסקי המשפחה ובניסיון להרחיבם לחו"ל. המינוי גרר ביקורת, ובונדי אמר אז כי "הקשר שבין אהוד אולמרט למשפחתי החל עוד לפני קום המדינה, עת שימשתי כמדריך בשורות האצ"ל והוצבתי בשוני ליד בנימינה, ובהיותי פליט שואה, ללא משפחה גרעינית בארץ, הוזמנתי לא מעט פעמים לסעודות שבת בבית משפחת אביו של אהוד אולמרט בנחלת ז'בוטינסקי. את הקשר שנוצר ביני לבין משפחת אולמרט לא ניתן לשכוח. למשפחתי ולי ביטחון רב ביכולותיו של אהוד אולמרט להוביל את עסקי המשפחה לפיתוח עסקי נוסף, בעיקר בחו"ל".

במגיעים לחלוק לו כבוד אחרון אתמול: נוחי דנקנר ובנו עומר; אלי יונס, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות; סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, ואירית איזקסון, יו"רית הבנק; ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר; שלמה ינאי, יו"ר פרוטליקס, לשעבר מנכ"ל מכתשים אגן וטבע; אנשי העסקים ג'ורג' חורש ובנו אנדרו; ישראל מקוב, יו"ר סאן פארמה ולשעבר מנכ"ל טבע; ראובן קפלן, מנכ"ל עמידר; אילן גולדשטיין, מנכל פוינטר; אמיל קרעין, מנכ"ל חטיבת ההסעים וההובלה בכלמוביל; פוליטיקאים, חברי כנסת ושרים לשעבר ובהווה, בהם מאיר שטרית; דן מרידור; מיקי לוי; ורבים אחרים.

לבונדי ספדו בניו זאב, צביקה ושי, שהבטיחו לו כי הם ימשיכו לשמור על האם רחל ועל דרכו העסקית.

משתתפי הלוויה / צילום: יוסי זליגר
 משתתפי הלוויה / צילום: יוסי זליגר

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אברהם לבנת
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.