כלום, כלום, כלום

למה התנפל גפני על אנשי הפיקוח על הבנקים? ולמה טראמפ יכול לחייך באמת? ■ השבוע שהיה

משה גפני / צילום: איל יצהר משה גפני / צילום: איל יצהר
עמירם ברקת / איור: גיל ג'יבלי"
עמירם ברקת 25.05.2017

כלום, כלום, כלום

מה רוצים מהבנקים? למה הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין כל-כך כועסת עליהם? ולמה יו"ר ועדת הכספים משה גפני התנפל על אנשי הפיקוח על הבנקים וצעק עליהם שהם "לא עושים כלום, כלום, כלום" להגנת לקוחות הבנקים?

מה בסך-הכול הבנקים עשו? הם זיהו מהר מאוד שיועצי המשכנתאות האלה הם סתם נודניקים וחטטנים ששואלים כל מיני שאלות קטנוניות על העלויות והריביות והסיכונים של המשכנתאות, ושהם מפריעים למערכת שבסך-הכול עובדת יפה ומייצרת רווחים נאים. אז במקום לחכות למדינה שתתחיל לזוז ותסדיר את המקצוע החדש הזה "יועץ משכנתא" - הבנקים שלנו עשו רגולציה על חשבונם. כל הכבוד. והם החליטו שרק יועצי משכנתאות טובים ונחמדים יוכלו לעבוד איתם. מה רע בזה? הם חשבו על עצמם? מה פתאום! הם רצו להציל את הזוגות הצעירים מכל מיני נוכלים ושרלטנים.

אז איך הבנקים יודעים מיהו יועץ משכנתאות טוב, אתם שואלים? כפי שהלפרין גילתה, הבנקים קבעו שיועץ משכנתאות טוב הוא מי שמביא לבנק ביזנס טוב, משכנתאות גדולות בריביות גבוהות, מעביר את העו"ש של הלקוח יחד עם המשכנתא... הרי גם לבנק צריך להיות אינטרס. זה win-win. רגע, מה אתם אומרים? שזה לא win-win אם הזוגות הצעירים משלמים ליועץ משכנתאות ונותנים בו אמון כשבעצם הוא עובד בשביל הבנקים ודוחף להם משכנתאות בריבית גבוהה? שאסור לתת לבנקים להפוך את יועץ המשכנתאות לסוכן כפול? נו באמת. מה, נולדתם אתמול? ומה זה לדעתכם הפיקוח על הבנקים? אתם חושבים שהוא היה עושה משהו אם הלפרין לא הייתה דוחפת את האף ומתחילה לשאול שאלות? איך אמר גפני: "כלום, כלום, כלום".

אם אשכחך ירושלים

דונלד טראמפ יכול סוך-סוף לחייך באמת. הביקור בישראל עבר בשלום. הסלפי עם אורן חזן, הקיטורים של ביבי ושרה על "הארמון הצנוע שלנו", המאכלים של שגב משה והשירים של שירי מימון - הכול רק מכות קלות בכנף.

מה שחשוב הוא שטיל הנ"מ שאיים על האייר פורס 1 לא שוגר. העברת השגרירות לירושלים - אותה הבטחה קבועה שאף אחד בישראל לא לוקח ברצינות, היא עכשיו סיפור גדול בארה"ב. שני מחנות יש בבית הלבן, "הגלובליסטים" מצד אחד וה"בייס" של טראמפ מהצד השני. הגלובליסטים, בראשות החתן ג'ארד קושנר, הובילו את טראמפ לחזר אחרי הממסד הרפובליקאי, וזה מוציא את אנשי ה"בייס" מדעתם.

הפרשנית אן קולטר, והשדרים ראש לימבו ומייקל סאבאג' מאיימים להכריז בפומבי על אכזבתם מטראמפ. אי-קיום הבטחתו המפורשת להעביר את השגרירות לירושלים היא אחד הסעיפים המרכזיים בכתב האישום הזה שמונח בינתיים במגירה. "טראמפ נמצא על הקצה", סיפר השבוע לוביסט וושינגטוני המחובר זה שני עשורים לראשי המפלגה הרפובליקאית. "עדיין אין לו את הממסד הרפובליקאי, והוא עלול לאבד את הבייס ולהישאר לבד. בוושיגנטון אי-אפשר לשרוד לבד. מה שהרג את ניקסון לא היו החקירות, הבדידות הרגה אותו".

7 ימים

מסלול הביקור של טראמפ בעיר הקודש לא היה מקורי. 69% מהתיירים שמגיעים לירושלים מבקרים בכותל המערבי, שנחשב לאטרקציה מספר אחת של העיר, לפי נתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום ירושלים. 55% מהתיירים מבקרים בכנסיית הקבר, 20% ביד ושם ורק 16% במוזיאון ישראל.

אומרים על ירושלים שהיא המראה הדמוגרפית של ישראל ב-2050: נכון ל-2016 היו 35% מתושבי ירושלים היהודים חרדים, 19% דתיים, 24% מסורתיים והיתר (21%) - חילונים. בזכות החרדים יש לירושלמיות היהודיות 4.28 ילדים בממוצע לעומת 3.03 ילדים שתלד בממוצע ירושלמית לא-יהודית.

מבחינת גובה השכר ושיעור התעסוקה, ירושלים במקום הנמוך ביותר בין הערים הגדולות בישראל. שיעור שביעות-הרצון של הירושלמים מהניקיון בעירם (35%) גם הוא הנמוך ביותר בין הערים בישראל. רק מבחינת מחירי הדירות ירושלים ממוקמת באחד המקומות הראשונים. בירת ישראל היא העיר הכי ענייה, מלוכלכת ויקרה לתושביה. אבל ממש כמו בשיר של לאה גולדברג, זוכים קבצני ירושלים ל-7 ימי תהילה בשנה - אבל במקום להיות שמחים הם עוד מעיזים להתלונן על הפקקים.

amiram-b@globes.co.il

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנקים בישראלדונלד טראמפירושליםמשה גפנייעוץ משכנתאות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.