טראמפ סיכל: פסגת ה-G7 הסתיימה ללא תמיכת ארה"ב בהסכם האקלים

7 המדינות המתועשות לא הצליחו להגיע לתמימות-דעים בסוגיה, ונשיא ארה"ב אמר כי יחליט על כך רק בעוד שבוע ■ ואולם, הצהרת הסיכום ציינה כי ייתכנו סנקציות נוספות על רוסיה ואת הצורך למאבק בפרוטקציוניזם

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
וואלה! NEWS 27.05.2017

בהודעת סיכום יוצאת דופן של פסגת 7 המדינות המתועשות (G7) שהתכנסה ביומיים האחרונים באיטליה נמסר כי ארצות-הברית לא הצטרפה ליתר 6 המדינות במחויבותה כלפי הסכם האקלים. נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ אמנם הבטיח להילחם נגד הפרוטקציוניזם, אך אמר כי הוא זקוק לעוד שבוע כדי לקבל החלטה לגבי ההסכם שנחתם ב-2015 בפריז, שאותו כינה בעבר "הונאה".

הפסגה בסיציליה הפגישה את טראמפ עם מנהיגיהן של גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה, קנדה ויפן, ובמהלכה דנו בסוגיות הבוערות על סדר היום העולמי. דיפלומטים אירופים הביעו את תסכולם מכך שלא הצליחו לגשר על הפערים עם טראמפ, שלו היה זה הביקור הראשון הרשמי באירופה מאז הושבע לתפקידו בינואר.

"כל הדיון לגבי האקלים היה קשה מאוד, אם לא לומר מאכזב מאוד", אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "לא ברור אם ארצות-הברית תישאר בהסכם פריז או לא".

עם זאת, אנחת רווחה מסוימת נרשמה עם הסכמתו של טראמפ להכניס להצהרה הסופית התחייבות להילחם בפרוטקציוניזם ומחויבות לפעול על בסיס תקנות הסחר הבינלאומיות. "זה צעד קדימה", אמר גורם דיפלומטי אירופי.

במהלך הפסגה שהתקיימה במלון פאר המשקיף על הים התיכון, קיוותה איטליה המארחת להתמקד במשבר ההגירה לאירופה ובבעיות באפריקה. בשל המחלוקות הפנימיות ב-G7 והפיגוע בבריטניה ביום שני הנושאים שקידמה רומא נדחקו לצד, אולם היום הצטרפו לדיונים 5 מנהיגים מאפריקה. נשיא ניז'ר מוחמדו איסופו דחק ב-7 המדינות לפעול לסיום המשבר בלוב, שממנה יוצאים מאות אלפי מהגרים המחפשים חיים טובים יותר ביבשת. הוא גם תקף אותן על כך שלא קיימו את הבטחותיהן להילחם בעוני במערב אפריקה.

ההצהרה הסופית הייתה באורך של 6 עמודים בלבד, בהשוואה ל-32 עמודים בשנה שעברה. לפי דיפלומטים שהיו מעורים בשיחות, מנהיגי ה-G7 חיפשו לחבר מסמך פשוט ככל האפשר כדי להגיע להסכמה רחבה יותר. בתום דיונים ממושכים, ההצהרה כללה גם איום נפרד, שהיה גם בהצהרה של הפסגה מהשנה שעברה, להטיל סנקציות נוספות על רוסיה בשל התערבותה באוקראינה. זאת אחרי החשש שרצונו של טראמפ להתקרב למוסקבה עלול לפגוע באכיפת הסנקציות על הקרמלין.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
G7אנגלה מרקלדונלד טראמפכלכלת אקלים וסביבה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.