עלייה ניכרת ברווחי בנק לאומי ברבעון הראשון: 622 מיליון שקל

זאת לעומת רווח של 459 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ■ הכנסות הריבית נטו רשמו גם הם עלייה ל-1.873 מיליארד שקל ■ יחלק דיבידנד ראשון מזה 6 שנים: 124 מיליון שקל

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
עירית אבישר 25.05.2017

אחרי שסיים לטפל ביחסי ההון, בנק לאומי  (2830 ,‎+1.62%‏) בניהולה של רקפת רוסק-עמינח שב לצמוח באשראי. הבנק פרסם היום דוחות טובים, שבניגוד לעבר לא כללו כמעט רווחים או הוצאות חד-פעמיים משמעותיים - מה שמאפשר לנתח טוב יותר את פעילות הליבה שלו.

הבנק הרוויח ברבעון הראשון השנה 622 מיליון שקל - עלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל, שהושפעה גם מהוצאות מס גבוהות שהיו ברבעון אשתקד. ואולם גם בשורת הרווח לפני מס מציג הבנק צמיחה של 23%. הרווח משקף תשואה על ההון של 8.1%. ברבעונים הקרובים אמורה התשואה להיות גבוהה יותר, וזאת בשל רווחים שהצטברו לבנק ממימוש השקעות שהוא מבצע באמצעות זרוע ההשקעות שלו, לאומי פרטנרס.

לאומי, שהודיע לפני כחודשיים כי יחזור לחלק דיבידנד, חילק היום לראשונה זה שש שנים דיבידנד בגובה של 124 מיליון שקל. נראה כי בשוק ההון אהבו את תוצאות הבנק, ומניית לאומי הובילה את העליות במדד הבנקים, כשעלתה בכ-1.5% (הנתונים נכונים לשעות הצהריים).

לתוצאות הטובות של הבנק סייעה לא מעט פעילות חיובית בתיק הנוסטרו. לאומי רשם הכנסות מימון שאינן מריבית בסך 255 מיליון שקל - מרביתן מתחום הנגזרים - לעומת הכנסות של 24 מיליון שקל בלבד מסעיף זה ברבעון המקביל.

הבשורה המשמעותית ביותר בדוח הרבעוני של לאומי היא חזרתו לצמיחה משמעותית בתיק האשראי - וזאת לאחר שבשנים האחרונות הוא נאבק כדי לעמוד ביעדי ההון שקבע לו בנק ישראל, וצמצם את תיק ההלוואות. תיק האשראי של הבנק צמח במהלך הרבעון הראשון ב-2.8 מיליארד שקל ל-264.7 מיליארד שקל. בבנק מציינים כי אם מנטרלים את הייסוף בשקל, ששחק את תיק האשראי במט"ח, הרי שהגידול היה מגיע לסכום של כ-5 מיליארד שקל.

לאומי הציג צמיחה במגזרי האשראי השונים, ואפילו באשראי העסקי, שבו מרבית הבנקים הציגו קיטון ברבעון הראשון - וזאת בשל התחרות מול גיוס חוב בשוק ההון - אפיק שבו בחרו לא מעט חברות ברבעון הראשון. לאומי צמח בכמיליארד שקל במגזר זה, והתיק שלו הגיע להיקף כולל של 52 מיליארד שקל.

בהקשר זה מעניין לציין כי אשתקד שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - לא צמחו באשראי, שכן נאלצו להתמקד בשיפור יחסי ההון שלהם, שהם נוקשים יותר מאלה של הבנקים הבינוניים. שני הבנקים הגיעו ליעדים ואף מעבר לכך, אבל בעוד לאומי חזר לצמוח באשראי, בהפועלים התיק ירד בכ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה.

בבנק הפועלים מסבירים כי הם סלקטיביים וצומחים רק במקומות הראויים לכך בעיניהם, כשבמקביל לכך הם מגדילים את שיעור הדיבידנד שהם מחלקים, ורוצים להגיע עד ל-50% מהרווח, בעוד בלאומי מסתפקים בינתיים בדיבידנד של 20% מהרווח.

ובחזרה ללאומי: הבנק רשם הפרשות להפסדי אשראי שהסתכמו לסך של 101 מיליון שקל, בהשוואה להכנסה בסך כ-123 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ללאומי לא היו ריקברי משמעותיים במגזר העסקי במהלך הרבעון.

לאומי גם שיפר ברבעון הראשון את יחס היעילות שלו, שעמד על 64.9%, לעומת 74.1% ברבעון המקביל. זאת, אף שסך הוצאות השכר של הבנק עלו בקרוב ל-4%, ל-1.29 מיליארד שקל. העלייה נבעה בעיקרה בשל הכנסות שנרשמו בסעיף זה אשתקד, בעקבות ביטול מענק היובלות. נוסף על כך, רשם הבנק הוצאה חד-פעמית ברבעון זה בגין מענק לעובדים בסך 43 מיליון שקל.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק לאומיבנקים בישראלדוחות כספייםדיבידנדרקפת רוסק עמינח
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.