"איך היית מרגישה אם היו טוענים בפייסבוק שבעלך הטריד מינית?"

שיימינג בפייסבוק: כך הגיע המאבק בין קבוצת "חושפים את אנשי השיווק הרשתי" לבין חברת סמארטי להאשמות על סטייה ונוכלות

השפלה בפייסבוק / צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב השפלה בפייסבוק / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
ענת ביין-לובוביץ' 26.05.2017

העידן הדיגיטלי טומן בחובו הזדמנויות רבות לחברות ולעסקים שיכולים להגיע לצרכנים באופן ישיר וממוקד, אך הוא גם חושף אותם להרבה סיכונים שרובם הרבה פחות גלויים לעין. חברות כבר התרגלו לכך שבעולם החדש לצרכן יכול לייצר להן הרבה נזק תדמיתי, מעצם האפשרות לפרסם את החוויה שלו מולן ברשתות החברתיות כך שתגיע אפילו למאות אלפי אנשים.

לעתים מדובר בכוח צרכני שמנוצל בעוצמה גבוהה מדי, אך עדיין מטרתו היא להשיג הטבה או פיצוי למישהו שרואה עצמו נפגע, והניסיון לפגוע בחזרה מתמקד בחברה או לכל היותר בדמות שמזוהה איתה. אולם לעתים היכולת שפותח העידן הדיגיטלי לכתוב כמעט כל מה שרוצים על מי שרוצים, הופכת מונחים כמו שיימינג ופייק ניוז לכלי עסקי לכל דבר עם פוטנציאל להתברר כנשק בעל השלכות הרסניות על עסקים ואפילו על חייהם של האנשים המנהלים אותם. לרוב קשה לחשוף התנהלות מסוג זה, אבל המקרה שיתואר כאן יכול לשפוך אור עד כמה רחוק יכולים דברים להגיע.

לפני כמה ימים גילה הזוג מילכה ושמואל הלמן שנפתח דף פייסבוק בשם "שמואל הלמן מטריד נערות צעירות". על איליה סטוליאר נפתח דף פייסבוק שבו הוא מוצג כ"מטריד בחורות יהודיות". עידית (שם המשפחה שמור במערכת) הזדעזעה לגלות שנשלחו למאות ישראלים הודעות נאצה בשמה, המתארות אותה כבת למשפחה נאצית וכמי שמצטערת על כך ש"היטלר לא סיים סופית את העבודה". ואילו שחר הלפרין התעורר בוקר אחד וגילה כי הוא מככב בבלוג המציג אותו כפרסומאי נוכל.

מה משותף לארבעתם ולעוד כ-30 אנשים שמצאו את עצמם או את העסקים שלהם מותקפים ברשתות החברתיות? כולם חברים בקבוצת הפייסבוק "חושפים את אנשי השיווק הרשתי".

הקבוצה נלחמת בתופעת חברות הפירמידה בכלל, אבל בחודשים האחרונים חלק ניכר ממאמציה מכוון לחברה בשם "סמארט וואי" המוכרת כ"סמארטי". אנשי הקבוצה, שמונה כ-1,200 חברים, אינם היחידים שנלחמים בה, אך הם היחידים שעושים זאת בפרופילים גלויים - בשונה מקבוצות כמו "עוצרים את סמארטי", שם עושים זאת מאחורי יוזרים פיקטיביים.

את הקבוצה הקים אלחי אלחנדרו הלמן, שהתוודע לנושא השיווק הרשתי תוך כדי פעילותו עם חיילים בודדים ומשוחררים. אותם צעירים נוטים לא אחת לחפש הזדמנויות כלכליות מהירות ומהווים טרף קל יחסית לנוכלים ברשת.

"לפני כשנה וחצי הקמנו את הקבוצה במטרה לעזור לחיילים בודדים ולחיילים משוחררים שלא ליפול להונאות פירמידה ושיווק רשתי", הוא מספר. "במשך הזמן עלו שמות של חברות שונות שכדאי לשים עין עליהן ולבדוק את פעילותן, בהן סמארטי".

"זו אפליקציה מדהימה"

על פניו סמארטי לא הייתה אמורה ליפול לקטגוריה הקלאסית של חברה שנחשדת כפירמידה, שכן היא מציעה מוצר: אפליקציה בשם "מיי סמארטי" המחברת בין בתי עסק ללקוחות. החברה התקשרה עם זכיינים שאמורים לקדם מול עסקים אפליקציה שתסייע להם להיות בקשר ישיר עם לקוחותיהם, ונותנת החזר כספי ללקוחות המבצעים רכישות באמצעות האפליקציה וכותבים פידבק לעסק.

המערכת משווקת בתשלום של 50-500 שקל בחודש - כתלות במערכת ובהתקשרות. הכסף הגדול יותר אמור להגיע מצירופם של זכיינים לחברה, ועלות זיכיון עומדת על כ-12 אלף שקל.

הרוח החיה בחברה הוא שגיב קורן, יזם שעל-פי ראיונות שנתן בעבר הגיע לתחום עם ניסיון לא רב או כסף להשקיע, ואת מרבית הכסף השיג במימון המונים.

לפחות על-פי מספרים שעולים מהתכתבויות עם הקבוצה, עניין הזכיינים הצליח, ועד היום כ-1,500 איש שילמו כסף כדי לשווק את האפליקציה.

אבל מול אותם גלי צעירים נלהבים, ככל שעבר הזמן החלו להישמע קולות אחרים. כך, בתחקיר שערך בסוף 2016 גיא ליברמן במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות", רואיינו אנשים שנכנסו לפעילות בחברה, שטענו כי אף שנגבה מהם כסף, בפועל נמנעה מהם האפשרות לעבוד בשטח ולהרוויח כסף בטענות שונות. לטענתם, עיקר תשומת-הלב הופנה להחתמת זכיינים חדשים שיכניסו כסף נוסף - מה שמזכיר ומעלה חשד לשיטת הפירמידה הקלאסית. ליברמן גם יצר קשר עם חלק מהעסקים שסמארטי הצהירה כי התקשרה איתם, וגילה כי הם אינם מקבלים לקוחות באמצעות האפליקציה.

אפילו משרד הביטחון, שבתחילת דרכה של החברה איפשר לחיילים משוחררים להשתמש בכספי הפיקדון כדי לרכוש זיכיון, הורה שלא לאפשר זאת.

זה לא מנע מסמארטי להמשיך לפעול. עם הרבה פרסום ממומן וכנסים מושקעים, החברה המשיכה לגייס זכיינים ולקרוץ לאוכלוסיות שמהוות טרף קל: הרבה צעירים, חרדים וערבים. על-פי הערכות, החברה גייסה כ-20 מיליון שקל מכספי המצטרפים - חלק מהם הושקעו חזרה בכנסים מפוצצים שאמורים היו לשווק את הצלחת החברה.

בחברה התהדרו גם במנכ"ל בעל רקורד מוכח מהתעשייה המסורתית - יורם אדרי, לשעבר סמנכ"ל בקבוצת המשביר, שהוצב בקדמת הבמה. רק לפני שבועות ספורים עמד אדרי על הבמה בירושלים ולקח חלק בהשקה של האפליקציה החדשה.

לאחר ספירה לאחור היו אמורים להישלח עשרות אלפי מיילים ללקוחות. ההצגה הגדולה נעשתה. אך האם היה לה כיסוי? בכל מקרה, אדרי לא נשאר לחזות בהצלחה הגדולה שאמורה להגיע כעת. זמן קצר לאחר מכן הוא התפטר ואינו משמש עוד כמנכ"ל - עובדה שלא מעודכנת באתר של סמארטי, שבו הוא ממשיך להופיע כמנכ"ל.

כשפנינו לאדרי כדי לשוחח עמו על התנהלויות מסוימות בחברה, הוא ענה: "אני כבר לא בתפקיד. את מוזמנת לפנות לשגיב. אני בטוח שהוא ייתן לך תשובות מצוינות לגבי סמארטי. בכל מקרה, אני בטוח שהכתבה תהיה חיובית, כי מדובר באפליקציה מדהימה שתגיע לכל עסק ולכל לקוח בישראל ובעולם".

בניגוד לדבריו, גם היום טוענים צעירים שעבדו עם החברה כי מדובר בתדמית גדולה ומפוארת, שלא מספקת את ההבטחה.

"שיימינג הולך לשני צדדים"

מי שכן ניסה להציף את הבעייתיות שיש לכאורה בהתנהלותה של סמארטי הייתה כאמור קבוצת הפייסבוק "חושפים את אנשי השיווק הרשתי". הקבוצה הוקמה לפני כשנה וחצי, והיום פעילים בה כ-100 אנשים שנמנים עם נפגעי פירמידות, בני משפחה של נפגעים ופעילים חברתיים שהנושא קרוב ללבם.

שלא במפתיע, בחברה לא אהבו את האופן שבו חברי הקבוצה תופסים את הפעילות שלהם. אך שלא כמו עסקים רבים שרואים עצמם כנפגעי שיימינג, הם לא ניסו לנהל הליך משפטי כמו איום בתביעת דיבה. בסמארטי בחרו, לפחות מול חלק מחברי הקבוצה, לשלוח איומים מרומזים או גלויים על הסכנה הצפויה למי שדורך להם על האצבעות. את האיומים ספגו בעיקר פעילים בקבוצה - או בני משפחה - כאמצעי לחץ.

"פייק ניוז יכול ללכת לכמה מקומות. צפי פגיעה. ספרי לחברייך העוצרים את חברות השיווק הרשתי. אחד-אחד נעשה להם שיימינג, חבורה של אפסים", כתב בסטטוס אחד מאנשי סמארטי. על הסיכונים שבחשיפה מעין זו סיפר להם בחלק מהמקרים קורן עצמו, שמתקשר עם חלק מהקבוצה בוואטסאפ ובפייסבוק.

"את מכירה אותי - שמי שגיב קורן", כתב קורן לאחת מחברות הקבוצה. "אני אוהב לעשות דברים בנועם, ולכן אתן לך אפשרות לבוא למשרדים לפגישה אישית ולראות את כל מה שקשור לפרויקטים שלנו. עד אז אני מבקש ממך להפסיק עם הסטטוסים הפוגעניים... הרי לא בא לך לקום בבוקר עם 10 בלוגים במקום הראשון בגוגל.

"מי שעוסק בשיימינג וברוע, צריך לדעת שזה גם יכול לחזור כמו בומרנג", הוא הוסיף רמיזות עבות: "ראיתי גם שאת עובדת בחברה שקשורה לטיפולי עיניים. איזה לא נחמד יהיה שמחר השם שלך יקושר לניתוח שכשל".

הוא גם חידד: "שיימינג ורוע יכולים ללכת לשני צדדים. אני בטוח שלא היית מעוניינת שהתמונה שלך תסתובב ברשת או חס וחלילה סרטון סקס שמקשר את השם שלך". 

הודעה מאיימת ומסך באפליקציה
 הודעה מאיימת ומסך באפליקציה

אחד האנשים שנפגעו הימים האחרונים מהמתקפה ברשת הוא שחר הלפרין, יועץ מומחה וחוקר דיגיטל, שפרסם בקבוצה ביקורת נוקבת על הביצועים של האפליקציה לאחר שהושקה. הלפרין עוקב כבר זמן רב אחרי חברות העוסקות בשיווק רשתי באופן כללי ואחרי סמארטי בפרט.

- מה גרם לך לכתוב ביקורת מקצועית נגד סמארטי?

"במסגרת פעילותי בקבוצת 'חושפים את אנשי השיווק הרשתי', בדקנו לאורך זמן את סמארטי והתרענו על שיטת גיוס המפיצים חשודה כפירמידה, כאשר בפועל לא היה בנמצא מוצר או שירות הניתנים כתמורה לדמי הזכיינות, וכל ההכנסות של המפיצים (והחברה) הן מגיוס מפיצים נוספים.

,לאחרונה סמארטי החליפו את השם ל'מייסמארטי', השיקו אתר חדש, והאפליקציה עלתה לחנויות של גוגל ואפל, ואף עודכנה. תוך זמן קצר מאות אנשים כתבו ביקורות אוהדות והפיצו בפייסבוק שבחים, תוך ציון החדשנות והפוטנציאל העסקי שלה. בגלל החשדות שהיו בהיעדר המוצר, ראיתי חובה מקצועית לבדוק אותו אחרי שהושק. כתבנו בצורה עניינית מקצועית שזה לא עובד. שאלנו שאלות וקיבלנו בריונות.

"מההתרשמות האישית שלי, רוב הפיצ'רים שהובטחו ודיברו בשבחם אינם קיימים. מספר עסקים זעיר מציעים קאשבק באפליקציה שסובלת מבעיות ובאגים רבים, כגון מיקום משתמש שלא עובד ומשך טעינת דפים גבוה. החיפוש באתר סובל מאותן בעיות. מדובר באפליקציה שרחוקה מאוד מבגרות או בשלות, והצגתה כפורצת דרך היא אחיזת עיניים".

בשבת האחרונה קיבלה אשתו של הלפרין הודעה עם איום מרומז, המסביר לה את ההשלכות שעלולות להיות להמשך הפעילות של בעלה נגד החברה. "הי שרית", כתב לה קורן, שהציג את עצמו כיזם של מייסמארטי. "בעלך החליט לצאת למסע-צלב נגד החברה שלי. בזמן האחרון הוא גם עושה שיימינג בפייסבוק נגדנו. כמי שנמצא בתפקיד בכיר, זה לא רציני להאשים ולהתנהל נגד החברה בלי לדעת את המידע המלא".

קורן הציע שהלפרין יגיע לפגישה של אחד על אחד, והבטיח שאם לאחר מכן יחליט להמשיך בהכפשה - הוא לא יעצור בעדו. ולמקרה ששרית לא הבינה את הרמז, הדגיש: "שיימינג כמו קארמה יכול ללכת לשני צדדים. איך היית מרגישה אם היית קמה בבוקר ורואה בלוגים ודפי פייסבוק שטוענים שבעלך לא עלינו הטריד מינית קטינות או גנב כסף?".

אשתו של הלפרין בחרה להתעלם, ולמחרת נשלחו אליה הודעות רבות נוספות, מה שגרם לה להגיש תלונה במשטרה על הטרדה. גם עם הלפרין נעשו ניסיונות ליצור קשר, אולם הוא בחר להתעלם. ביום שלישי האחרון נעשתה קפיצת מדרגה: ברשת עלה בלוג המציג אותו כנוכל. 

"כמו ספר למאפיונר הצעיר"

קורן התכתב בוואטסאפ גם עם שמואל הלמן ועם אחיו, וביקש ממנו להפסיק לפרסם נגד סמארטי ולמסור זאת גם לאחיו. "במקרה שוטטתי בפייסבוק", הוא כתב אחת ההודעות, "ופתאום אני נתקל בזה" - בחלק הבא צורף צילום מסך של סטטוס שמציג את הלמן כמטריד נערות צעירות. "אני ממש מקווה שזה הכול שטויות ושזה לא יגיע לבאזז מטורף. מקווה שאשתך תומכת והכול".

בהזדמנות אחרת הוא כתב: "למה אתה אומר שאני מאיים? אני רק אומר לך... ולאחיך... תמצאו תחביב אחר. בטוב. אל תשכחו שבפרויקט יש 1,000 איש".

במקביל, אוריין קולור, העסק של מילכה, אשתו של שמואל הלמן, ספג לפתע כמות גדולה של ביקורת שליליות מלקוחות שכלל לא עבדו איתו, למשל שגיב שכתב "בחיים לא נתקלתי בשירות כזה גרוע... אתה מנסה לדבר עם המספר שרשום, והוא נמחק... לא ממליץ בכלל".

במסגרת ההתכתבות ביניהם הסכים הלמן להנמיך את הטון ולמחוק את הפוסט שכתב, אם קורן ידאג שהביקורות בדף העסקי של אוריין קולור והדף המציג אותו כמטריד סדרתי יירדו. במקביל הוא פנה לפייסבוק על-מנת שיפעלו להורדת העמוד.

"נמחק. עכשיו תורך כולל דף הביקורת", כתב הלמן, וקורן ענה: "זה לא אני שפתחתי את הדף. אל תשכח שיש לי 1,000 אנשים מאוד עצבניים על כך שמישהו מנסה לפגוע בהם ובמה שהם עבדו. הוצאתי הודעה. תגיד לי אם אתה רואה. אם לא, אוציא עוד פעם, עד שמי שפתח ימחק".

הדף המשמיץ אכן הורד, אך עד עתה לא ברור אם היו אלה פייסבוק שעשו זאת או שקורן מילא את חלקו. כך או כך, מצויד בתכתובת ביניהם ובצילומי מסך, פנה הלמן למשטרה והגיש תלונה נגד קורן בגין סחיטה ואיומים. והוא לא היחיד - לפחות עוד 3 תלונות הוגשו נגדו בימים האחרונים בנושא.

מנהל הקבוצה בפייסבוק, אלחי אלחנדרו הלמן, נערך כעת להגיש תביעה בשם אנשים שנפגעו מהחברה בימים האחרונים.

לדבריו, "בשבוע האחרון אנחנו סופגים קמפיין נגד הפעילים שלנו ברחבי הרשת. איומים בריוניים שמריחים כמו ספר למאפיונר הצעיר. נפתחו נגדנו בלוגים ודפים ברשת עם האשמות-שווא, מתקיפות מיניות, שליחת הודעות SMS בשמנו ועד מעשי נוכלות - כולם חסרי בסיס ודיבה בלבד. התקיפות הללו מטרתן להשתיק אותנו ואת פעילותנו".

קורן בתגובה: "החלטנו להילחם בשיימינג שמתנהל נגדנו"

שגיב קורן מסר בתגובה לכתבה: "במשך חודשים סופגת החברה שלנו השמצות ושיימינג מצד אנשים 'המתחבאים' מאחורי מקלדת. השמצות אלה באות לכדי ביטוי בדפי פייסבוק 'אנונימיים' ואף בבלוגים אישיים 'אנונימיים' שנרשמים כנגד חברת סמארטי וכנגד מר קורן ואנשיו. לפני כשבועיים החלטנו כי כדור השלג המתגלגל הזה צריך לעצור, ויחד עם משרד חקירות הגענו אל אותם אנשים העסוקים חדשות לבקרים בניסיון נבזה ללכלך, להשמיץ ולנסות לנטוע הרס.

"בידינו מצויים כל הפרטים האישיים, צילומי מסך וחומר רב כנגד אותם אנשים, אך לפני פנייה לערכאות החלטנו, באקט של מחווה ורצון טוב, לפנות באופן אישי אל אותם אנשי שיימינג ולתת להם הזדמנות אחרונה לחדול ממעשיהם. חלקם אכן הבינו את הבעייתיות שבהתנהלותם והחליטו לחדול ממעשיהם, אך לצערנו חלקם 'העלו הילוך' בניסיונות ההשמצה, וכתבה מגמתית זו היא רק נדבך מבין שלל מעשים שפלים ונבזים שהם לוקחים בהם חלק.

"בימים אלה מתגבשות תביעות דיבה בסדר גודל ענק כנגד העוסקים במלאכה וראשי הקבוצות, ובניגוד לאותם משמיצים, חברת סמארטי בחרה שלא להתחבא מאחורי מקלדת אלא להגיע באופן ישיר לכל אחד ואחד מהם, ללא הועיל.

"תרבות השיימינג מובילה נערים ונערות להתאבד וגורמת לעסקים לקרוס, ואנחנו החלטנו להילחם בתופעה נלוזה זאת שמתנהלת כלפינו באופן רציף.

"לעניין האשמות אישיות כנגד מר קורן והחברה לעניין אקטים מסוימים שננקטו, נכון לרגע זה, ניסתה החברה בצורה נעימה להגיע לנוגעים בדבר, ולכן לצערנו הפעולות שלכאורה מוצגות כאן אלה הן למעשה פעולות ותרגילים של השונאים שמוצגות כפעולות החברה.

"אנו קוראים לכל העוסקים במלאכת השיימינג לעצור ולזכור כי מאחורי המקלדת עומדים אנשים שלהם משפחות וילדים. המוצר שאותו פיתחה חברת סמארטי הוא מוצר חינמי ללקוחות ולעסקים, ועל כן לא ניתן לפנות בהאשמות כאלה ואחרות לעניין פעילות החברה, מה שהופך את מסע ההרס הזה שמנהלים כנגדינו למסע הכפשות אישי ומגמתי". 

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
השמצותסחיטה באיומיםפייסבוקשיימינג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.