800 עובדי סופרבוס הכריזו על סכסוך עבודה

עובדי סופרבוס דורשים מההנהלה להתקדם במו"מ לקראת הסכם קיבוצי ■ העובדים: ההנהלה דוחה את רוב הדרישות ■ סופרבוס: ההנהלה דוגלת בהידברות פתוחה

נתי יפת 13.06.2017

800 עובדי חברת סופרבוס הכריזו היום על סכסוך עבודה, במחאה על היעדר התקדמות במו"מ המתקיים עם ההנהלה מאז חודש מארס להשגת הסכם קיבוצי. העובדים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, טוענים כי ההנהלה דוחה את רוב דרישותיהם ומתקוממים בין השאר על דרישת ההנהלה לחתום הסכם ל-14 שנה, בעוד שהמקובל הוא הסכמים ל-5 שנים.

בעקבות הכרזת הסכסוך יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים החל בעוד שבועיים. המשמעות תהיה שיבוש בפעילות החברה, המפעילה מאז 2009 את אשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים ומאז 2014 את אשכול העמקים, הכולל את יישובי עמק יזרעאל, יקנעם עילית, עמק בית שאן, טבריה, דליית אל כרמל, עוספייה ועפולה.

תלונות נוספות של העובדים הן על הפרות לכאורה של ההנהלה את חוק שעות עבודה ומנוחה, ועל תקלות בטיחות חמורות שעליהן התריעו. עובדי סופרבוס טוענים כי תנאי העסקתם הם מהנמוכים בענף, הן בשכר הפקידים והנהגים, והן בעיוותים שונים: תשלום על 40 דקות בנסיעה של שעה; משמרות מפוצלות ללא תגמול על זמני ההמתנה שביניהן; והיעדר הגדרה לסיום יום עבודה.

בנוגע להפרות לכאורה של חוק שעות עבודה ומנוחה אומר יו"ר ועד העובדים הארון שובש: "יצאנו למאבק הזה כדי לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים, וגילינו שאנחנו נאבקים על ביטחוננו וביטחון הנוסעים. תנאי ההעסקה הירודים יוצרים מחסור תמידי בנהגים, ואיתו לחץ על לעבוד ללא הפסקות. מדי יום אנו נתקלים בתלונות מנהגים הנוסעים למעלה מ-12 שעות ביום, שהן המקסימום המותר בחוק".

על פי כוח לעובדים, המאגד גם את עובדי קווי ואגד תעבורה, טרם תחילת המו"מ סירבה הנהלת סופרבוס להכיר בוועד העובדים מאז התאגדו באוקטובר 2015. "התעלמות זו כללה גם התעמרויות בראשי הוועד, לרבות פיטוריו של יו"ר הוועד שובש" נמסר מהארגון. "שובש הוחזר לעבודה לאחר שהוכחה כוונת ההנהלה".

לדברי מאג'ד מברוק, נהג באשכול בית שמש וחבר ועד, "אנו קוראים להנהלה להתעשת ולנהל מו"מ מקדם וענייני. מו"מ ללא כל שיפור כלכלי והתייחסות לבעיות הבטיחות בחברה רק פוגע בסופרבוס. אנחנו משוכנעים כי במאמץ משותף נהפוך את סופרבוס ליעד מבוקש לנהגים מבקשי עבודה, ולא להיפך כפי שקיים כרגע. שיתוף פעולה עם הוועד אף יעלה את רמת השירות לציבור הרחב".

בשל התנאים הירודים בענף, בו משתכרים הנהגים 39 שקלים לשעה בלבד, יש מחסור של כ-3,000 נהגי אוטובוס, מציאות הגורמת לפגיעה ברמת השירות.

מסופרבוס נמסר בתגובה: "הנהלת סופרבוס דוגלת בהידברות פתוחה ורצופה הנערכת בתום לב, ואנו מקווים שבדרך זו תפעל גם נציגות העובדים, לטובת החברה, עובדיה וציבור הנוסעים".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הסכם קיבוציסופרבוססכסוך עבודה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.