מנהל תיקים לשעבר באיפקס הורשע בגניבה ובתרמית בני"ע

ולדימיר יבסטפייב, שהוסגר לאחרונה מגרמניה לאחר שנמלט מהארץ, הורשע בהסדר טיעון בשורה ארוכה של עבירות של גניבה בידי מורשה, תרמית בני"ע, קבלת דבר במירמה, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט והעלמת הכנסות

שוחד / צילום: Shutterstock שוחד / צילום: Shutterstock
אלה לוי-וינריב 25.05.2017

מנהל ההשקעות לשעבר בחברת דש איפקס, ולדימיר יבסטפייב - אשר הוסגר לישראל לאחרונה מגרמניה לאחר שנמלט מהארץ בעקבות אישומים פליליים נגדו - הורשע הבוקר (ה') על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בשורה ארוכה של עבירות של גניבה בידי מורשה, תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט והעלמת הכנסות ממס הכנסה.

לפי כתב האישום המתוקן בו הודה, במשך כ-3 שנים, בין השנים 2011-2008 ביצע יבסטפייב מאות עסקאות עצמיות ומתואמות במסגרת המסחר בבורסה בין חשבונות העמיתים שניהל לבין חשבונות-קש, תוך שהוא משפיע בדרכי תרמית על שעריהן של עשרות מניות. עסקאות אלה הניבו ליבסטפייב ולבעלי חשבונות-הקש סכום של כ-5 מיליון שקל. עוד הורשע יבסטפייב בהעלמת הכנסות בסכום של כמיליון שקל.

כתב האישום המקורי בפרשה הוגש לפני כ-3 שנים נגד יבסטפייב ונגד איש העסקים יצחק בביוב, ששימש כמתווך בשוק ההון. לאור הימלטותו של יבסטפייב מן הארץ הודיעה הפרקליטות על הפרדת האישומים נגד השניים ועל ניהול התיק כנגד בביוב בנפרד, עד להסגרתו של יבסטפייב לארץ.

יבסטפייב הוסגר לאחרונה לישראל מגרמניה לאחר שנעצר, בתום פעולות ממושכות שבוצעו לשם איתורו תוך שיתוף-פעולה בינלאומי, ומאז שהה במעצר בישראל.

לפי עובדות כתב האישום, יבסטפייב ניצל את תפקידו בדש איפקס ואת שליטתו בחשבונות עמיתי קופות הגמל שניהל, כדי להיקשר במאות עסקאות מתואמות בין חשבונות אלה לצדדים שלישיים, אגב השפעה על תנועות השער של ניירות הערך. עסקאות אלה הניבו לחשבונות הצדדים השלישיים במירמה רווחים של מיליוני שקלים, חלקם על חשבון חשבונות העמיתים.

מהאישום בו הודה יבסטפייב עולה כי יבסטפייב העביר לכיסו חלק מהרווחים שהצטברו בעסקאות אלה. העסקאות התרמיתיות המיוחסות ליבסטפייב - שנחזו להיות עסקאות אמיתיות בין קונה מרצון למוכר מרצון - נערכו לרוב בין חשבונות שניהל יבסטפייב עבור לקוחות במסגרת תפקידיו באיפקס ניהול תיקים ובאיפקס קופות גמל, לבין חשבונות תיאום, בהם חשבונות של חברת אלברקום - חברה פרטית שהייתה בבעלות אלכס ברנשטיין, שעוסקת בהמרות מט"ח והעברות כספים בין מדינות; חשבונות של בביוב; חשבונות של ויקטור איסייב, שהיה חברו ושותפו של יבסטפייב בחברה רשומה באוסטריה; וחשבונות של לב סומצקי, שהיה חברו של יבסטפייב.

יצוין כי בין השנים 2008-2007 שימש יבסטפייב כמנהל השקעות בחברת איפקס ניהול תיקים. עם מיזוגן של איפקס ניהול תיקים וחברת דש ניירות ערך והשקעות בשלהי שנת 2008, החל יבסטפייב (מראשית שנת 2009) לשמש מנהל השקעות בחברת איפקס ניהול קופות גמל.

בשנת 2012 התמזג בית ההשקעות דש איפקס עם בית ההשקעות מיטב, והחברה שינתה את שמה למיטב דש, ואולם, המעשים המיוחסים ליסטפייב במסגרת כתב האישום בוצעו לכאורה טרם המיזוג האחרון ומתייחסים לשנים 2008-2011.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גניבה בידי מורשההלבנת הוןהעלמת מסתרמית בניירות ערךדש איפקס
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.